شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
تاکید کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بر منع استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی

 

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ صدمین سالگرد استفاده از گاز مرگبار کلر علیه هزاران سرباز در جریان جنگ جهانی اول را با تأکید بر نیاز فوری به حرکت سریع‌تر به سمت جهانی عاری از هرگونه سلاح کشتار جمعی گرامی داشت.
خانم کریستین بیرلی، جانشین معاون کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ می‌گوید:  «با نگاهی به تاریخچه حقوق بین‌المللی بشردوستانه، به‌ نظر می‌رسد که فجیع‌ترین بلایای ساخته دست بشر منجر به وضع فراگیرترین قوانین شده‌اند.» او این اظهارات را در شهر ایپر بلژیک جایی که حمله ارتش آلمان با گاز کلر منجر به خفگی گسترده شد و سربازان بسیاری نیز که سعی در فرار از این مهلکه را داشتند همگی به ضرب گلوله از پای درآمدند، بیان می‌کرد. این حمله به ایجاد پروتکل ژنو‌ سال 1925 منجر شد که استفاده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی را در جنگ منع می‌کند و بعدها توسط کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ‌سال 1995 تقویت شد. همانطور که خانم بیرلی می‌گوید در سال‌های 2013 و 2014 «مردم سوریه دوباره متحمل هزینه دهشتناک حملات مرگبار توسط گازهای اعصاب و گاز کلر شدند.» او می‌افزاید:  «گزارش‌های نگران‌کننده یک ماه پیش از ادلب نشان می‌دهند که بار دیگر از گاز کلر استفاده شده است.» ایشان اضافه می‌کند که البته این موضوع به مثابه ناکارآمدی ممنوعیت حقوقی استفاده از چنین تسلیحاتی نیست، «برعکس، استحکام هر هنجاری در هنگام نقض آن و با چگونگی واکنش جامعه جهانی به تخلف از آن محک زده می‌شود.» به گفته او، محکوم کردن گسترده استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوت 2013، و در هفته‌های اخیر، بر اهمیت جهان‌شمول ممنوعیت چنین سلاح‌هایی صحه گذارد. جامعه جهانی نیز باید خطرات مهلک ناشی از تمامی انواع سلاح‌های کشتار جمعی، ازجمله سلاح‌های بیولوژیکی (با وجود محدودیت‌های نسبی استفاده از آنها در درگیری‌های مسلحانه) و هسته‌ای را مدنظر داشته باشد. خانم بیرلی با اظهار امیدواری نسبت به این‌که کنفرانس بازنگری در معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای که هفته آینده در شهر نیویورک برگزار می‌شود نقطه عطفی برای پیشرفت در این حوزه خواهدبود، از تمامی دولت‌ها خواست تا با عمل قاطعانه و فوری به دوره سلاح‌های هسته‌ای پایان دهند. «اگر در انتظار وقوع فاجعه‌ای هسته‌ای بنشینیم، ممکن است دیگر کسی زنده باقی نماند تا از آن درس بگیرد.» او همچنین اشاره داشت که راکت‌ها، بمب‌ها و موشک‌های متعارف، به‌ویژه آنهایی که توان انفجاری زیادی دارند و در مناطق پر جمعیت مورد استفاده قرار می‌گیرند، عامل اکثر مرگ و میرها در جنگ‌های شهری امروزی هستند.
خانم بیرلی می‌گوید که منع قانونی استفاده از گاز کلر که منجر به کشته‌شدن هزاران سرباز در ‌سال 1915 در ایپر شد مانع از حملات دو‌سال پیش یا ماه گذشته در سوریه نشد. بنابراین ما نه‌تنها در قبال وضع قوانین در این زمینه وظیفه داریم، بلکه برای درک آن، پذیرفتن آن و برای رعایت آن نیز باید کوشش کنیم.


تعداد بازدید :  107