شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
صمد نیکخواه‌بهرامی در گفت‌وگو با «شهروند»:
فعلا به خداحافظی از تیم‌ملی فکر نمی‌کنم
نسل بعدی شاید از ما هم بهتر باشند انتظار قهرمانی از بسکتبال در بازی‌های آسیایی ناجوانمردانه است

 حسین جمشیدی | کمتر از 15 روز دیگر مسابقات جام‌جهانی بسکتبال در اسپانیا درحالی برگزار می‌شود که ایران توانسته برای دومین بار به این رقابت‌ها راه یابد. موفقیت‌های اخیر والیبال، باعث شده مردم از بسکتبال نیز توقع بالایی داشته باشند اما به گفته کاپیتان تیم‌ملی امکانات بسکتبال ایران با رقبای کشورمان در این رقابت‌ها قابل مقایسه نیست و تیم‌ملی در صورت صعود به دور دوم دست به کار بزرگی زده است. آسمان‌خراش‌های ایران بعد از پشت سر گذاشتن جام‌جهانی باید بلافاصله در بازی‌های آسیایی شرکت کنند و شانس نخست قهرمانی در این رقابت‌ها هستند. در ذیل گفت‌وگوی صمد نیکخواه‌بهرامی را که از بازیکنان قدیمی تیم‌ملی ایران است با
«شهروند» می‌خوانید:
* چند اردوی اروپایی داشتید اما در اکثر بازی‌های تدارکاتی شکست خوردید؟
- من عملکرد تیم‌ملی در اردوهای اروپایی اخیر را مثبت ارزیابی می‌کنم زیرا هنوز هم بسکتبال آسیا با اروپا فاصله زیادی دارد و باید این مسأله را درک کرد. البته این مسأله دلیلی نمی‌شود که از کشورهای قدرتمند دنیا بترسیم زیرا تنها راه برای کم کردن این فاصله برگزاری همین بازی‌های تدارکاتی است که البته در درازمدت جواب خواهد داد.  
* 2 تورنمنت بسیار مهم پیش رو دارید که عیار بسکتبال را مشخص می‌کند؟
- وضع تیم‌ملی خوب است و بعد از جام‌جهانی نیز بازی‌های آسیایی را در پیش داریم. مربیان نیز چون از قبل می‌دانستند بازیکنان باید حدود یک ماه در اوج باشند و در 2 تورنمنت بسیار مهم شرکت کنند، برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده‌اند. عیار بسکتبال ایران در آسیا مشخص است و در سطح جهانی نیز ما کم‌تجربه‌تر از آن هستیم که بخواهیم در اندیشه صعود به مراحل پایانی باشیم.
* اما برای بازی‌های آسیایی مسئولان روی مدال طلای بسکتبال حساب باز کرده‌اند؟
- نتایج سال‌های اخیر بسکتبال ایران نشان داده که این رشته در وضع خوبی به سر می‌برد اما امکانات ما حتی از برخی تیم‌های آسیایی نیز کمتر است. این ناجوانمردانه است که مسئولان بگویند حتما باید تیم در بازی‌های آسیایی به مقام قهرمانی برسد. ما همیشه برای خودمان و مردم بازی کردیم نه مسئولان و این بار نیز قطعا به این شکل خواهد بود. مسئولان چطور از ما انتظار بالایی دارند اما از سویی دیگر ما بعد از گذشت یک‌سال از قهرمانی در آسیا و صعود به جام‌جهانی هنوز پاداش نگرفتیم و حتی یک تشکر خشک و خالی هم از ما نکردند. سالن، بیمه، حقوق و پاداش نداریم و فقط به خاطر مردم از تمام جانمان برای موفقیت مایه می‌گذاریم. مطمئنم اگر مردم این واقعیت‌ها را بدانند حتی در آسیا نیز توقع قهرمانی از ما ندارند.
* با این وضع نباید توقع شگفتی‌سازی از تیم‌ملی در جام‌جهانی داشته باشیم؟
- در گروهی قرار داریم که تمام تیم‌ها سابقه مدال‌های جهانی و المپیک دارند اما با این وجود هدفمان صعود از این گروه است.  اگر این اتفاق رخ دهد، به نظرم کار بزرگی انجام داده‌ایم. ما حتی بیشتر از توانمان می‌جنگیم تا مردم را خوشحال کنیم اما این را بدانید که امکانات ما در سطح بسیار پایینی است.  
*درحالی‌که مسابقات مهمی در پیش داشتیم اما بازیکنان بزرگ بسکتبال نظیر خودت کمتر از یک ماه است که به اردوی تیم‌ملی اضافه شده‌اند؟
- 15‌سال است که در بسکتبال هستم و یادم نمی‌آید که قبل از این مرخصی گرفته باشم. ما در طول ‌سال در باشگاه‌ها هستیم و در رقابت‌های لیگ شرکت می‌کنیم و در تابستان نیز در خدمت تیم‌ملی هستیم. این 15‌سال تلنبار شده بود و امسال به دلیل مشکلات شخصی و البته مصدومیت چند بازیکن کمی دیرتر به اردوها اضافه شدند.  در ضمن در مسابقاتی مثل کاپ آسیا نیازی به حضور بازیکنان بزرگ نبود و دیدید که با حضور چند بازیکن جوان نیز عنوان قهرمانی به دست آمد.  
* به نظرت هنوز زمان خداحافظی نسل طلایی بسکتبال فرانرسیده است؟
- از تصمیم سایر بازیکنان خبر ندارم اما شخصا‌ سال‌به‌سال تصمیم می‌گیرم. فعلا چون توانایی بازی کردن دارم و می‌دانم که برای تیم‌ملی کشورم مفید هستم، به خداحافظی فکر نمی‌کنم. البته یک روز این نسل بسکتبال هم رفتنی است اما اعتقاد دارم جوانان خوبی داریم که می‌توانند آینده بسکتبال را بسازند. من اینطور نمی‌گویم که کسی می‌تواند جای من یا حامد حدادی را پر کند زیرا ما هم زمانی که آمدیم، جای کسی را نگرفتیم. شاید بعد از رفتن بازیکنان فعلی تیم‌ملی یکی، دو سالی افت کند اما قطعا بسکتبال ایران هر روز پیشرفت خواهد کرد و نسل بعدی شاید بهتر از
 ما هم باشند.


تعداد بازدید :  84