شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
مردم «در حاشیه» را قضاوت کردند
وزیر بهداشت پیشنهادی برای تعطیلی «در حاشیه» نداد

شهروند| بازگشت پر سر و صدای مهران مدیری با مجموعه «درحاشیه» موجی از حاشیه‌ها و اعتراضات را به دنبال داشت که به نظر نمی‌رسد تنها با پخش آخرین قسمت  این سریال به پایان برسد. «در حاشیه» و سازندگانش به قصد خنداندن مردم به روی آنتن آمدند؛ و قشرها و طیف‌های متعددی از مردم فارغ از خوب یا بد بودن سریال از ماه‌ها پیش از پخش درگیر «در حاشیه» شدند. گروهی از پزشکان و بعد از آن، وکلا به این سریال معترض بودند، از طرف دیگر، جامعه‌شناسان، منتقدان،‌ هنرمندان و حتی روانشناسان به میان آمده و سعی در تحلیل و بررسی این اوضاع داشتند، مدیران صداوسیما که دیگر جای خود دارند. هر هفته مجبور بودند در پاسخ به وزیر بهداشت،‌ رئیس سازمان نظام پزشکی و حاشیه‌های به وجود آمده با رسانه‌ها صحبت کنند یا با سازندگان «در حاشیه» جلسات مشترک برگزار کنند. دست کاریکاتوریست‌ها هم در این میان حسابی گرم شده و ستون طنز رسانه‌ها دیدنی شده بود. حتی شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌های معروف هم در این میان نقشی داشتند، هر روز لطیفه‌ها و جملاتی درباره اعتراض پزشکان و وکلا میان مردم دست به دست می‌شد. شاید یکی از تلخ‌ترین آن‌ها متنی بود که به ماجرای مرگ 9 نوزاد در یکی از بیمارستان‌های تهران اشاره می‌کرد، این‌که چطور پزشکان در برابر چنین حادثه غم‌انگیزی سکوت کرده‌اند و برای سریالی طنز تصمیم به اعتراض و تهدید به گردهمایی می‌کنند.
هدف خنداندن بود
همه این دردسرها فقط برای نشاندن یک لبخند بر روی لب مردم بود، مردمی که شاید اگر از همان اول به سراغ‌شان می‌رفتیم خودشان بهتر از هر کسی می‌توانستند در خصوص پیش‌داوری‌هایی که درباره‌شان می‌شد نظر بدهند. اما چه حیف که همیشه در پایان به نتیجه‌ای که از اول باید می‌رسیدیم، می‌رسیم. طبق نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما، 8/60 درصد مخاطبانی که سریال مدیری را تماشا کرده‌اند،‌ معتقدند این مجموعه تاثیری بر کاهش اعتماد آنها نسبت به کادر پزشکی کشور نداشته است. این نظرسنجی به‌صورت تلفنی انجام شده و 429 نفر از افراد بالای 12سال در آن شرکت کرده‌اند. این نظرسنجی می‌تواند پاسخگوی پزشکانی باشد که گمان می‌کردند مردم با تماشای یک سریال طنز اعتمادشان را نسبت به آنان از دست می‌دهند. اعتمادی که در پی واکنش پزشکان به «در حاشیه» بیشتر به چالش کشیده شد. چراکه عده‌ای در پاسخگویی به پزشکانی که شغل‌شان را مقدس می‌دانستند بر روی اشتباهات پزشکی و آمار و ارقام دستمزد‌های پزشکان تمرکز کردند. اما این سریال تنها با هدف خنداندن ساخته شده بود، نه برای تخریب جامعه پزشکی. شاید برای همین بود که جواد رضویان، با انتشار عکسی در صفحه شخصی اینستاگرامش ضمن خداحافظی با مخاطبان این سریال، از کسانی که ناراحت شده بودند حلالیت خواست و نوشت که؛ «ما هیچ نیتی به غیر از شاد کردن شما نازنینان نداشتیم.» البته بعد از انتشار این نظرسنجی و برگزاری نشستی مشترک میان وزیر بهداشت و رئیس صداوسیما، در روز پنجشنبه - 3 اردیبهشت‌ماه سیدحسن هاشمی - وزیر بهداشت حرف‌های تازه‌ای زد. او که خودش می‌گوید به دلیل تغییر ساعت پخش «در حاشیه» نتوانسته این سریال را ببیند در خصوص تأثیرگذاری این سریال گفته است: «باید دید اعتماد عمومی به مجموعه گروه سلامت افزایش یا کاهش یافته؟ رفتار جامعه تغییر کرده و یا این‌که گفتمان‌های خاصی در میان مردم شایع شده است؟ من فکر می‌کنم قضاوت با خود مردم است.» او در ادامه تأکید کرده است که؛ «برخلاف ادعای بعضی که پخش این نوع برنامه‌ها می‌تواند در اعتماد مردم به جامعه پزشکی اثرگذار باشد با توجه به نظرسنجی صورت گرفته توسط صداوسیما، تقریبا اکثریت قابل توجه مردم معتقد بودند که این‌طور نیست.» وزیر بهداشت هم می‌داند جامعه به نشاط نیاز دارد و بیان می‌کند: «قضاوت مردم نسبت به جامعه پزشکی آن‌جاهایی که ما درست عمل کردیم خدشه‌پذیر نیست و آنجاهایی که بد عمل کردیم این سریال‌ها و امثال آن چه پخش بشود چه نشود مردم قضاوت می‌کنند و به رفتار ما توجه دارند و این موضوع قابل توجه و خیلی مهم است.»
