شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
هیأت‌رئیسه فدراسیون دوباره مقابل مربی پرتغالی و کفاشیان قرار گرفت
مخالفان کی‌روش، روی نیمکت تیم‌ملی!
امیر عابدینی و افشین پیروانی برای سرپرستی و دستیاری اعلام آمادگی کردند

شهروند| در مدت 4‌سال و خرده‌ای که کارلوس کی‌روش هدایت تیم‌ملی فوتبال ایران را برعهده داشته، همواره بحث بر سر انتخاب سرپرست این تیم داغ بوده است. حساسیت‌های بیش از حد کی‌روش برای انتخاب سرپرست در تمام این سال‌ها سبب شد تا برخلاف سال‌های گذشته پیشکسوتان فوتبال ایران هرگز رنگ نیمکت تیم‌ملی را نبینند. حضور افرادی مثل ترابیان، نبی، مقدس و حتی مدیرروابط عمومی فدراسیون(در مقطعی) نشان از این داشت که فدراسیون در انتخاب سرپرست عاجز است و رأی کی‌روش را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرد؛ حالا اما گویا اتفاقاتی در راه است که مشخص می‌کند مسئولان در راستای خودرأی شدن گام برمی‌دارند.
ناگهان عابدینی
در فاصله کمتر از 1.5 ماه تا شروع رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی و جام‌ملت‌های آسیا به‌تازگی تفاهمنامه ادامه همکاری با کارلوس کی‌روش امضا شده و حالا همگان منتظر مشخص شدن سرپرست تیم‌ملی هستند. در این شرایط نام‌های زیادی مطرح می‌شود اما یک نام بزرگ توجه همگان را به خود جلب کرده است؛ امیر عابدینی!
اینطور که از شواهد پیداست، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس با پیشنهاد فدراسیون برای سرپرستی تیم‌ملی مواجه شده و خودش هم دوست دارد روی نیمکت بنشیند. ماجرا از این قرار است که در جلسه قبلی هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای این هیأت بر سر انتخاب فردی توانا که بتواند کی‌روش را مدیریت کند،‌ بحث کرده‌اند و در میان این بحث‌ها نام عابدینی بیرون آمده است. شهرام دبیری، عضو هیأت رئیسه فدراسیون دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «عابدینی گزینه اصلحی برای سرپرستی تیم‌ملی است. ما یکبار با او صحبت کردیم اما نپذیرفت که سرپرست شود ولی شنیدم اعلام آمادگی کرده است. با این حال هیأت‌رئیسه از سرپرستی عابدینی استقبال می‌کند.» از دبیری پرسیدیم آیا کی‌روش با سرپرستی عابدینی موافقت می‌کند؛ او اینطور پاسخ داد: «انتخاب سرپرست برعهده کی‌روش نیست که موافق باشد یا مخالف. قطعا هر تصمیمی دراین‌باره فدراسیون بگیرد، کی‌روش باید بپذیرد.»
ابهام بزرگ
سرپرستی عابدینی در تیم‌ملی با توجه به سوابق این مدیر، اتفاقی مثبت خواهد بود اما ابهام اینجاست که مرد همیشه منتقد سرمربی پرتغالی چطور می‌خواهد در کنار او امور را انجام ‌دهد. عابدینی خودش به این مسأله خوش‌بین است: «من با کی‌روش خصومت شخصی نداشته و ندارم. انتقاد من این بود که باید تکلیف کی‌روش مشخص شود. باید بخش‌هایی از قرارداد سرمربی تیم‌ملی جرح و تعدیل می‌شد. حرف من این بود که قراردادی ننویسیم که بعدا ده‌ها مشکل در کنارش باشد.»
پیروانی، دستیار کی‌روش؟
بحث انتخاب دستیار ایرانی برای کی‌روش هم یکی دیگر از مسائل همیشه مطرح پیرامون تیم‌ملی بوده است. در شرایطی که همه‌جا حرف از حضور جواد نکونام است، روز گذشته احتمال حضور افشین پیروانی مطرح شد. ظاهرا اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور نکونام در کادرفنی مخالف هستند و اعتقاد دارند فردی باید کنار کی‌روش باشد که مدارج مربیگری را سپری کرده و بتواند کمک کند. نام افشین پیروانی را نیز شهرام دبیری مطرح کرده و طی روزهای آینده تکلیف نهایی او مشخص خواهد شد.
جلسه سرنوشت‌ساز
با این حساب جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال که روز 17 اردیبهشت‌ماه در مشهد برگزار می‌شود، جلسه‌ای مهم تلقی می‌شود. کفاشیان و معاونانش هنوز نه بحث سرپرستی عابدینی را تأیید کرده‌اند و نه دستیاری پیروانی ولی اینطور که مشخص است، هیأت رئیسه به دنبال آن است تا این دو نفر را روی نیمکت بنشانند. این در شرایطی است که پیروانی هم مثل عابدینی در گذشته انتقادهای تندی را علیه کی‌روش و تیم‌ملی مطرح کرده و در صورتی که حضور این دو پرسپولیسی قدیمی قطعی شود، احتمالا شاهد چلنج‌های فوتبالی خاصی روی نیمکت تیم‌ملی خواهیم بود. مسائلی که می‌تواند در راه جام‌جهانی 2018 روسیه به تیم ایران ضربه‌ بزند.
اختلاف هیأت‌رئیسه و کفاشیان
مشخص است که نظر اعضای هیأت‌رئیسه و علی کفاشیان یکی نیست. تصمیمات هیأت‌رئیسه اکثر مواقع با نظر کفاشیان مغایرت دارد. با توجه به این‌که تجربه ثابت کرده کفاشیان روی حرف کی‌روش حرف نمی‌زند، حالا او در قبال عابدینی و پیروانی بر سر یک دوراهی مانده که به سمت هرطرف حرکت کند، طرف مقابل را از دست می‌دهد؛ هرچند که به نظر می‌رسد کفه ترازو به سود سرمربی تیم‌ملی سنگینی کند.


تعداد بازدید :  274