شماره ۵۵۴ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
در دانشگاه دفاع ملی مطرح شد:
انتقاد رئیس مجلس خبرگان از طرح ایده شورای رهبری

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: فقها پس از غیبت امام عصر(عج) به نیابت از ایشان نواب ایشان هستند و به عبارت دیگر امام عصر(عج) آنان را منصوب کرده است.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمد یزدی که در مراسم بزرگداشت روز معلم در دانشگاه دفاع ملی شرکت کرده بود گفت:  فقها نواب امام عصر (عج) هستند و اگر فقیهی وارد حاکمیت شود سایر فقها نمی‌توانند در مسائل حاکمیتی دخالت کنند بلکه فقط می‌توانند در فقه، فتوا بدهند. رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب افزود: خبرگان رهبری تشخیص دادند که در بین منصوبان امام عصر (عج) یک نفر شایسته‌تر از سایر فقهاست و او را انتخاب کردند و او باید در چارچوب مقررات اسلامی حرکت کند و دیگر شورایی نمی‌توان رهبری کرد.
آیت‌الله یزدی با اشاره به این موضوع تأکید کرد: شورایی بودن یک مسأله است و مشورت کردن مساله‌ دیگر. او همچنین در ادامه گفته است: ‌ دین بدون رهبری و بدون ولی اصلا دین نیست. دینی که رهبر بالای سرش نباشد تا به متدینین بگوید این مسأله از دین است و باید رعایت شود و فلان مسأله از دین نیست و نباید بدعت گذاشته شود، باید فردی از طرف خدا دین و آسمان نصب شده باشد.
آیت‌الله یزدی خاطرنشان کرد: امام عصر (عج) در غیبت کبری رهبری را به‌عنوان نیابت به فقهای دین واگذار کردند. به بیان روشن‌تر حضرات فقهایی که در حوزه‌های کوچک و بزرگ علمیه در سراسر ایران یا عراق یا سایر کشورهای جهان حضور دارند نواب امام عصر (عج) هستند. حالا مردم این مسأله را بپذیرند و یا نپذیرند.
آیت‌الله یزدی افزود:  فقیه منتخب مردم نیست، بلکه نیابتا منصوب امام زمان (عج) است و مردم پشتوانه اجرایی امامت هستند. امام علی (ع) نه این‌که به کمک مردم خلیفه شد بلکه خلیفه بود. اما به کمک مردم توانست خلافتش را اعمال کند. بین قدرت اعمال و توانایی برای اجرا خیلی فرق است. فقهای عظام حق ولایت را دارند نه این‌که به وسیله‌ مردم این حق به آنان داده شود.  فقهای عظام جانشینان امام هستند.
وی افزود: ما توفیق یافته‌ایم در زمانی زندگی کنیم که یکی از برجسته‌گان از نواب حضرت امام (عج) توانست نظام اسلامی و الهی را در قیافه حکومت پیاده کند. البته هر فقیهی ولی نیست و هر ولی‌ای فقیه نیست. نه هر کس فقیه شد می‌تواند ولی باشد و نه هر کس ولی شد می‌تواند فقیه باشد. در این‌جا نمی‌توانم فلسفه قبض و بسط را تشریح کنم. ولی اختصارا می‌گوییم که در جایی که طاغوتیان حاکم هستند علی (ع) خانه‌نشین می‌شود امام حسین (ع) کشته می‌شود و امام حسن (ع) شهید می‌شود و امام صادق (ع) مجبور به درس دادن می‌شود اما وقتی مردم حمایت می‌کنند علی (ع) خلیفه و ولی می‌شود و مردم را یاری می‌کند و حکومت اسلامی را در عمل نشان مردم می‌دهد. وی افزود:  اگر چهار‌سال حکومت حضرت علی(ع) نبود حکومت اسلامی نداشتیم. دوران حکومت حضرت علی (ع) دوران برجسته حاکمیت اسلامی بود که شبیه به دوران حاکمیت پیامبر اکرم (ص) هم جنگ داشت و هم صلح. رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ‌ اگر فقیهی از طرف فقها یا مردم انتخاب شد و وارد حاکمیت شد و حکومت را به دست گرفت و به قول ما مبسوط‌الید شد سایر فقها در حاکمیت دخالت نمی‌کنند. می‌توانند فتوا بدهند برای احکام اسلام اما نمی‌توانند فتوای حکومتی بدهند. سایر فقها نمی‌توانند در مسائل حاکمیتی ازجمله موضوع هسته‌ای ارتباط با آمریکا و نوع برخورد با رژیم صهیونیستی دخالت کنند.
