شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از ضعف مفرط دروازه‌بانان در فوتبال ایران
قفس‌هایی که تورشان پاره است
هادی طباطبایی در گفت‌وگو با «شهروند»: گلرهای خارجی شاغل در لیگ کمکی به فوتبال ایران نمی‌کنند

گروه ورزش| خیلی‌ها معتقدند که بعد از احمدرضا عابدزاده ایران هنوز هم شاهد حضور یک دروازه‌بان شش دانگ درون دروازه نبوده است و با کمی بررسی در وضع فعلی دروازه‌بانان کشورمان به این مسأله پی می‌بریم که این صحبت خیلی هم بیراه نیست و حتی تیم‌های لیگ برتری نیز با مشکل جدی درون دروازه خود مواجه هستند.  با این‌که در جام‌جهانی خیلی از کارشناسان در 2 بازی ابتدایی عملکرد دروازه‌بان ایران را مثبت ارزیابی کردند اما در لحظات کلیدی بازی سوم باز هم دیدیم که درون دروازه فردی را نداشتیم که به آن تکیه کنیم. در این گزارش به ریشه‌یابی مشکل دروازه‌بانی و راه‌حل‌های بهبود شرایط می‌پردازیم.  
4 دروازه‌بان ملی و فعلا هیچ
دانیل داوری، علیرضا حقیقی، رحمان احمدی و سوشا مکانی 4 دروازه‌بانی بودند که قبل از جام‌جهانی در اردوی تیم‌ملی حضور داشتند و درنهایت سوشا مکانی از این جمع حذف شد تا 3 گلر دیگر به برزیل بروند. درنهایت علیرضا حقیقی دروازه‌بان نخست ایران در جام‌جهانی 2014 شد و به جز دیدار آخر که منتظر درخشش او بودیم، در بازی ابتدایی عملکرد نسبتا قابل قبولی داشت.  با نگاهی به سرنوشت این 4 دروازه‌بان که به نظر سرمربی تیم‌ملی بهترین‌ها بوده‌اند، متوجه می‌شویم که برای آینده هم حسابی نمی‌توان روی آنها باز کرد. از علیرضا حقیقی بگیر با وجود آغاز برخی لیگ‌های اروپایی هنوز تیم آینده‌اش را مشخص نکرده تا رحمان احمدی و سوشا مکانی که در سپاهان و پرسپولیس نیمکت‌نشین شده‌اند. دانیل داوری نیز با وجود این‌که چند باری در ترکیب تیم جدیدش به میدان رفت و فعلا مصدومیت او را از ترکیب اصلی دور کرده اما عملکردش با انتقاد رسانه‌های سوییسی
 همراه بود.  
شروط جذب دروازه‌بانان خارجی
در حالی 2 فصل حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ برتر ممنوع شده بود و به نظر از قوانینی بود که می‌توانست به فوتبال ما کمک کند، در ابتدای لیگ سیزدهم این محدودیت برای تیم‌ها با رعایت شروطی برداشته شد؛ شروطی که البته به هیچ وجه رعایت نشده است و مشخص نیست که چطور کارت بازی این دروازه‌بانان از سوی سازمان لیگ صادر می‌شود.  طبق مصوبه سازمان لیگ قبل از لیگ سیزدهم باشگاه‌های لیگ برتری به شرطی مجاز به جذب دروازه‌بان خارجی هستند که آن گلر در صورت آسیایی یا آفریقایی بودن، جزو دروازه‌بانان ملی کشورش باشد یا در صورت اروپایی یا آمریکایی بودن در لیگ‌های برتر این 2 قاره بازی کند.  
با نگاهی به لیست تیم‌های حاضر در لیگ چهاردهم متوجه می‌شویم که 5 دروازه‌بان خارجی توسط 16 باشگاه جذب شده‌اند که شاید فقط نیلسون را می‌توان از نظر کیفیت از سایرین جدا کرد. دروازه‌بان برزیلی پرسپولیس نشان داده که کیفیت بالایی دارد و در قبل از ورودش به پرسپولیس نیز در لیگ پرتغال بازی کرده است اما 4 دروازه‌بان دیگر ازجمله ایگور ننزیچ(راه‌آهن)، میلان میاتوویچ (ذوب‌آهن)، سومایلا دیاکیته (استقلال خوزستان) و آلبرتو رافائل داسیلوا(استقلال تهران) هیچ‌کدام شرایطی را که سازمان لیگ تصویب کرده ندارند و از نظر فدراسیون دروازه‌بان بی‌کیفیت محسوب می‌شوند که البته این مسأله در عملکرد آنها نیز مشخص است.  یکی از شاهکارها نیز در این میان متعلق به باشگاه استقلال خوزستان بود که دروازه‌بان خارجی‌اش دچار بیماری هپاتیت است و هم‌اکنون در پی فسخ قرارداد وی هستند.  
طباطبایی:  دروازه‌بانی هم مثل فوتبال
 ما افت کرده است
هادی طباطبایی، دروازه‌بان اسبق تیم‌ملی درباره افت دروازه‌بانان ایران در سال‌های اخیر به «شهروند» می‌گوید:  «پست دروازه‌بانی نیز مثل سایر پست‌ها در فوتبال ما ضعیف شده است زیرا فوتبال ما در کل افت کرده و حتی کشورهای عربی از ما جلو زده‌اند.  ما همچنان منتظریم که یک استعداد در فوتبال ما پیدا شود و خودش را معرفی کند اما در سایر کشورها استعدادها از همان کودکی زیر نظر هستند. این مسأله است که باعث شده، هم‌اکنون در پست دروازه‌بانی تهی باشیم.»وی همچنین می‌افزاید:  «پست دروازه‌بانی چون اهمیت بیشتری از سایر پست‌ها دارد و در جام‌جهانی نیز دیدیم که برخی از دروازه‌بانان چقدر برای تیمشان تعیین‌کننده بودند، باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد. شاید حالا دیگر نشود زیاد روی بحث آموزشی دروازه‌بانان ملی‌مان کار کرد اما هنوز هم می‌شود با تمرینات مدرن آنها را آماده‌تر از قبل کرد. برای حضور دروازه‌بانان خارجی نیز باید متر و معیاری وجود داشته باشد زیرا گلرهایی که هم‌اکنون به ایران می‌آیند، هیچ کمکی به فوتبال ما نمی‌کنند.   باید شرایط طوری پیش برود که اصلا نیازی به خارجی‌ها نداشته باشیم، همان‌طور که کمتر دروازه‌بانی از ایران در سال‌های اخیر توانسته در تیم‌های خارجی بازی کند.»


تعداد بازدید :  96