شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
غول‌های فناوری به کمک نپالی‌ها شتافتند
2500 کشته و 45‌هزار زخمی در زمین‌لرزه نپال

شهروند| وقوع زلزله 7.9 ریشتری در نپال، بیش از 2100 کشته بر جا گذاشته و همچنان احتمال افزایش تلفات وجود دارد. با این فاجعه طبیعی فیس‌بوک و گوگل نیز به کمک زلزله‌زدگان شتافتند تا با استفاده از خدمات فناوری بتوانند به نجات بازماندگان زلزله بپردازند. درحالی‌که قربانیان زلزله نپال از مرز 2100 نفر گذشتند، وزارت کشور نپال شمار زخمی‌شدگان را حدود 5‌هزار نفر و رسانه‌های نپالی بیش از 45‌هزار نفر برآورد کرده‌اند. کشورهای مختلف در پی وقوع زلزله نپال به کمک زلزله‌زدگان شتافتند و اکنون شرکت‌های فناوری در تلاشند تا با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به نجات نپالی‌ها بپردازند. صدها نفر در زلزله 7.9 ریشتری نپال جان باختند و این موضوع درحالی است که هر ثانیه بر آمار کشته‌شدگان افزوده می‌شود. شدت این زلزله به‌حدی بود که ساکنان مناطق شمالی هند و بنگلادش نیز آن را احساس کردند. زلزله در عمق ۱۵ کیلومتری زمین روی داد و بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه طول کشید. این زمین‌لرزه با وقوع ریزش بهمن در قله اورست همراه بوده که کوهنوردان را گرفتار کرد. در این حادثه حداقل ۱۷کوهنورد جان خود را از دست دادند و بیش از ۶۰نفر نیز مجروح شدند. در این بین 3 کوهنورد ایرانی در هیمالیای خومبو روالینگ حضور داشتند و خوشبختانه آسیبی در اثر ریزش بهمن ناشی از زلزله نپال به آنها وارد نشده است. عملیات نجات برای ناپدیدشدگان در کوه اورست ادامه دارد اما انجام این کار با کمبود‌های لجستیکی مانند بالگرد مواجه است. دن فردینبرگ، یکی از مدیران ارشد شرکت گوگل، در میان کوهنوردان کشته‌شده اعلام شده است. اغلب قربانیان سقوط بهمن که پس از زمین‌لرزه شدید در نپال رخ داد از اتباع خارجی هستند. حدود ‌هزار کوهنورد درحال حاضر منتظر خروج از این منطقه کوهستانی هستند و شرایط نامساعد جوی عملیات امداد و نجات را با مشکل مواجه کرده است.
هند هم در امان نماند
شدت این زمین‌لرزه به اندازه‌‌ای بود که در هند نیز احساس شده و40 نفر بر اثر ریزش آوار جان خود را از دست دادند.  این زمین‌لرزه باعث ایجاد شکاف‌‌های عمیقی در بزرگراه‌‌های این کشور شده و به تنها فرودگاه بین‌المللی این کشور نیز آسیب‌‌هایی را وارد کرده است. کشورهای مختلف ضمن ابراز همدردی با مردم و مقامات نپال کمک‌های انسان‌دوستانه‌ای را به این نقطه زلزله‌زده ارسال کردند. اکنون غول‌های فناوری مانند فیس‌بوک و گوگل نیز به کمک نپالی‌ها شتافتند تا با استفاده از خدمات فناوری بتوانند به نجات بازماندگان زلزله بپردازند. نپالی‌ها با استفاده از سرویس‌های مختلف اینترنتی می‌توانند به یافتن خانواده یا دوستان خود بپردازند که اطلاعی از آنها ندارند.  برای مثال، فیس‌بوک از روز گذشته و در پی وقوع زلزله در نپال سرویس جدیدی را با نامSafety Check راه‌اندازی کرده که بازماندگان این زلزله می‌توانند زنده بودن خود را به خانواده یا دوستان‌شان اطلاع دهند و آنها را از محل اقامت خود مطلع کنند و از نگرانی بیرون آورند. گوگل، دیگر غول فناوری نیز سرویسی با نام Person Finder را در صفحات خود قرار داده تا بدین وسیله به نپالی‌ها کمک کند تا از محل و موقعیت خانواده یا دوستان خود آگاه شده و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
زلزله پیش‌بینی شده بود
زلزله مهیب نپال توسط کارشناسان پیش‌بینی شده بود اما این شهر خود را برای زلزله آماده نکرده بود. تقریبا تمامی کارشناسانی که هفته قبل برای بررسی تبعات زلزله احتمالی در کاتماندو در کنفرانسی شرکت کرده بودند می‌دانستند که در این شهر زلزله مهیبی می‌آید.   نپال یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان است و پیشتر در ‌سال ۱۹۳۴ بخش وسیعی از پایتخت این کشور در یک زمین‌لرزه از بین رفت.   به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان از قبل می‌دانستند که زمین‌لرزه‌ای بزرگ در نپال قریب‌الوقوع خواهد بود. یک هفته قبل نزدیک به ۵۰ کارشناس زلزله از نقاط مختلف جهان کنفرانسی در کاتماندو برگزار کردند که هدف آن آمادگی برای وقوع زمین‌لرزه و بهبود شرایط ساختمان‌سازی در این شهر اعلام شده بود.  شهر کاتماندو تراکم جمعیت بالایی دارد و مسائل ایمنی در ساخت بسیاری از ساختمان‌هایش رعایت نشده است. وزیر اطلاع‌رسانی نپال گفته است که در ۲۴ ساعت آینده، شمار تلفات این زمین‌لرزه احتمالا سه برابر خواهد شد زیرا بسیاری از قربانیان زیر آوار ساختمان‌های ویران شده مدفون هستند.  
دولت نپال در پی وقوع زمین‌لرزه شدید در این کشور از کشورهای مختلف جهان خواست کمک‌های فوری خود را به این کشور ارسال کنند.
منابع خبری نپالی در گزارشی از وضع امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله اعلام کردند که به علت قطع برق، تخریب جاده‌ها، پل‌ها و شبکه ارتباطی، امدادرسانی با مشکل مواجه است و هنوز در بسیاری از مناطق دورافتاده و صعب‌العبور امدادرسانی به کندی صورت می‌گیرد. به گفته برخی شاهدان عینی به‌رغم تلاش نیروهای امدادی، هنوز تعداد زیادی از مصدومان از زیر آوار خارج نشده‌اند. برخی منابع خبری همچنین احتمال افزایش تعداد تلفات این زمین‌لرزه را به بالای 40‌هزار نفر پیش‌بینی کرده‌اند. درحال حاضر تعداد قابل توجهی از اجساد قربانیان زلزله همچنان در خیابان‌ها رها شده‌اند و احتمال شیوع بیماری‌ها نیز وجود دارد. مقام‌های امدادی نپال نیازهای فوری زلزله‌زدگان را دارو، تجهیزات پزشکی، آب آشامیدنی و مواد خوراکی اعلام کردند و از کشورهای جهان خواستند کمک‌های خود را برای زلزله‌زدگان نپالی ارسال کنند.

 


تعداد بازدید :  229