آیت‌الله یزدی تأکید کرد:  ولی فقیه مبسوط‌الید می‌تواند دستورات حکومتی برای بخش‌های مختلف کشور صادر کند. این فقیه، شاه، مستبد و خودرأی نیست، بلکه ولی‌ای است که نایب امام زمان(عج) است. آن هم در چارچوب مقررات اسلامی. او همچنین گفته است: ‌ چنین فقیهی منتخب جمعی از مجتهدین است که او را از بین مجتهدان دیگر انتخاب کردند؛ یعنی مجلس خبرگان. به بیان روشن‌تر مجلس خبرگان در عرض ولایت نیست بلکه در طول ولایت است. کار اصلی مجلس خبرگان همین است که در بین فقها شایسته‌ترین و بهترین فقیه را از بین فقها تشخیص داده و به مردم معرفی کند.
وی آیت‌الله خامنه‌ای را ذخیره الهی برای مردم ایران دانست و افزود:  خداوند وجود مقام معظم رهبری را به‌عنوان هدیه برای ما نگه داشت تا در زمان بتواند کشور را از فراز و نشیب‌ها، فتنه‌ها و توطئه‌های داخلی و خارجی دشمنان نجات دهد. مجلس خبرگان ناظر بر عملکرد ولی فقیه است. به عبارت روشن‌تر کمیسیون مجلس خبرگان عالی‌ترین کمیسیون مجلس خبرگان است که نظارت بر کار ولی امر دارد.
آیت‌الله یزدی تأکید کرد:  قوای سه‌گانه در سایه مقررات اسلامی قرار دارند. امام فرمودند، نمایندگان مجلس در بین چیزهایی که اسلامی نباشد نمایندگی ندارند. نه این‌که حق طرح چنین چیزهایی را داشته باشند بلکه اصلا نماینده نیستند که طرح چنین چیزی را داشته باشند. به عبارت دیگر نمایندگان مجلس انتخاب شدند تا اسلام را پیاده کنند. قوه مجریه تشکیل شد تا تلفیق رهبری را داشته باشند و اسلام را پیاده کند و نمی‌تواند بگوید اسلام، نه. اگر روزی گفت اسلام نه. اسلام به او می‌گوید شما نه. فداکاری‌هایی که طی دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد برای حاکمیت اسلام انجام گرفت نه برای آب و نان. البته آب و نان باید باشد اما اول اسلام، بعد آب و نان. آب و نان بدون اسلام آب و نانی است که در غرب هم هست. مسئولان باید همه به این نکته توجه داشته باشند که اسلام بر همه چیز مقدم است.
او همچنین گفت: حتی اقلیت‌های مذهبی که در سایه اسلام در این کشور زندگی می‌کنند محکوم به مقررات اسلام درباره‌ اقلیت‌های مذهبی هستند و باید احکام اسلام در این خصوص اجرا شود. رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: خبرگان تشخیص داد که در بین منصوبان حضرت امام (عج) یک فرد شایسته‌تر از دیگر فقهاست و این فقیه انتخاب شده موظف است در چارچوب اسلام حرکت کند و نه براساس تمایلات و نظرات شخصی. به همین دلیل ولی فقیه مشاور دارد ولی به صورت شورایی اداره نمی‌شود.
وی با انتقاد از طرح شورایی شدن رهبری گفت: کسانی برای خودشان رهبری شورایی را مطرح می‌کنند و خیال می‌کنند احکام و قوانین اسلامی هم مثل مقالات روزنامه‌ها و برخی تئوری‌هاست. درحالی‌که مبانی اصیل اسلامی به مجتهد می‌گوید تو اگر تأیید شدی حق تقلید ندارید. به ولی فقیه هم می‌گوید امامتی که به شما داده شده است می‌توانی مشاورت بگیری ولی نمی‌توانی شورایی عمل کنی.


تعداد بازدید :  231