شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
خارج‌از‌مرز

28 مسافر قایق غرق شده لیبی جزییات سفر مرگبارشان را فاش کردند
پرونده ضرب و شتم مهاجران غیرقانونی روی میز دادستان کاتانیا
شهروند| بازماندگان فاجعه قایق غرق شده مهاجران غیرقانونی در مدیترانه،پرده از راز سفر مرگبارشان برداشتند. 28 مسافر بازمانده این قایق در دادگاه ادعا کردند که قاچاقچیان انسان پیش از عزیمت این کشتی از لیبی شماری از مسافران را مورد ضرب و شتم قرار داده و به قتل رسانده بودند.
این درحالی است که کاپیتان کشتی حامل مهاجران غیرقانونی به جرم قتل و قاچاق انسان محاکمه  شد.
بازماندگان کشتی مهاجران غیرقانونی با مراجعه به دادگاه کاتانیا در جزیره سیسیل اعلام کردند قاچاقچیان انسان که عامل این فاجعه و کشته‌شدن بیش از  700 نفر در دریای مدیترانه هستند، قبل از سفر آنها را به شدت کتک ‌زده و تعدادی از مسافران را کشته‌اند. همین شکایت کافی بود تا دادستانی کاتانیا با انتشار بیانیه‌ای تحقیقات خود را برای رازگشایی از پرونده سفر مهاجران غیرقانونی آغاز کند. با بازجویی از 28 بازمانده این فاجعه مشخص شد یکی از این افراد شکنجه‌گر احتمالا کاپیتان کشتی و یک نفر دیگر نیز معاون او بوده است. بازماندگان این فاجعه در شکایتشان اعلام کردند: «پیش از عزیمت کشتی از لیبی، مهاجران با فضای بسیار رعب‌آمیز و خشونت‌باری روبه‌رو بودند. در کارخانه‌ای نزدیک طرابلس که بین یکهزار تا یکهزار و 200 مهاجر غیرقانونی حبس شده بودند، چندین نفر از مهاجران زیر ضربات چوب و چماق جان خود را از دست دادند و چند نفر دیگر نیز از شدت ضعف جان باختند.» به گفته شاهدان، افراد مسلحی که یونیفرم پوشیده بودند، محل نگهداری مهاجران را اداره می‌کردند. یکی از بازماندگان نیز گفت: « مجبور شدم پول‌هایی را که با خود داشتم   به ماموران پلیس بدهم.»
طبق بیانیه دادستانی کاتانیا و به نقل از بازماندگان، مهاجران با قایق‌های بادی به طرف کشتی منتقل شدند اما یک پسر جوان که بدون اجازه سوار کشتی شده بود، توسط ماموران کشته و جسدش به دریا انداخته شد. این درحالی است که قاچاق‌برها از هر یک از مهاجران برای این سفر مخاطره‌آمیز بین  730 تا 7‌هزار دلار گرفته بودند و آنهایی که پول کمتری داده بودند به بخش زیرین کشتی منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کاتانیا، شاهدان همچنین به دادگاه کاتانیا اعلام کردند «علی» مالک تونسی تبار که کشتی را هدایت می‌کرد چند بار از معاون خود که «محمود بخیت» سوری تبار بود خواست با تلفن ماهواره‌ای با سازمان خود در لیبی تماس بگیرد.  دادستانی کاتانیا در جزیره سیسیل درحال بررسی زوایای مبهم این فاجعه انسانی است.  محمد علی مالک” 27 ساله، ادعای دادستان ایتالیا را مبنی بر اینکه وی کاپیتان کشتی بوده‏،‏ رد کرد. اما دادستان پرونده گفت که بازماندگان حادثه‏، محمد علی مالک را به عنوان کاپیتان کشتی شناسایی کرده‌اند.  نیروی دریایی ایتالیا هر عملیاتی را برای پیدا کردن بقایای کشتی غرق‌شده آغاز خواهد کرد تا بتواند درباره اقدامات ضروری بعدی تصمیم‌گیری کند.  سازمان ملل متحد با استناد به شهادت افراد، شمار افرادی را که در این فاجعه جان خود را از دست داده‌اند  800 نفر اعلام کرده است. حادثه‌ای به این وخیمی در دهه‌های اخیر در مدیترانه بی‌سابقه بوده است.  دادستانی کاتانیا همچنین فهرستی از بازماندگان این فاجعه منتشر کرد:  12 تبعه مالی، 4 تبعه اریتره، 3 تبعه بنگلادش، 2 تبعه سنگال، 2 سومالیایی، یک سیرالئونی، یک ساحل عاجی و یک گامبیایی 26 بازمانده خوش‌شانس این قایق غرق شده با 800 سرنشین هستند. این درحالی است که هویت 2 سرنشین نجات‌یافته اعلام نشد.

19 قرباني در تخريب معدن
جاري شدن سيل و تخريب معدن زغال‌سنگ در شمال چين 19قرباني گرفت. گروه‌هاي امداد و نجات که تاکنون 19جسد را در لابه‌لاي معدن تخريب‌شده شناسايي کرده‌اند به تلاش‌هاي خود براي شناسايي شمار بيشتري از قربانيان حادثه سيل در معدن استان شانشي ادامه مي دهند.   براساس اظهارات هوانگ‌يي، سخنگوي اداره ايمني کار در حادثه‌اي مشابه در معدن جيانگجيوان در داتونگ در يکشنبه گذشته 24 نفر از 247 کارگري که مشغول فعاليت بودند در لابه‌لاي گل‌ولاي محاصره شدند. گروه‌هاي امداد و نجات تاکنون در حدود 6100 مترمکعب از سيلاب‌هاي ورودي به اين معدن را تخليه کرده‌اند. معدن داتونگ سالانه در حدود 900‌هزار تن زغال‌سنگ توليد مي‌کند. سال گذشته ميزان تلفات فعاليت‌هاي معدن با کاهش بيش از 68‌درصد به 931 نفر رسيد.

 


تعداد بازدید :  194