شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
چهارده گام ساده برای جذب موفق داوطلب‎ (بخش دوم)

۷- ساختار برنامه جذب و به‌کارگیری داوطلب را مشخص کنید
خوب، تا به این‌جا شما یک پرونده شرح وضع از برنامه داوطلبی خود ساخته‎اید و به این ایده کلی رسیده‌اید که افراد داوطلب قرار است چه وظایفی را بر عهده بگیرند و نحوه عملکرد برنامه چگونه خواهد بود. در این مرحله توانسته‎اید حمایت سازمان را جلب کنید، منابع مالی مورد نیاز را فراهم کرده‎اید و دانش خود در زمینه مدیریت افراد داوطلب را نیز افزایش داده‌اید. حالا زمان آن فرا رسیده که مشخص کنید این برنامه داوطلبی چگونه پیاده‌سازی خواهد شد و چگونه کار می‎کند. کارهایی مثل نحوه مصاحبه، آموزش و نظارت بر افراد داوطلب را باید مشخص کنید.
اقدام عملی:
- ایده‌های اولیه در ارتباط با وظایف افراد داوطلب را جمع‎آوری و پیش‎نویس شرح وظایف شغلی آنها را بنویسید.
- سوالات مصاحبه را در تناسب با درک قابلیت‌های یک داوطلب در جهت منافع سازمان تدوین کنید.
- آموزش‌هایی که افراد داوطلب باید ببینند را مشخص کنید.
- تصمیم بگیرید که چه رویه‌ها و سیاست‎هایی باید به اجرا درآیند.
- ببینید که افراد داوطلب نیازمند چه حمایت‌هایی هستند، چه نظارت‎هایی باید روی عملکرد آنها انجام گیرد و چه کسانی مسئول این کارها خواهند بود.
- ایده‌های اولیه برای به‌ رسمیت شناختن کار و ارزش افراد داوطلب را توسعه دهید.
- تأثیر این برنامه و نحوه ارزشیابی آن را مشخص کنید.
- سیستم‌هایی برای پیگیری و ارزیابی ساعات کاری افراد داوطلب و دیگر داده‏های مربوط به آنها تهیه کنید.
۸- مسائل مرتبط با مدیریت ریسک را بررسی کنید
مهم است که ریسک‎هایی که برای سازمان با داشتن افراد داوطلب به‌ وجود خواهد آمد و هم‎چنین ریسک‎هایی که خود افراد داوطلب در هنگام انجام وظیفه با آن روبه‎رو می‎شوند را ارزیابی کنیم.
اقدام عملی: تصمیم بگیرید که چگونه می‌توانید با این ریسک‌ها در زمان تعریف وظایف شغلی، نظارت، آموزش، چک‌کردن سوءپیشینه، بیمه یا سیاست‌های اعمالی برخورد کنید. یک منبع بسیار عالی در این زمینه کتاب لیندا گراف به نام «بهتر است در امنیت باشید ... مدیریت ریسک در برنامه‌های داوطلبی و خدمات اجتماعی» است.
۹- مشکلات قانونی‎ که ممکن است بر سر راه‌تان قرار گیرد را مشخص کنید
هیچ التزام قانونی فراگیری برای گروهی از مردم که خواهان انجام کاری خیر هستند، وجود ندارد اما با توجه به ساختار سازمان شما یا تمرکز فعالیت‌های افراد داوطلب، ممکن است الزامات قانونی خاصی وجود داشته باشد. به‌عنوان نمونه می‎توان از قانون برخی از ایالت‎ها برای چک‌کردن سوءپیشینه در بعضی از کارهای داوطلبی، قوانین بزرگسالان آسیب‌پذیر یا گزارش کمک‌های مالی جمع‌آوری شده نام برد.
اقدام عملی: اگر در سازمان غیرانتفاعی خود خواهان به راه انداختن برنامه‌ای برای جذب و به‌کارگیری افراد داوطلب هستند، از مشاور قانونی خود کمک بگیرید تا مطمئن شوید که به درستی مشکلات مدیریت ریسک را در نظر گرفته‌اید و دیگر جنبه‎های قانونی لازم را نیز بررسی کنید.
اگر بدون ساختار رسمی سازمان غیرانتفاعی، به صورت خودجوش و در راستای تلاشی مدنی خواهان به راه انداختن برنامه‌ای برای جذب و به‌کارگیری افراد داوطلب هستید، از یک منبع مشاوره در نزدیکی خود برای تبدیل شدن به یک سازمان غیرانتفاعی یا مسائل قانونی مرتبط با کاری که می‎خواهید انجام دهید، کمک بگیرید.
۱۰- فرآیند جذب افراد داوطلب را طرح‌ریزی کنید
به این فکر کنید که افراد داوطلب با پیوستن به سازمان شما، چه چیزی به‌ دست می‎آورند. چه چیزی یاد خواهند گرفت؟ چه تاثیری خواهند داشت؟ آیا هیچ منفعت آموزشی، شغلی و ... برای آنها وجود دارد؟ این منفعت‌ها را در تعریف وظایف شغلی بگنجانید و از آن در برنامه و پیام‎های جذب نیرو استفاده کنید.
اقدام عملی: پیش‌متنی برای استخدام تهیه کنید تا مشخص کند که داوطلب باید چه کارهایی را انجام دهد، چگونه تاثیرگذار خواهد بود و چه سود و منفعتی برای خود شخص خواهد داشت. سپس به سراغ توسعه برنامه‌ای برای جذب افراد داوطلب بروید.
