شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
مردم ماهی‌های مرده را جمع‌آوری می‌کنند
آخرین نفس‌های ‌هامون

گزارش‌ها از مرگ میلیون‌ها ماهی دیگر در بستر خشک‌هامون حکایت دارد، جایی که پیشتر صدها جوجه پرنده و میلیون‌ها ماهی را تلف کرد، ابتدا سطح آب تالاب پایین آمد و حالا دیگر آبی هم درکار نیست.  
به گزارش ایسنا، اقدامی در کار نیست. تصمیم‌گیران یا تذکر می‌دهند یا به دنبال میزان خسارت می‌روند. جدیداً هم اولویت تعیین کردند و دریاچه ارومیه را بالاتر از‌هامون بردند. آن‌قدر لفت دادند که تالاب به‌طور کامل خشکید. البته کارشناسان پیشتر اعلام کرده بودند که سیلاب بی‌پشتوانه افغانستان می‌خشکد.  
حسن خمر، مدیرکل شیلات سیستان در این‌باره گفت:  تالاب‌هامون «صابوری و هیرمند» به کلی خشک شده و تنها بخش داخلی‌هامون «پوزک» که 90‌درصد آن در کشور افغانستان است، کمی آب دارد.  
وی همچنین در مورد تعداد ماهیان تلف شده تالاب افزود:  تهیه آمار حدود دو ماه زمان نیاز دارد.  
خمر ادامه ‌داد:  مردم اکنون در تالاب‌هامون درحال جمع‌آوری این ماهیان برای ارسال به کارخانه‌های تولید پودر ماهی هستند.  از آنجایی که حمل این ماهی‌ها با مجوز شیلات صورت می‌گیرد، افرادی که این ماهیان را جمع‌آوری می‌کنند باید به ما مراجعه کنند، اما تا حالا هیچ محموله ماهی خشک برای صدور مجوز به شیلات مراجعه نکرده، البته علت این امر این است که مردم تازه شروع به جمع‌آوری ماهیان مرده کرده‌اند.  
در واقع می‌توان گفت همه تالاب خشکیده است.  یعنی جشن «نی» مسئولان استان در جوار تالاب‌هامون سه ماه هم دوام نیاورد و تبدیل به عزا شد.  مسئولان آن‌قدر خوشحال بودند که فکر نمی‌کردند به این زودی دوباره به افکار شتاب‌زده روی بیاورند.  
احمد عاقبت‌بخیر، مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز درباره حجم آب منطقه گفت:  سیلابی که از اوایل امسال در بخش داخلی رودخانه هیرمند جریان داشته، در چند روزگذشته به‌طور کامل قطع شد و روند جریان آب در ماه گذشته نیز به شدت کاهش یافت.  
براساس گزارش خبرنگارانی که از نزدیک تالاب‌هامون را مشاهده کرده‌اند، بخش «صابوری» تالاب هم اوضاع خوبی ندارد، در ساحل عقب رفته این بخش از تالاب، به راحتی می‌توان برجک‌های مرزی را دید، عمق آب هم به‌حدی کم شده که استفاده از قایق به راحتی برای صیادان ممکن نیست.  
«سارانی»، یکی از اهالی روستای «ملادادی» در حاشیه‌های ساحل تالاب‌هامون «پوزک» در این رابطه گفت: تاکنون بیش از یک کیلومتر آب این تالاب عقب رفته و سطح آن هم حدود یک متر پایین آمده است.   صیادان نیز از کاهش چشمگیر میزان صید در دو هفته اخیر خبر می‌دهند. آنهایی که پیشتر روزانه تا 100 کیلو ماهی می‌گرفتند، حالا میزان صیدشان به 10 کیلو هم نمی‌رسد.   احمد قرایی، رئیس پژوهشگاه تالاب‌هامون که پیشتر هشدار داده بود که تالاب‌هامون به‌زودی می‌خشکد، وضع فعلی تالاب را قابل پیش‎بینی دانست و افزود:  مشکل مدیریت منابع آب در‌هامون و سیستان جدی است.   به گفته مردم محلی بیش از یک ماه است روند ورود آب به مجموعه تالاب‌های‌هامون قطع شده و وزش چند طوفان اخیر که سرعتشان از 100 کیلومتر هم تجاوز کرده، روند خشکیدن تالاب را سریع‌تر کرده است.


تعداد بازدید :  65