شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
گفت‌و‌گوی «شهروند» با «محمدحسن ملکی‌اولیایی» آزاده‌‌‌ای با 8‌سال اسارت
بعثی‌ها آب و نان ما را قطع می‌کردند

امروز سالروز آغاز بازگشت آزادگان دوران دفاع مقدس به کشور است.  در 26 مرداد 1369 نخستین گروه از رزمندگان جمهوری اسلامی ایران که در دوران دفاع مقدس از سوی دشمن به اسارت گرفته شده بودند به کشور بازگشتند.  پس از بازگشت قهرمانانه آزادگان سرفراز به کشور، این عزیزان که روزهای جوانی و زندگی خود را در اسارتگاه‌های رژیم بعثی عراق سپری کرده بودند در بخش‌های مختلف مشغول خدمت شدند.  جمعیت هلال‌احمر یکی از سازمان‌هایی بود که برخی از آزادگان در آن استخدام شدند.  به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان گفت‌و‌گویی انجام دادیم با «محمدحسن ملکی‌اولیایی»، 52ساله؛ آزاده‌ای که بیش از 8‌سال در اسارت بود و چند‌سال پس از آزادی در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر مشغول کار شد.
آقای ملکی شما 8‌سال در اسارت به سر می‌بردید؟
بله، به‌طور دقیق 8‌سال و 3 ماه در اسارت رژیم بعثی بودم.
چطور به جبهه اعزام شدید؟
در زمان جنگ تحمیلی مشغول خدمت مقدس سربازی بودم که به اسارت درآمدم.
آیا در زمان اسارت، از امدادگران جمعیت هلال‌احمر هم کسی با شما بود؟
خیر، در اسارتگاه ما از امدادگران هلال‌احمر کسی حضور نداشت.
جزو افرادی هستید که مدت زیادی را در اسارت گذراندید...
بله، در تاریخ بیست و سوم تیرماه‌ سال 61 به اسارت درآمدم و پیش از آن هم به مدت 15 ماه از فروردین‌ سال 60 در جبهه حضور داشتم.  ساعت 11 و نیم صبح بود که محاصره شدیم و به اسارت گرفته شدیم.
ماجرای اسارت خودتان را برای خوانندگان ما تعریف کنید.
عملیات رمضان بود.  شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان بود که موفق هم شدیم و پیشروی کردیم.  تا نزدیکی دریاچه ماهی پیش رفتیم و در نزدیکی پاسگاه زید عراق در شرق بصره پس از محاصره به اسارت درآمدیم.  
دوران اسارت چگونه گذشت؟
به هر حال اسارت بود...  
در زمان اسارت از طرف کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به دیدار شما می‌آمدند؟
در 13 ماه نخست اسارت که به هیچ وجه خبری از صلیب‌سرخ نبود اما بعد از آن مدت به دیدار ما آمدند و توانستیم نامه بفرستیم و نامه دریافت کنیم.  
 پس در دوران اسارت تا حدودی با صلیب‌سرخ و هلال‌احمر آشنا شدید؟
بله در زمان اسارت بود که با نقش این نهادها آشنا شدم.  
رفتار بعثی‌ها در اسارت به چه گونه‌ای بود؟
از دشمن که نمی‌توان انتظاری داشت. برای نمونه وقتی ایران حمله می‌کرد با قطع آب، نان و... عقده‌شان را این طور خالی می‌کردند یا اگر از موفقیت کشورمان خوشحال می‌شدیم اسرا را کتک می‌زدند.
درصد جانبازی شما چقدر است؟
60‌درصد جانبازی دارم.
بعد از رهایی از اسارت و بازگشت به ایران چند‌سال در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خدمت کردید؟
پیش از هلال‌احمر در یک شرکت کار می‌کردم اما به خاطر این‌که شیمیایی هستم و اذیت می‌شدم دیگر ادامه ندادم. به هلال‌احمر آمدم و در معاونت عضویت سازمان داوطلبان مشغول کار شدم.  15‌سال در جمعیت هلال‌احمر خدمت کردم و بازنشسته شدم.


تعداد بازدید :  58