شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز رادیو تهران
75‌سال پیش، برابر با پنجم اردیبهشت 1319 میلادی، راديو تهران در محله بیسیم و با استفاده از دو فرستنده 20 كيلو وات و 2 كيلو وات، ويژه ارسال تلگرام آغاز به كار كرد. این رادیو 3 بار در شبانه‌روز به فاصله 8 ساعت از هم، اخبار داخله و خارجه و تفسیرهای مربوط را پخش می‌کرد. برنامه‌هاي راديو تهران ـ از موسیقی تا گفتار و نمایش - به صورت زنده پخش می‌شد و اعضای ارکستر عمدتاً درجه‌داران واحد موزیک ارتش بودند.

تکمیل محاصره برلين
70‌سال پیش، برابر با  25 آوریل 1945 میلادی، ارتش سرخ شوروي، برلين پايتخت آلمان را تحت محاصره خود گرفت و نيروهاي شوروي پس از دور زدن برلين، در غرب اين شهر نیز شروع به پيشروي كردند. در این پیشروی سربازان آلماني، نه به علت از دست دادن روحيه و احساس شكست، بلكه به خاطر نرسيدن مهمات، سوخت و مواد غذايى دسته دسته تسليم مي‏شدند. با تصرف كامل برلين، مرگ آدولف هیتلر و پایان مقاومت آخرين سربازان وفادار، آلمان تسليم متفقين شد و جنگ جهاني دوم نيز پايان يافت.

شکست عملیات طبس
35‌سال پیش، برابر با پنجم اردیبهشت 1359 خورشیدی، عملیات پنجه عقاب (عملیات طبس) که از سوی ارتش ایالات متحده برای آزاد کردن کارمندان محبوس در سفارت آمریکا در تهران به اجرا درآمده بود، با انفجار یک هلی‌کوپتر و یک هواپیمای ‌C130 در صحرای طبس با شکست مواجه شد. در این حادثه ۸نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و باقی نیروها خود را به ناو نیمیتز رساندند و بدین‌ترتیب عملیات به‌طور کامل شکست ‌خورد. اقدام نظامی فوق، در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی دیپلمات‌های آمریکایی در تهران که در ماجرای تصرف سفارت بازداشت شدند، انجام گرفته بود.


تعداد بازدید :  238