شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
قهرمان شمشیربازی و دوستش با تلاش مأموران گمنام امام زمان (عج) آزاد شدند
پایان 105 روز كابوس در اسارتگاه خاش
باند حرفه‌ای گروگانگیران از خارج از مرزهای کشور حمایت می‌شدند

گروه حوادث| گروگانگیران خشن که با طراحی نقشه‌ای سازمان‌یافته حامد صداقتی قهرمان شمشیربازی و مهدی حسینی وکیل دادگستری را 105 روز در اسارتگاه‌شان زندانی کرده بودند تا پول میلیاردی به جیب بزنند در تجسس‌های ماموران گمنام امام زمان(عج) به ایستگاه آخر رسیدند.  
آنچه گذشت
10 اردیبهشت‌ماه‌ سال‌جاری بود که قهرمان شمشیربازی و 2دوست تهرانی‌اش که برای گردش به چابهار رفته بودند در جاده خاش از سوی گروهی مسلح هدف سوء قصد قرار گرفتند.  این حادثه عجیب درست شامگاه چهارشنبه 10 اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاد.  ۳ سرنشین خودرو پژو پارس که از بندر چابهار عازم شهرستان زاهدان بودند، در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرستان خاش ناگهان از سوی اشرار مسلح غافلگیر شدند.  مردان خشن دیوانه‌وار به خودروی شان شلیک کردند و بعد از کشته شدن راننده خودرو، حامد صداقتی و مهدی حسینی را با خود به نقطه نامعلومی بردند. هنوز چند ساعت از ربوده شدن حامد صداقتی قهرمان شمشیربازی کشورمان و دوستش مهدی حسینی نگذشته بود که رسانه‌ها دست به انتشار آن زدند.  حساسیت این پرونده آن‌قدر زیاد بود که خیلی زود کارآگاهان اداره آگاهی، نمایندگان مجلس، رئيس فدراسيون شمشيربازي، خبرنگاران و وکیل خانواده صداقتی هر کدام گوشه‌ای از بار خبری این حادثه را برعهده گرفتند.  تحقیقات اولیه نشان می‌داد نیت آدم‌ربایان مرموز است زیرا لوازم قیمتی داخل خودرو سرقت نشده بود.  بنابراین فرضیه، کارآگاهان اداره آگاهی دست به تحقیقات گسترده‌تری زدند تا شاید ردی از خصومت شخصی را در این آدم‌ربایی به دست آورند.  تا این‌که مردان بی‌رحم بعد از حدود 50 روز مُهر سکوت‌شان را شکستند و ویدیویی یک دقیقه‌ای را برای خانواده گروگانگیران ارسال کردند، ویدیویی که در آن از خانواده گروگان‌ها خواسته شده بود 6‌میلیارد دلار برای آزادی حامد و مهدی باید بپردازند.  بازتاب تصاویری که حامد و دوستش را در اسارتگاه گروگانگیران با پاهای بسته شده با زنجیر نشان می‌داد همه را وحشت‌زده کرده بود. صحنه عجیبی بود و صدای گریه شنیده می‌شد. حامد ورزشکار افتخارآفرین کشورمان لاغر و مضطرب جلوی دوربین نشسته بود و مهدی سرش را به زانوهایش چسبانده بود.  حامد حرف می‌زد و می‌خواست نجاتشان دهند.  
اما این همه ماجرا نبود. آن طرف داستان نیروهای پلیس، کارآگاهان و سربازان گمنام امام زمان(عج) درحال تجسس برای رسیدن به سرنخی طلایی بودند.  تا این‌که حدود 20 روز بعد گروگانگیران در حرکتی عجیب با انتشار عکس حامد و مهدی تهدید هولناکی را پیش روی خانواده‌های آنها قرار دادند. «پیش به سوی آن دنیا» توضیح عکسی بود که در توضیح انتشار عکس گروگان‌ها توسط آدم‌ربایان منتشر شد.  
اسارت یا آزادی؟
خبر خوش در اوج بی‌خبری زمانی به دست خبرنگاران «شهروند» رسید که روز شنبه 25 مرداد ماه حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس‌کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با تشریح آخرین وضع ربوده شدن حامد صداقتی و مهدی حسینی به خبرنگار مهر گفت:  گروگان‌گیران، گروگان‌های خود را از کشور خارج کردند.  وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  بررسی‌ها نشان می‌دهد انگیزه این گروگانگیری اخاذی است و اشرار برای رسیدن به درخواست‌های مالی خود دست به این کار زدند.  اما چند دقیقه بعد خبرنگار «شهروند» در تماس با اسماعیل غنیان شوهر خاله حامد که از سوی خانواده صداقتی مسئولیت پیگیری و اطلاع‌رسانی درباره این پرونده را برعهده گرفته بود، نوید آزاد شدن گروگان‌های 105 روزه را دریافت کردیم.
سرنخ چه بود؟
