شماره ۵۵۴ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
جدال واژه ها بر سر توافق هسته ای

سیدعباس عراقچی عضوتیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از تلاش هیأت‌های مذاکره‌کننده برای رسیدن به پیش‌نویس توافق جامع، طی چند روز آینده خبر داد. عراقچی البته گفت که این پیش‌نویس متنی خالی از اشکال نخواهد بود.
سیدعباس عراقچی گفت مذاکره‌کنندگان ایران یک «کار سنگین دو ماهه را شروع کرده‌اند» و افزود: هدف ما این است که ظرف چند روز آینده به پیش‌نویس توافق جامع برسیم. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: امیدواریم ظرف چند روز آینده به یک پیش‌نویس توافق برسیم. اگرچه کارسختی است و به‌طورحتم این اولین پیش‌نویس پر از موارد اختلافی و پرانتز خواهد بود که باید بعدا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. عراقچی خاطرنشان کرد: این پیش‌نویس شامل ضمايمی خواهد بود که کار بر روی آن را هم کارشناسان شروع کرده‌اند و روی جزییات بحث می‌شود. وی اظهارداشت: از روز پنجشنبه در نیویورک کار نگارش همراه با هلگااشمید به نمایندگی از 1+5 شروع شده است. هدف ما این است که به یک پیش‌نویس اولیه برسیم و هرچند روز که لازم باشد برای این کار در نیویورک اختصاص دهیم تا از فرصتی که همه حضور دارند استفاده کنیم.
معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه که با خبرنگار صداوسیما گفت و گو می‌کرد، هدف اصلی از حضور در نیویورک را شرکت در اجلاس بازنگری ان.پی.تی عنوان کرد ولی گفت در حاشیه آن ملاقات‌های مرتبط با مذاکرات هسته‌ای هم انجام شد ازجمله با موگرینی، کری و آمانو. تیم مذاکره‌کننده ایران از روز پنجشنبه کار نگارش متن توافق نهایی را در نیویورک از سر گرفت که انتظار می‌رود تا سه‌شنبه ادامه داشته باشد. پیش از این، نگارش متن با مذاکره عراقچی و روانچی و اشمید روز دوم اردیبهشت در وین آغاز شده بود. عراقچی گفت که نگارش متن توافق جامع در اروپا ادامه خواهد یافت. یکی از مهم‌ترین اختلافات میان ایران و آمریکا زمان‌بندی‌ها برای لغو تحریم‌هاست. روز گذشته سخنگوی کاخ‌سفید گفت: تحریم‌ها علیه ایران پس از اطمینان از پایبندی این کشور به تعهداتش لغو خواهند شد.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که گفته بود شورای امنیت سازمان ملل باید طی چند روز پس از حصول یک توافق نهایی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند اظهار کرد: ما پیش از این به وضوح مشخص کردیم که هرگونه لغو تحریم‌ها علیه تهران تنها پس از آن‌که این کشور گام‌های قابل راستی‌آزمایی برای عمل به تعهداتش در این توافق را برداشت صورت خواهد گرفت.
سخنگوی کاخ‌سفید ادامه داد: به‌طور قطع شورای امنیت سازمان ملل و 5 عضو دایم آن‌که هم‌اکنون درگیر مذاکرات هسته‌ای هستند باید درباره سرعت و چگونگی لغو تحریم‌هایی که شورای امنیت خود صادر کرده است تصمیم بگیرند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ‌سفید ارنست همچنین گفت: آمریکا بارها مشخص کرده است که نظر ما دراین‌باره چیست تاکنون توافقاتی در زمینه لغو تحریم‌ها بر سر میز مذاکره صورت گرفته اما یکی از موضوعات رایزنی‌هایی که هم‌اکنون در جریان است همین لغو تحریم‌هاست. وی تأکید کرد: ایران در صورتی که بخشی از گام‌های قابل راستی‌آزمایی برای اجرای توافق هسته‌ای نهایی را بردارد با کاهش برخی از تحریم‌ها روبه‌رو خواهد شد. سخنگوی کاخ سفید افزود: موضوع دیگری که در این مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد اقداماتی است که باید برای بازگردان تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم همکاری این کشور با توافق به کار گرفته شود.  همین اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص لغو تحریم‌ها از گره‌هایی در روند مذاکرات خبر می‌دهد. روز گذشته خبرگزاری ایسنا به نقل از یک دیپلمات کشورمان نوشت: «که مذاکرات در روز شنبه نیز در سطح معاونان و کارشناسان ایران و نماینده اتحادیه اروپا که همزمان گروه ۱+۵ را نیز نمایندگی می‌کند، انجام می‌شود و هنوز برنامه‌ای برای دیدار معاونان وزیر خارجه ایران و دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ به‌ویژه آمریکا برنامه‌ریزی نشده است. وی افزود: مذاکرات تا دو سه روز آینده و احتمالا تا دوشنبه در نیویورک ادامه دارد. این دیپلمات کشورمان درباره روند مذاکرات، نگارش متن و میزان پیشرفت در آن گفت: کار سخت است اما پیش می‌رویم.


تعداد بازدید :  266