شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
مرادخانی به انتقادات درباره بی‌ینال ونیز پاسخ داد

شهروند| چند روز دیگر دوسالانه ونیز با حضور نمایندگانی از ایران آغاز می‌شود. ایران امسال درحالی هفتمین حضورش را در این دوسالانه تجربه می‌کند که علاوه بر هنرمندان داخلی قصد دارد برای اولین‌بار از کشورهای دیگر نیز کسانی را با خود هم‌سفر کند! دراین‌باره مسئولان وزارت ارشاد، دفتر هنرهای تجسمی و همچنین کیوریتورهای غرفه ایران در دوسالانه ونیز 2015 حضور ایران در دوسالانه ونیز را متفاوت‌تر و قدرتمندتر از دوره‌های گذشته دانسته‌اند. آنها از اختصاص یک فضای 2000 متری در بهترین نقطه شهر برای غرفه ایران خبر دادند و اعلام کردند که در کنار 30 هنرمند ایرانی، 19 هنرمند از کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، افغانستان، عراق، پاکستان و هند نیز در غرفه ایران حضور خواهند داشت. با این وجود همین مسأله به همراه حضور بخش خصوصی در این رخداد، حرف و حدیث‌های بسیاری را ایجاد و بسیاری به این مسأله معتقدند که بخش خصوصی نباید وارد مساله‌ای به این مهمی شود. در همین زمینه روز گذشته «علی مرادخانی» - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – در این خصوص به ایسنا گفت: «اگر قرار بر این باشد که دولت به‌خاطر نداشتن بودجه و پول در بعضی برنامه‌ها و رویدادها شرکت نکند، خود به خود از بسیاری از قضایا باز می‌مانیم. این‌گونه فعالیت‌ها می‌تواند توسط هر کسی صورت بگیرد و کار ما این است که بر آنها مدیریت کنیم. رسانه‌ها این تصور را دارند که دولت باید انجام همه فعالیت‌ها را برعهده بگیرد و همه کارها دست دولت باشد، درحالی‌که دولت می‌تواند در انجام این فعالیت‌ها، حامی و کمک‌رسان باشد. هرکس بتواند وارد این زمینه‌ها شود ما استقبال می‌کنیم، چون این‌گونه کارها بسیار هزینه‌بر هستند و بخش عمده این هزینه توسط این افراد تأمین می‌شود.»
مرادخانی همچنین در این خصوص ادامه داده است: «اگر قرار بر این باشد که دولت به خاطر نداشتن بودجه و پول در بعضی برنامه‌ها و رویدادها شرکت نکند، خود به خود از بسیاری از قضایا باز می‌مانیم. بنابراین هر جریانی که بتواند عهده‌دار برگزاری این برنامه‌ها باشد، مورد استقبال قرار می‌گیرد. آنهایی که نسبت به تعالی و بزرگی کشورشان عرق دارند و ایران را دوست دارند، می‌توانند وارد کار شوند. دولت هم بر انتخاب‌ها نظارت دارد.» معاون هنری وزیر ارشاد درباره نفع اقتصادی بخش خصوصی برای ورود به فعالیت‌های جهانی ایران در زمینه هنر نیز گفت: بحث اقتصاد و منافع مالی در حراجی‌ها مطرح است، چون در آن رویدادها مبانی اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما این‌جا بحث بر سر حضور ایران در دوسالانه ونیز است که دولت بر آن نظارت دارد.»
آن‌طور که مسئولان وزارت ارشاد اعلام کرده‌اند مارکو منگوتزو و مزدک فیض‌نیا کیوریتورهای غرفه ایران در دوسالانه ونیز هستند.

 


تعداد بازدید :  197