تحقیقات تخصصی و فنی ماموران پلیس به صورت سازمان‌یافته آغاز شده بود. درحالی‌که آدم‌ربایان منتظر دریافت پول درخواستی‌شان بودند خانواده‌های گروگان‌ها از آنها می‌خواهند که تصویر جدیدتری از فرزندانشان را در اختیار آنها قرار دهند.  همین درخواست کافی بود تا 2 گروگانگیر مرموز برای ارسال عکس و فیلم جدید از گروگان‌ها از اسارتگاه مرموزشان خارج شوند. ماموران گمنام امام زمان(عج) که از 20 روز قبل به سرنخ‌های طلایی در رابطه با مخفیگاه این مردان تبهکار  رسیده   بودند بلافاصله عملیات خود را کلید زدند.  2 مرد که با خروج از خانه‌شان در رصد پلیس قرار گرفته بودند به‌عنوان مظنونان اصلی این گروگانگیری در اقدامی ضربتی دستگیر شدند.  2 متهم درحالی‌که از بازداشت‌شان شوکه شده بودند پرده از راز سناریوی گروگانگیری‌شان برداشتند و نشانی اسارتگاه سیاه‌شان را در اختیار ماموران قرار دادند.
عملیات غافلگیرانه
عقربه‌ها ساعت یک بامداد شنبه 25 مرداد ماه را نشان می‌داد که عملیات نامحسوس سربازان گمنام امام زمان(عج) کلید خورد و با تلاش چند ساعته منطقه تحت کنترل آنها قرار گرفت.  نیروهای پلیس، خانه گروگانگیران را محاصره کرده بودند.  بیم آن می‌رفت که در این عملیات گروگان‌ها آسیب ببینند.  بنابراین شرح دقیق ماجرا را از زبان افشین داش محمدی دادستان شهرستان خاش شنیدیم. او در این رابطه به خبرنگار شهروند گفت:  سربازان گمنام امام زمان در شناسایی این باند نقش بسیار مهمی را ایفا کردند. از 45 روز پیش سرنخ‌هایی مبنی بر تردد بعضی از اعضای این باند در شهرستان خاش به دستمان رسیده بود.  ماموران طی 20 روز گذشته با انجام کارهای اطلاعاتی عملیات سازمان‌یافته‌شان را آغاز کرده بودند.  تا این‌که روز جمعه 24مرداد ماه وقتی 2 متهم برای انتشار عکس گروگان‌ها از خانه‌شان بیرون آمده بودند شناسایی و دستگیر می‌شوند. در بازجویی از آنها آدرس خانه‌ای که گروگان‌ها در آن زندانی شده بودند در اختیار ماموران قرار گرفت.  عملیات نجات حامد و مهدی که از ساعت یک بامداد دیشب آغاز شده بود بعد از چند ساعت تلاش ماموران گمنام امام زمان با پا در میانی فرماندار، ریش‌سفیدان و معتمدین شهرستان خاش با موفقیت به سرانجام رسید و گروگان‌ها بدون هیچ آسیبی آزاد شدند.  داش‌محمدی در رابطه با گروگانگیر‌ها نیز گفت:  در این رابطه چند متهم دستگیر شدند.  اما از آن‌جا که آدم‌ربایان به صورت یک باند حرفه‌ای در داخل و خارج از مرزهای ایران مستقر شده بودند تحقیقات برای دستگیری سایر اعضای این باند ادامه دارد.
روی خوش زندگی
خبر خیلی غافلگیر‌کننده بود آن‌قدر خوش بود که بدون مژدگانی دریافتش می‌کنی.  «بچه‌ها آزاد شدند» این جمله را با خنده از ته‌دل از اسماعیل غنیان می‌شنوی، شوهر خاله حامد صداقتی.  او مردی استوار است که تمام این 105 روز به‌عنوان نماینده خانواده حامد صداقتی بار سنگینی را به دوش کشید.  درگیر پرونده‌ای شده بود که باید علاوه بر کنترل عواطف عاطفی‌اش با جدیت با تمام حاشیه‌ها می‌جنگید.  حالا بعد از 105 روز انتظار تلخ، زندگی روی خوشش را به آنها نشان داده.  او که چندین بار با «شهروند» مصاحبه داشته بود حالا صدایش فرق کرده، دیگر از رنج، خستگی و نا امیدی خبری نیست و تنها چند ساعت زمان با دیدار دوباره حامد و دوستش فاصله دارد.  تلفنش بی‌امان زنگ می‌خورد با این همه وقتش را برای گفت‌وگویی کوتاه به ما اختصاص می‌دهد. اسماعیل غنیان در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «صبرمان به نتیجه رسید.  بچه‌ها آزاد شدند. خبر غافلگیرکننده‌ای بود اما اطمینان داشتیم زحمت‌های ماموران بالاخره نتیجه خواهد داد.  فقط این زمان بود که تحملش را نداشتیم. خیلی سخت بر ما گذشت.  اما سربازان گمنام امام زمان در عملیاتی سازمان‌یافته حامد و مهدی را آزاد کردند.  در این مدت اخبار ضد و نقیضی به گوش‌مان می‌رسید. از آن‌جا که بعضی وقت‌ها گروگانگیران از پاکستان با ما تماس می‌گرفتند فکر می‌کردیم بچه‌ها را از مرز خارج کرده‌اند. اما آنها در 10 کیلومتری خاش در خانه آدم‌ربایان حبس شده بودند. حامد و مهدی بعد از آزادی با مادرانشان صحبت کرده‌اند و حالشان خوب است و به آغوش خانواده‌هایشان برمی‌گردند.

 


تعداد بازدید :  82