شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
تمبر دارالعجزه تبریز و اطبایی که از فقرا چیزی نمی‌گیرند

کودکان یتیم چشم در راه نیکوکاری شما هستند. آگهی تئاتر خیریه برای مدرسه ایتام
آگهی منتشر شده در روزنامه  شوری 2  جمادی الثانی 1333 قمری  (1294خورشیدی) برگرفته از کتاب «230‌سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان».

حاجی حسن امین‌الضرب! اعانه‌ای که برای مسلمانان قفقازیه دادیم، به دست‌شان رسید؟ ... جناب ملک‌التجار! فرستادیم اما گویا حاجت‌شان برطرف شد. موافقید به خرج محتاجان در دارالخلافه برسانیم؟ ... چه بهتر از این. اصلا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
آگهی منتشر شده در روزنامه ایران سلطانی 8 ربیع‌الاول 1324 قمری (13اردیبهشت 1285خورشیدی) برگرفته از کتاب «230‌سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان».

«گر دست فتاده‌ای بگیری مردی»؛ تمبر احمدشاهی که می‌خری، یک شاهی تمبر دارالعجزه باطل کن، به دست نیازمند می‌رسد، خیر ببینی برادر!
تمبر خيريه با عنوان دارالعجزه و ايتام تبريز/ 1297 و 1298 خورشیدی/ این تمبرها به رنگ‌های يك شاهي به رنگ قرمز و آبي، دو شاهي زرد و قرمز، سه شاهي نارنجي و يك قران چاپ شده بود.

جعفر! شنیدی مشیرالدوله چیکار کرده؟ ... نه، مشدعباس! ... بابام جان! مگه همشیره‌ت مرض وبا نداره؟ خب ببرش دروازه قزوین، مریض‌خونه مظفری. شنیدم جناب مشیر دوای وبا از فرنگ آورده، گفته هر کی بخواد، مجانی بهش بدن! برو دیگه تا دیر نشده ...
آگهی منتشر شده در روزنامه ایران سلطانی 18 جمادی‌الثانی 1322 قمری (31 شهریور 1283 خورشیدی) برگرفته از کتاب «230‌سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان».

آمیز علی‌اکبر! نظاره این بی‌نوایان و یتیمان و دیوانگان در شهر، دلم را به درد آورده ... حاج ابراهیم آقا! چند از تجار بزرگ تبریز را می‌شناسم که می‌توان با آن‌ها موضوع را مطرح کرد. موافقی با هم تدبیری کنیم؟ .
 تقاضانامه ثبت پرورشگاه و تیمارستان شهر تبریز برای کمک به بینوایان و یتیمان و دیوانگان / اداره کل ثبت اسناد و املاک آذربايجان شرقی، اداره ثبت موسسات تبريز، پرونده شماره 1

از فقرا چیزی نمی‌گیرد این طبیب حاذق! طبیبان ایران و فرنگی در ایران در اواخر دوره قاجار و نیز دوره اوایل پهلوی اول، به دلیل گسترش بیماری‌های عمومی همچون وبا و دیفتری، بخشی از فعالیت خود را به درمان اینگونه بیماران به ویژه تهی‌دستان اختصاص می‌دادند.
آگهی منتشر شده در روزنامه دولت علیه ایران 12 محرم 1279 قمری، برگرفته از کتاب «230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان».

 چه دردناک است جماعت فقیران واقعی که در کوچه‌ها و گذرها می‌بینی؛ دل هر انسانی را به درد می‌آورد. آدم‌هایی صد سال پیش به این نتیجه رسیدند که این پدیده نه تنها دردناک است، که، موجبات سرافکندگی اهالی مملکت را نیز فراهم می‌کند ... اینگونه شد که به پا خواستند.
 نظامنامه اساسی دارالعجزه تبریز/ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ايران، سند شماره 297004668

 


تعداد بازدید :  495