شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ولايتي: كناره‌گيري نوري‌المالكي امري پسنديده بود
علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، استعفای نوری‌المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق به نفع عبادی را خوب و مهم توصیف کرد و گفت: «اتحادی که در عراق به وجود آمده و طرف‌هایی که در اتحاد ملی شرکت کرده‌اند با نخست‌وزیری حیدر عبادی موافقت کردند و آخرین حرکت آنها موافقت مالکی بود که این امر بسیار پسندیده است.» به گزارش ایسنا، وی افزود: «این امر به تسریع حل مسائل در عراق کمک خواهد کرد و به دشمنان خارجی عراق نشان داد که ملت عراق یکپارچه بوده و مصمم هستند. همچنین آنها با اتحاد خود از حملات نیروهایی مانند داعش جلوگیری خواهند کرد و درنهایت ما امروز از آینده عراق اطمینان بیشتری داریم و از کشور یکپارچه و متحد عراق حمایت خواهیم کرد.»

افخم: موضع اصولی ایران حمایت همه‌جانبه از وحدت و تمامیت ارضی عراق است
سخنگوی وزارت امور خارجه، تحولات اخیر سیاسی در عراق را فرصت مثبتی پیش روی این کشور توصیف کرد و گفت: موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت همه‌جانبه از وحدت، یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق است. به گزارش ایرنا، مرضیه افخم به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در عراق اشاره کرد و افزود: اقدام مترقی دولتمردان عراقی نشانه بارزی از استقرار چارچوب‌های قانونی محکم در عراق، پیشرفت روند دموکراسی و حرکت به سمت تثبیت شرایط در این کشور است.

ریابکوف: بحران‌های منطقه بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار است
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: اگر شرکای ما بتوانند راه‌حلی را درخصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران ایجاد کنند، مطمئنیم که این مسأله موجب ثبات اوضاع منطقه خواهد شد. به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف در گفت‌وگو با تلویزیون روسیه درباره مسأله هسته‌ای کشورمان گفت: معتقدم اکنون بیشتر از گذشته، فرصت حل این مشکل وجود دارد و باید بگویم که ما طی مذاکراتی که در بهار و تابستان ‌سال‌جاری انجام شد، پیشرفت‌هایی داشتیم. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: طبیعتا بحرانی که منطقه خاورمیانه را فرا گرفته بحرانی است که ریشه‌های آن در افزایش مسأله تروریسم و فزونی درگیری‌های میان گروه‌های تندرو نهفته است که می‌تواند بر روند مذاکرات تأثیر بگذارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان از ایران و سوریه قدردانی کرد
دبیرکل حزب‌الله لبنان از جمهوری اسلامی ایران و سوریه و همه کسانی که در پیروزی مقاومت در‌ سال 2006 سهیم بودند، قدردانی کرد. به گزارش ایسنا، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ژوئیه 2006، به همه شهدای مقاومت، احزاب و گرو‌ه‌ها و ارتش، نیروهای امنیتی و دفاعی و رسانه‌ها و همچنین افرادی که در این جنگ آسیب دیدند، سلام و درود فرستاد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سیدحسن نصرالله همچنین از همه کسانی که در این پیروزی سهیم بودند، به‌ویژه سوریه و ایران که خطراتی را پذیرفتند، قدردانی کرد.

فایننشیال تایمز: ایرانی‌ها حامی تلاش‌های روحانی برای لغو تحریم‌ها هستند
روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز در گزارشی به تشریح فعالیت‌های دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای بهبود وضع اقتصادی کشور پرداخت و نوشت: مردم این کشور حامی اقدامات روحانی در این زمینه هستند. به گزارش ایرنا به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی این روزنامه، حسن روحانی در مراسم تحلیف خود در‌سال گذشته وعده داد برای تنش‌زدایی با جامعه جهانی تلاش کرده و به سال‌ها بن‌بست در موضوع برنامه هسته‌ای ایران خاتمه دهد که به لغو تحریم‌ها و کمک به نجات اقتصاد بحران‌زده این کشور بینجامد. درحالی‌که یک‌سال بعد از این سخنان هنوز دست یافتن به توافق جامع هسته‌ای سخت به نظر می‌رسد و تحریم‌ها باقی است، تجار ایرانی از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری میانه‌رو ایران، حمایت می‌کنند.

اتحادیه اروپا خواستار همکاری با ایران و ترکیه برای مقابله با داعش است
یک مقام عالی رتبه اروپایی اعلام کرد اتحادیه اروپا خواهان ایجاد گروه حمایتی از عراق با همکاری کشورهای منطقه ازجمله ایران و ترکیه در جهت مبارزه با داعش است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری ان‌تی‌وی، این مقام عالی رتبه اروپایی اعلام کرد اتحادیه اروپا در بروکسل جلسه‌ای تشکیل می‌دهد که این جلسه در جهت بررسی مسأله عراق بوده و با حضور وزرای خارجه برگزار می‌شود. به گفته این مقام اروپایی در این جلسه این مسأله بررسی خواهد شد که کشورهای همسایه عراق چگونه می‌توانند به این کشور کمک کنند و برای جلوگیری از هرگونه آسیب به این کشورها چه اقداماتی می‌توان انجام داد.


تعداد بازدید :  57