شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز محاكمه خلبان «يو ـ 2 »  
54‌سال پیش، برابر با هفدهم آگوست 1960 میلادی، محاكمه فرانسيس گاري پاورز، خلبان هواپيماي جاسوسي «يو ـ 2» آمريكا كه يکم ماه مي 1960 بر فراز خاك شوروي هدف موشك قرار گرفته و سرنگون شده بود در مسكو آغاز شد. اين هواپيما كه از پاكستان به پرواز درآمده بود در شرق ميانه اتحاد شوروي هدف موشک قرار گرفت.  پاورز که در استخدام سازمان CIA بود در جريان محاکمه به همه چيز اعتراف کرد و به 10‌سال زندان محکوم شد.  2‌سال بعد، او با يک جاسوس روسيه به نام رودولف آبل که در زندان آمريکا بود مبادله شد.

خودكشي معاون هيتلر در زندان
27‌سال پیش، برابر با هفدهم آگوست 1987 میلادی، رودولف هس، معاون پيشين هيتلر در زندان «اشپاندائو»، اسارتگاه فاتحان جنگ جهاني دوم در برلين – که همين يك زنداني در آن نگهداري مي‌شد - با كابل برق خود را حلق‌آويز كرد و درگذشت.  او بيش از چهار دهه و حتي پيش از پايان جنگ در جريان سقوط هواپيمايش در خاک انگلستان دستگير شده بود. هس در گورستان خانوادگي در باواريا مدفون است.

آغاز بازگشت آزادگان به کشور
24‌سال پیش، برابر با بیست و ششم مرداد 1369 خورشیدی، اولین گروه از اسرای ایرانی جنگ 8 ساله (آزادگان) وارد خاک ایران شدند.  ستاد رسيدگي به امور آزادگان كه از 22 مرداد 69 تشكيل شده بود مسئولیت تبادل اسرای ایرانی و عراقی را برعهده داشت.  ایران و عراق در‌سال 1369 و پیش از حمله عراق به کویت، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته بودند. در پایان جنگ 8 ساله حدود 40‌هزار ایرانی در عراق اسیر بودند. در مقابل ایران نیز حدود 70‌هزار اسیر عراقی در اختیار داشت.  کار مبادله اسرای دو طرف تا اسفند 1381 به طول انجامید.


تعداد بازدید :  144