- پروفایل یک داوطلب ایده‌آل برای هر کدام از موقعیت‌های داوطلبی را بیابید و به این فکر کنید که از کجا می‎توان افراد مشابه اینچنینی پیدا کرد. هر چقدر این فرآیند هدف‌مندتر باشد، احتمال پیدا کردن افراد مناسب برای این کار هم بالاتر خواهد بود.
- در ابتدا به دنبال جذب افرادی باشید که خودشان هم می‌توانند جذب‌کننده افراد دیگر باشند و از دوستان و آشنایان خود درخواست کنند که داوطلب همکاری با سازمان شما بشوند. اولین دلیلی که یک نفر ممکن است شروع به‌ کار داوطلبانه ‎کند این است که شخصا از او درخواست شده باشد. از کارمندان و اعضای گروه مدیریت بخواهید تا در دوستان و آشنایان خود به دنبال داوطلب بگردند. وقتی تعدادی داوطلب پیدا کردید، از آن‎ها هم بخواهید که به دنبال افراد دیگری برای کار داوطلبانه باشند.
- یک فهرست از مرکزهایی تهیه کنید که می‎توانید موقعیت‌های شغلی داوطلبانه را در آن‎ها اعلام کنید. از مکان‌های آنلاین و سایت‌های مفید برای هدف‌دار کردن جست‌وجوی خود در میان گروه افراد داوطلب دلخواه‌تان استفاده کنید.
- به دنبال فرصت‌هایی برای مطرح کردن نیاز خود به افراد داوطلب در مجالس و رسانه‌های مختلف باشید.
 ۱۱- سینه سپر کنید و استارت کار را بزنید
زمان شروع به کار و جذب افراد داوطلب رسیده است. ممکن است در ابتدا بخواهید به‌ آرامی و با تعداد کمی داوطلب شروع کنید  یا بخواهید از ابتدا قدمی گنده بردارید و همه گروه لازم را یک‌جا استخدام کنید. دایما بر سیستم‌ها و برنامه‌هایتان نظارت کنید و آماده ایجاد تغییرات لازم باشید. هر آن چه که اتفاق می‌افتد را ثبت و مستندسازی کنید تا بتوانید از این تجربیات در آینده هم استفاده کنید.
اقدام عملی: نقطه عطف یا مایلستون‌ای برای این‌که به چه چیزهایی و در چه زمانی باید برسید، تعیین کنید.
۱۲- افراد داوطلب خود را به‌ رسمیت بشناسید و استراتژی‎هایی برای نگه‌داشتن آنها داشته باشید.
بهترین روش برای ترغیب افراد داوطلب به ادامه همکاری، به‌رسمیت شناختن و ارج نهادن آنان است. فرهنگ به ‌رسمیت شناختن و ارج نهادن را در سازمان ایجاد کنید که می‎تواند شامل تشکرهای شخصی از تک‌تک افراد داوطلب و مطلع کردن آن‎ها از تاثیری باشد که داشته‎اند.
حفظ افراد داوطلب در طول زمان برای تداوم کارها و همچنین هدر ندادن انرژی در جهت جذب نیرو و آموزش نیروی جدید بسیار مفید است. یک‌سوم از داوطلب‌ها بعد از یک‌سال همکاری خودشان را قطع می‌کنند. از طریق به‌رسمیت شناختن و ارج نهادن و همچنین روش‎های مفید دیگر، می‎توانید میزان قطع همکاری را کاهش دهید.
اقدام عملی: منابع مختلف در راستای چگونگی به‌ رسمیت شناختن و ارج نهادن افراد داوطلب را مطالعه و راه‎های کم‎هزینه برای این کار را پیدا کنید.
۱۳- افراد ذی‌نفع را مطلع نگه ‌دارید
هیأت‌مدیره، کارمندان و دیگر رهبران را از نتایج اولیه برنامه داوطلب‎ها مطلع سازید. همگام با موفقیت‎ها، موارد تعجب‌برانگیز را هم با آن‎ها در میان بگذارید. وقتی که افراد اصلی بیشتری از ابتدا در جریان کار قرار بگیرند، بیشتر در هیجان موفقیت برنامه شریک خواهند بود و بیشتر به آن اهمیت خواهند داد.
اقدام عملی:  هدف خود را به‌ دست آوردن داده‎های ارزیابی در پایان ‌سال اول اجرای برنامه یا حتی زودتر از آن بگذارید تا بتوانید کمیت و کیفیت نتایج را تعیین کنید. اتفاقاتی که افتاده است را با همه به اشتراک بگذارید.
۱۴- قدم بعدی را برنامه‎ریزی کنید
حالا که برنامه را به اجرا در آورده‎اید، باید تصمیم بگیرید که آیا می‎خواهید آن ‎را گسترش بدهید یا در حوزه‎های دیگر به ‌کار بگیرید. اگر خواهان ادامه برنامه هستید، باید به دنبال آموزش‎های پیشرفته‌تر برای رهبران این برنامه باشید تا آمادگی لازم برای برخورد با مشکلات و فرصت‎های سر راهتان را داشته باشید.
اقدام عملی:  یک گام به عقب بردارید و از دور برنامه خود را ارزیابی کنید. تغییرات لازم را اعمال کنید و قدم بعدی را برنامه‎ریزی کنید.


تعداد بازدید :  199