شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
20راه حفاظت آب در خانه و حیاط

در‌سال 1990، 30 ایالت در آمریکا دچار تنش آبی بودند که در ‌سال 2000 به 40 ایالت رسید و در ‌سال 2009 تعداد ایالاتی که دچار تنش و بحران آبی شدند به 45 ایالت افزایش یافت. این روند همچنان البته با سرعت پایین ادامه دارد. بنابراین تصمیم گرفته شد که مدیریت آب را از در منازل شروع کنند و این راه‌هایی است که آنها برگزیدند.  
راه‌های صرفه‌جویی آب در خانه
1- کنترل نشتی شیر آب و لوله‌ها: یک چکه کوچک از یک واشر شیر آب خراب می‌تواند 20 گالن آب را در روز هدر دهد.   نشتی‌های بزرگ البته صدها گالن را تلف می‌کنند.  
2- عدم استفاده از توالت به‌عنوان زیرسیگاری یا سبد ضایعات: وقتی این کار را می‌کنید، هروقت که سیفون توالت را برای ته‌مانده سیگار، دستمال‌صورت یا چیزهای کوچک می‌کشید، 5 تا 7 گالن آب هدر می‌رود.  
3- کنترل نشتی دستشویی و توالت: یک تکه شیء رنگی در تانک آب قرار دهید. اگر بدون فلاش‌کردن، رنگ در محفظه طی مدت نیم‌ساعت ظاهر شد، توالت شما نشتی دارد و باید فورا تعمیر شود. بیشتر لوازم جایگزین ارزان و خیلی ‌آسان نصب هستند.  
4- نصب سرهای دوش و شیرآلات کاهنده مصرف آب: این تجهیزات گرانقیمت نیستند و نصبشان بسیار راحت است و به‌مدت طولانی قابل استفاده هستند. بيشتر مردم براي دوش آب گرم هر دقیقه 5 تا 10 گالن آب استفاده می‌کنند. باید زمان دوشتان را محدود کنید. باید به قانون جریان‌کم وفادار بمانید، یعنی باید برای دوش‌گرفتن میزان آب مصرفی را به کمتر از 5/2گالن برسانید. همان‌طور که می‌دانید برای دوش‌گرفتن زمانی را صرف گرم‌کردن آب می‌كنیم بنابراین مقدار زیادی آب هدر می‌رود، در چنین شرایطی شما می‌توانید از سردوشی‌هایی استفاده کنید که جریان آب را تا زمان گرم‌شدن آب متوقف می‌کند.   
5- قراردادن بطری‌های پلاستیکی یا اجسام شناور در تانک توالت: برای کاهش هدررفت آب، یک یا دو اینچ شن داخل بطری‌های پلاستیکی بریزید تا وزنشان آنها را پایین نگه دارد. بطری‌ها را با آب پر کنید و سرشان را خوب محکم کنید و آن را داخل محفظه فلاش تانکتان بگذارید، این روش 10 یا بیشتر از 10 گالن آب را ذخیره می‌کند.  
6- عایق‌کردن لوله‌های آب: این روش خیلی آسان و نه‌چندان گران است. شما با عایق کردن لوله‌ها خیلی سریع به آب‌گرم موردنظرتان دست خواهید یافت، به اضافه این‌که از هدررفت آب هنگام گرم شدن اجتناب می‌کنید.  
7- دوش کوتاه گرفتن: یک راه کاهش مصرف آب، خاموش‌کردن دوش آب بعد از صابون زدن بدن  است. سپس بعد از کف زدن بدن خود، دوش آب را باز کنید. یک دوش یا استحمام 4 دقیقه‌ای تقریبا چیزی حدود 20 تا 40 گالن آب مصرف می‌کند.  
8- بستن شیرآب زمان مسواک زدن
9- شستن تیغ صورت‌تراشی در ظرف: ظرفی را با مقداری آب گرم پر کنید.  این امر سبب کاهش هدررفت آب می‌شود.  
10- استفاده از ماشین‌ظرفشویی یا لباسشویی برای حداکثر ظرفیت: یعنی برای چند لباس یا ظرف این ماشین‌آلات را که هم برق و هم آب زیادی مصرف می‌کنند، روشن نکنیم.  
11- باز نگذاشتن شیر آب زمانی که ظرف‌ها را دارید با دست می‌شویید: اگر شما یک سینک دوقلو داشته باشید، یکی را با آب و مایع ظرفشویی پرکنید و دیگری را برای آب‌کشیدن ظرف‌ها استفاده کنید.  
12- شیر آب را هنگام پاک‌کردن سبزیجات باز نگذارید.
صرفه‌جویی در حیاط و باغ منازل
13-کاشت گیاهان مقاوم به خشکی: اگر شما علاقه‌مند به کاشت گل‌های مختلف هستید می‌توانید از بذر محلی برخی از علف‌ها و بوته‌های مقاوم به خشکی برای باغتان استفاده کنید.  
14- قرار دادن یک لایه مالچ دور درختان و گیاهان: مالچ تبخیر رطوبت را کاهش می‌دهد درحالی‌که از رشد آفات هم جلوگیری می‌کند. اضافه کردن 2 تا 4 اینچ مواد آلی از قبیل کمپوست یا مالچ پوست درخت نگهداشت رطوبت خاک را افزایش می‌دهد.  
15- استفاده از آبپاش برای آبیاری
16-آبیاری باغچه خانه زمانی که گیاهتان به آب نیاز داشته باشد: یک روش خوب برای این‌که بفهمید چمن خانه‌تان نیاز به آب دارد، این است که روی آن قدم بزنید. اگر حالت فنری داشت، احتیاج به آب ندارد. اگر مسطح ماند و به حالت اول برنگشت زمانی است که شما باید آبیاری کنید.   
17- عدم استفاده از شيلنگ برای شستن خودرو: برای تمیز کردن خودرو، یک سطل از آب و صابون یا مایع‌ظرفشویی پر کنید. از شيلنگ تنها برای آب‌کشیدن استفاده کنید. این عمل ساده می‌تواند حدود 150 گالن آب را ذخیره کند. استفاده از نازل‌های آبپاش برای آبکشی خیلی موثر و کارآمد است. این نازل‌ها آب کمتر ولی با فشار بیشتری ایجاد می‌کند که هم در میزان آب صرفه‌جویی می‌شود و هم خودرو بهتر شسته می‌شود.  
18- جارو کردن پیاده‌رو یا راه ماشین‌رو به جای آب کشیدن توسط شيلنگ
19- کنترل نشتی لوله‌های آب، شيلنگ‌ها و شیرآلات
20- آبیاری هنگام صبح: این کار سبب می‌شود که تبخیر آب کاهش پیدا کند، در نتیجه آب کمتری هدر رود و همچنین راندمان آبیاری در این وقت از روز بسیار بالاست.  
 منبع: www.  eartheasy.  com / ترجمه:‌ سودابه جراره

 


تعداد بازدید :  113