شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
«نیشن» چرایی تلاش بي‌وقفه بنیاد UANI برای ادامه تحریم‌ها را نوشت
سرمایه‌داران بازار طلا و نقره پرچمدار مخالفت با توافق هسته‌ای ایران

تحریم ایران فرآیندی است که از همان آغاز مخالفان و موافقان بسیار زیادی در آمریکا و اروپا داشت. این تحریم به نوعی بازارهای خاورمیانه را به هم زد و تنشی ایجاد کرد. این منطقه پرتنش و به‌خصوص وضع ایران نقش بسیار مهمی بر تأمین منابع انرژی و منابع معدنی کشورهای دیگر دارد و بازارهای آنان را دستخوش تغییراتی می‌کند که احتمالا به سود عده‌ای است. «الای کلیفتون» یکی از روزنگاران «نیشن»، به این موضوع پرداخته است. او در یادداشت خود از موافقان و مخالفان تحریم ایران پرده از رازهای پشت پرده و سود سرمایه‌گذاران بازار طلا و نقره از ادامه تحریم ایران برمی‌دارد. او در گزارش خود می‌نویسد: «توماس کاپلان» و «مارک والاس» سفیر سابق سازمان ملل، فقط دومیلیاردر نیستند و آنها دوتن از سرمایه‌گذاران کلیدی در بازار نقره و طلا هستند که منافع اقتصادی خود را از طریق بنیادی به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) توجیه می‌کنند. این بنیاد به رهبری والاس است که کارمندان آن توسط توماس کاپلان کنترل می‌شوند.
 UANI یکی از منتقدان جدی و سرسخت تلاش‌های کاخ‌سفید برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران است و مذاکرات و توافقنامه ماه نوامبر را یک ناامیدی بزرگ خواند که نامناسب و نابجا بود.
یکی از مقامات دولت پیشین اوباما که از نزدیک درباره سیاست خاورمیانه این دولت فعالیت می‌کرد، می‌گوید: نگران آن هستم که بنیاد UANI و متحدانش درک نکنند شکست در مذاکرات پیامدهای بسیار بدی را دارد که حتی ممکن است به جنگ منجر شود.
درحقیقت از طریق افشاگری‌هایی عمومی مشخص شد والاس و کاپلان صاحبان معادن نقره بوده‌اند یا هنوز هم هستند. آنها بارها اشاره کردند که به اعتقادشان اگر تنش و ناآرامی در خاورمیانه و ایران ادامه یابد، ارزش نقره ثابت یا افزوده می‌شود. این بیانات سوالاتی را درباره انگیزه‌های این دو مرد برای حمله به تلاش‌های دیپلماتیک اوباما به وجود می‌آورد.
از سوی دیگر روز پنجشنبه وکلای «ویکتور رستیس» پرونده‌ای را در دادگاه نیویورک ثبت کردند. این فرد یک غول حمل محموله‌های مختلف یونانی است که از سوی UANI متهم به همکاری با ایران شده است. این پرونده سرنخ‌های جدیدی از ارتباط کاپلان و این سازمان ارایه می‌کند.
رستیس که به دلیل اشاعه شهرت بد از این بنیاد شکایت می‌کند، معتقد است کاپلان از نام UANI سود سرشار می‌برد. هیأت وکلای رستیس همچنین به بیانات کاپلان و والاس درباره ارزش نقره طی بازه‌های زمانی مملو از تنش ژئوپلیتیکی در خاورمیانه اشاره می‌کند:
«موضع سخت این بنیاد در قبال ایران به سود کاپلاس، گروه مالی تیگریس، والاس و شرکت‌های تحت کنترل کاپلان است که والاس در آنها شراکت می‌کند. مارک والاس موسس و مدیر ارشد اجرایی UANI به‌عنوان مدیر و رهبر حداقل شش شرکت کاپلان فعالیت می‌کند (گروه مالی تیگریس، Silver Opportunity Partners، نیوکان، نیو متال، کوگر گلد و الکتروم گروپ). والاس از 2009 میلادی از این بنیاد حقوقی دریافت نکرده و به نظر می‌رسد از مزایای مالی غیرمستقیم UANI بهره می‌برد.
این درحالی است که کاپلان، والاس و UANI هیچ‌یک حاضر به پاسخگویی درباره این موضوع نشده‌اند.
ترجمه:  شیوا سعیدی

 


تعداد بازدید :  99