شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
نخست وزیر جدید عراق:
دولت وحدت ملی تشکیل می‌دهم

شهروند | انتخاب حیدرالعبادی برای تشکیل دولت آینده عراق هرچند که در ابتدا عراق را در آستانه یک بحران جدی قرار داد، با این حال رویداد‌های بعدی و کناره‌گیری نوری‌المالکی به نفع العبادی عراق را  نه‌تنها از این بحران دور کرد، بلکه اتحادی را در فضای سیاسی این کشور ایجاد کرد که دست‌کم در ماه‌های گذشته بی‌سابقه است و می‌تواند مقدمه‌ای برای مبارزه همه‌جانبه با تروریست‌های تکفیری در شمال غرب عراق باشد. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر مکلف عراق در سخنانی از تمام عراقی‌ها خواست تا برای مقابله با چالش‌های خطرناک در کشور با هم متحد شوند و به خاطر حل مشکلات عراق که با جنگی طایفه‌ای و داخلی مواجه شده، با هم همکاری کنند. نخست‌وزیر جدید عراق اعلام کرد که در نظر دارد، یک «دولت وحدت ملی» با مشارکت اکثر جریان‌های سیاسی در این کشور تشکیل دهد.
العبادی همچنین درخواست مرجعیت دینی عراق از فراکسیون‌های سیاسی برای همکاری با تشکیل دولت را ستود و گفت: این دعوت و درخواست انگیزه مهمی برای تشکیل دولتی شفاف و توانمند است که بتواند کشور را از مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی نجات بدهد.
در روز گذشته ائتلاف دولت قانون نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت همه‌جانبه خود از العبادی برای تشکیل کابینه در بیانیه‌ای از تأکید نوری‌المالکی به حمایت از حیدرالعبادی، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت و پایبندی به ائتلاف دولت قانون به‌عنوان هسته اصلی روند سیاسی در عراق خبر داد. محمدالصیهود، نماینده ائتلاف قانون نیز در این‌خصوص گفت: «دولت قانون به دنبال تشکیل دولت تکنوکرات با حضور افراد با کفایت است که قادر به حل بحران‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی باشند.» او درخصوص نشست 2 روز پیش ائتلاف قانون گفت: «در این نشست مقرر شد که کمک‌ همه‌جانبه‌ای برای موفقیت حیدرالعبادی در تشکیل کابینه صورت گیرد.» بنابر اعلام منابع آگاه، دولت جدید عراق دولتی کوچک خواهد بود و اعضای آن از عدد 20 تجاوز نخواهد کرد.
آمادگی اهل سنت برای همکاری با العبادی
به دنبال حمایت‌های گسترده از العبادی همچنین گروهی از رهبران عشایر و علمای دینی اهل تسنن در عراق اعلام کردند در صورتی که به خواسته‌های آنها جامه عمل پوشانده شود آنها آماده هستند در دولت جدید که توسط حیدرالعبادی تشکیل خواهد شد، مشارکت کنند.
جاسم فلاحی، سخنگوی ائتلاف العربیه در مصاحبه با اسکای‌نیوز عربی اعلام کرد که فراکسیون‌های سنی حدود یک هفته قبل با یکدیگر نشستی را برگزار کرده و به بسته منسجمی دست یافتند که بیانگر خواسته‌های شش استان سنی‌نشین در عراق بوده که این خواسته‌ها به دولت جدید ارایه خواهد شد. فلاحی تأکید کرد که در خواسته‌های اساسی اهل تسنن عفو عمومی بازداشت‌شدگان و حذف ماده تروریسم از قانون اساسی عراق است.
سفر وزیر خارجه آلمان به عراق
در روز گذشته همچنین با سفر «فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیر خارجه آلمان به عراق، نخستین دیدار حیدرالعبادی با یک مقام ارشد بین‌المللی اتفاق افتاد. اشتاین‌مایر که در جریان سفر خود با مقامات عراقی در بغداد و اربیل دیدار کرد از کمک 24‌میلیون یورویی آلمان به آوارگان عراقی خبر داد.
وزیر خارجه آلمان در دیدار با العبادی بر لزوم سرعت بخشیدن به تشکیل دولتی فراگیر در این کشور تأکید و اعلام کرد که آلمان اقداماتی برای حمایت از نیروهای پیشمرگه کردستان که با گروه داعش می‌جنگند و همچنین برای کمک‌رسانی به آوارگان عراقی اتخاذ خواهد کرد. العبادی نیز بر اهمیت کمک آلمان به عراق در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کرد و گفت: عراق به نیابت از دنیا با تروریسم مبارزه می‌کند و از همین رو حمایت بین‌المللی از عراق ضروری است.  
ادامه جنایت‌های داعش
روز گذشته همچنین خبرگزاری‌ها از قتل‌عام ده‌ها ایزدی در کوه‌های سنجار خبر دادند.  منابع رسمی در اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که پس از این‌که حدود 80 تن در روستای کوجو، یکی از بزرگترین روستاها در کوه‌های سنجار واقع در شمال عراق مخالفت کردند که به اعضای داعش بپیوندند اعضای این گروه تروریستی این افراد را به ضرب گلوله کشتند و زنان، دختران و کودکان را به تلعفر بردند. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی خطاب به کردها اعلام کرد: پس از رخدادهای سنجار و به دلیل فاجعه‌ای که برای ایزدی‌ها رخ داد، تمام مسئولان حزبی، امنیتی و نظامی در سنجار از سمت‌های خود اخراج شده و کمیته‌ای برای مشخص کردن حقایق و بازخواست کسانی که در حفاظت از مردم و پیشمرگه‌ها در سنجار کوتاهی کرده‌اند، تشکیل شده است. بارزانی در ادامه گفت: «این مسئولان نباید از سنجار عقب‌نشینی می‌کردند و باید همان‌طور که به من وعده داده بودند، جان خود را برای دفاع از این منطقه فدا می‌کردند.»
قطعنامه شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۱۷۰ عصر جمعه خود ضد گروهک تروریستی داعش، ۶ نفر از جمله دو تبعه عربستان، دو تبعه کویت، یک تبعه عراق و یک تبعه الجزایر را تحریم کرد.  اسامی 6 نفری که طبق قطعنامه ۲۱۷۰ شورای امنیت در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند عبارتند از: «عبدالرحمان محمد ظافر الدبیسی الجهنی» از عربستان‌سعودی مسئول شبکه‌های سربازگیری نیروهای خارجی برای گروه النصره در عراق، «عبدالمحسن عبدالله ابراهیم الشارخ» تبعه عربستان‌سعودی رهبر جبهه  النصره  در لاذقیه سوریه و داعش، «حجاج بن فهد العجمی» اهل کویت و حامی مالی جبهه‌النصره، «حامد حمد حامد العلی»، اهل کویت حامی مالی جبهه‌النصره، «ابومحمد العدنانی» تبعه عراق و سخنگوی داعش در این کشور و «سعید عریف» تبعه الجزایر و وابسته به شبکه القاعده و از حامیان مالی جبهه‌‌النصره. براساس قطعنامه ۲۱۷۰، شورای امنیت از گروه‌های داعش و جبهه‌النصره، افراد و دیگر نهاد‌ها و گروه‌های وابسته به القاعده خواسته است به فوریت سلاح‌های خود را زمین گذارند.


تعداد بازدید :  90