شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
چگونه مصرف انرژی خود را کم کنیم
12 راهکار برای کاهش مصرف انرژی

شهروند| قبض‌های گاز و برق بخش ثابت هزینه‌های سالانه ما را تشکیل می‌دهند. با استفاده از یک‌سری راهکارهای ساده می‌توان این قسمت از هزینه سالانه را به‌طور موثری کاهش و در بخش‌های ضروری‌تر زندگی مورد استفاده قرار داد. در این مطلب موثرترین روش‌ها برای کاهش مصرف انرژی پیشنهاد شده است.
عایق‌بندی خانه‌تان را جدی بگیرید: عایق در و دیوار و سقف‌ها می‌تواند 20 تا 30‌درصد از مبلغ قبوض مصرفی‌تان را کاهش دهد. علاوه بر عایق‌بندی در و دیوارها، درزهای کنار پنجره‌ها و ورودی‌های خانه را چک کنید و ارتفاع اضافه را بگیرید. پنجره‌های خانه را هم مدرن کنید و از شیشه‌های دوجداره استفاده کنید. با اجرای همین یک بند می‌توانید خانه‌ای با دمای یکنواخت و مطبوع داشته باشید علاوه بر آن‌که پول کمتری برای مصرف انرژِی هزینه می‌کنید.
قید لامپ‌های قدیمی را بزنید: تمام لامپ‌های قدیمی رشته‌ای را با لامپ‌های کم‌مصرف تعویض کنید. لامپ‌های کم‌مصرف به اندازه لامپ‌های قدیمی نورافشانی می‌کنند اما میزان مصرف انرژی‌شان تا 90‌درصد کمتر است.
از نور مقطعی استفاده کنید:  اگر می‌خواهید کتاب بخوانید یا خیاطی کنید نیازی نیست چند لامپ را روشن کنید تا دیدتان بهتر شود. به جای آن از لامپ‌های کوچک چند واتی استفاده کنید که نور مقطعی ایجاد می‌کنند. به‌عنوان مثال چراغ مطالعه یکی از این گزینه‌هاست. این لامپ‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
از حداکثر نور روز بهره‌گیری کنید:  پرده‌ها را کنار بزنید و اجازه دهید نور طبیعی به درون فضای خانه بتابد. این کار علاوه بر این‌که از نظر سلامتی برای شما مزیت دارد باعث می‌شود از حداقل انرژی برای روشنایی خانه استفاده کنید.
وسایل گازی را جایگزین وسایل برقی کنید: وسایل گازسوز نسبت به وسایل برقی انرژی کمتری مصرف می‌کنند. یک دستگاه بخاری‌برقی 2‌هزار وات یا معادل 100لامپ کم‌مصرف برق استفاده می‌کند.
بیشتر ما به کولر گازی احتیاج نداریم: به جای استفاده از کولر گازی یا اسپیلت از کولر آبی استفاده کنید. در کشور ما به‌جز استان‌های گرمسیر جنوبی، در سایر نقاط کشور نیازی به استفاده از کولر گازی نیست. در صورتی که از کولر گازی استفاده می‌کنید دمای آن را روی 25درجه سانتیگراد تنظیم کنید.
یخچال رکورددار مصرف انرژی در خانه: 20‌درصد مصرف برق خانگی به دلیل استفاده از یخچال است. درجه یخچال و فریزر خود را به پایین‌ترین درجه ممکن تغییر دهید تا برق کمتری مصرف کنید. مواظب باشید یخچال‌تان بیش از حد برفک نزند. واشر دور درها را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. در یخچال را زیاد باز و بسته نکنید و از قرار دادن مواد غذایی اضافه در یخچال خودداری کنید. علاوه بر این از گذاشتن غذای داغ درون یخچال خودداری کنید و خوراکی‌ها را پس از سرد شدن در یخچال قرار دهید.
ترموستات آبگرمکن را پایین بیاورید: درجه پیش‌فرض کارخانه سازنده آبگرمکن‌ها معمولا 60درجه است اما درجه 50درجه نیز کافی است.
برای استفاده از ظرفشویی و لباسشویی این نکات را رعایت کنید: با هر میزان ظرف یا رخت و لباس ماشین ظرفشویی یا لباسشویی را روشن نکنید. اجازه دهید ظرف یا لباس به اندازه ظرفیت کامل دستگاه‌تان جمع شود تا آن را روشن کنید. علاوه بر این برای گرم کردن آب موردنیاز از گزینه آب گرم دستگاه استفاده نکنید و آب گرم را از شیر آب خانه تأمین کنید زیرا گرم‌کردن آب توسط دستگاه و با استفاده از برق، هزینه بیشتری برای شما به‌دنبال خواهد داشت. غیر از این تلاش کنید از خشک‌کن دستگاه نیز استفاده نکنید و اجازه دهید ظروف و لباس‌هایتان با جریان هوای طبیعی خشک شوند.
در ساعات اوج مصرف قید کارهای برقی را بزنید: ساعات پیک یا اوج مصرف بین 19 تا 23 است. کارهای برقی غیرضروری خود را خارج از این ساعات انجام دهید زیرا در این ساعات در ازای هر کیلووات ساعت برق، هزینه بیشتری از شما دریافت می‌شود.
هماهنگ با اقلیم محل زندگی، خانه‌تان را رنگ‌آمیزی کنید:   اگر در منطقه گرمسیر زندگی می‌کنید دیوارهای خارجی خانه را با رنگ روشن رنگ‌آمیزی کنید و چنانچه در اقلیمی با آب‌وهوای سردسیر ساکن هستید دیوارهای خارجی را با رنگ تیره رنگ بزنید. این کار باعث می‌شود میزان جذب انرژی خورشید به درون ساختمان بیشتر یا کمتر شود و از هزینه انرژی مصرفی شما بکاهد.
وسایل بزرگتر از نیازتان نخرید: در انتخاب و خرید وسایل خانه به دو نکته دقت کنید. اولین نکته برچسب انرژی دستگاه موردنظرتان است. هرچه سطح انرژی مصرفی شما به حرف A انگلیسی نزدیک‌تر باشد یعنی دستگاه موردنظر کم‌مصرف‌تر است. دومین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید سایز دستگاه و متراژ خانه‌تان است. از خریدن وسایل بزرگ‌تر از نیازتان خودداری کنید زیرا این دستگاه‌ها میزان بالایی انرژی  مصرف می‌کنند.


تعداد بازدید :  160