تلاش‌های وزارت بهداشت برای تعطیلی سریال مدیری
اما داغ‌ترین حاشیه سریال مدیری از میان صحبت‌های خشایار الوند - یکی از نویسندگان این سریال به وجود آمد، او در هفته اخیر در گفت وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود: «وزارت بهداشت حتی حاضر شده بود خسارت هم بدهد و این سریال ادامه پیدا نکند، اما صدا‌و‌سیما پای این سریال ایستاد و دیدیم که با پخش آن اتفاق خاصی هم نیفتاد.» همین جملات کافی بود تا منتقدان پای به میدان بگذارند و این سوال را مطرح کنند که دلیل این همه نگرانی پزشکان از پخش یک سریال طنز چیست؟ البته این شایعه به سرعت توسط حمیدرضا مهدوی - تهیه‌کننده «در حاشیه» تکذیب شد. او در گفت‌وگو با فارس در این باره توضیح داد: «این مطلب به هیچ‌وجه صحت ندارد و بنده آن را تکذیب می‌کنم. یکی از رسانه‌ها در مصاحبه‌ای که با آقای خشایار الوند از نویسندگان سریال داشته، شیطنت کرده و این جمله را به نقل از او گفته است.» مهدوی در ادامه بیان کرد: «نه در شأن ریاست محترم رسانه ملی و نه در شأن وزیر محترم بهداشت است که چنین نقل قول‌هایی به ایشان نسبت داده شود. خوشبختانه در حال حاضر تعامل خوبی وجود دارد و امیدوارم این تعامل در فازهای بعدی هم به خوبی ادامه پیدا کند.»
زندانی‌ها معترض نخواهند شد
البته پخش قسمت 27 «در حاشیه» در پنجشنبه شب گذشته پایانی برای این سریال نیست. مهران مدیری بعد از پخش آخرین قسمت به روی آنتن شبکه سوم سیما آمد و چند لحظه‌ای با مردم صحبت کرد. او گفت: «آمدم یک تشکر ویژه کنم از تک تک شما مردم عزیزم که پشتیبان این سریال بودید و به خوبی از آن استقبال کردید و این سریال را مورد حمایت‌های دوست‌داشتنی و بزرگ خودتان قرار دادید.» مدیری در خصوص ادامه این سریال هم توضیح داد: « فصل اول «درحاشیه» تمام شد و این سریال دو فصل ۳۰ قسمتی دیگر هم دارد. از ابتدا هم قرار بود این سریال در سه فصل ۳۰ قسمتی ساخته و پخش شود. ۳۰ قسمت اول تمام شد، نمی‌دانم چه زمان ولی به‌زودی با برنامه‌ریزی‌هایی که با سازمان صداوسیما خواهیم داشت، ۳۰ قسمت دوم را می‌سازیم و به زودی پخش خواهیم کرد.» حمیدرضا مهدوی – تهیه‌کننده «در حاشیه» هم به تازگی از تدارک برای ساخت دکورهای فصل دوم این سریال خبر داده است. هرچند که به نظر می‌رسد مدیران صدا و سیما دیگر علاقه‌مند نیستند تا این سریال در فضای بیمارستان ادامه پیدا کند. غلامرضا میرحسینی - مدیر شبکه سه سیما هفته پیش صریحا در گفت‌وگویی اشاره کرده بود که؛ «شخصاً از بین سوژه‌های مطرح شده با موضوع حضور شخصیت‌های این سریال در زندان بیشتر موافقم و معتقدم که لوکیشن واحد و حضور آدم‌های مختلف از اقشار جامعه و ماجراهای متعدد این آدم‌ها، خود به خود کشش و جذابیت تولید ۳۰ قسمت را دارد.» شاید مدیران صدا و سیما فکر می‌کنند زندانیان دیگر مانند پزشکان خودشان را در جایگاه مقدسی نمی‌دانند و اعتراضی نسبت به سریال صورت نخواهد گرفت.
سریال «شمعدانی» به کارگردانی سروش صحت مجموعه طنز دیگری است که قرار است از  امشب، شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه جایگزین سریال «درحاشیه» شود. این سریال شنبه تا جمعه هر هفته هر شب ساعت ۲۱:۱۵ روی آنتن خواهد رفت و در سه باکس 1:30 بامداد، ۹ صبح و ۱۴:۳۰ روز بعد هم بازپخش می‌شود.


تعداد بازدید :  113