شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
«شهروند» از وضع بازار سرمایه در هفته چهارم فروردین گزارش می‌دهد
ریسک نرخ سود بانکی در کمین بورس
بورس در حال تصحیح واکنش‌های خود و رسیدن به تعادل است

شهروند| بورس تهران در نخستین روزهای ابتدایی امسال روندی مثبت را آغاز کرد تا به روزهای اوج خود نزدیک شود. از طرفی قیمت‌ها به‌حدی جذاب بود که فعالان بازار را مجبور ساخت تا اقدام به خرید کنند چرا که پایین بودن قیمت سهم، خود به عامل محرکی تبدیل شد تا انگیزه خرید در بازار را افزایش دهد، به‌طوری که سهام شرکت‌های بورسی که در ‌سال گذشته به کف قیمتی خود رسیده بود، بار دیگر مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفت و با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.
این روند در روزهای ابتدایی ‌سال موجب رشد شاخص بورس شد. همچنین افزایش بی‌سابقه تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های بانکی و خودرویی که بیشترین تأثیر را از رفع تحریم‌ها می‌پذیرند موجب شد حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه به طرز قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابد. اما عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در این هفته و نیاز بازار به اصلاح قیمت‌ها به عرضه‌های اولیه اضافه شد و این روند، باعث ریزش شاخص در این هفته برای بازار سرمایه شد.
ریسک در انتظار بازار سرمایه
دراین‌باره محمدرضا گیوکی فعال بازار سرمایه به «شهروند» می‌گوید: ‌درصد بیشتر افزایش و رشد شاخص تحت‌تأثیر شوک روانی ناشی از بیانیه تفاهم لوزان طی هفته گذشته بود، اما این واکنش مثبت بازار به این موضوع یک هفته بیشتر دوام نیاورد و روند صعودی بازار با فروکش کردن هیجانات، دوباره سیر نزولی درپیش گرفت، بدیهی است که ایجاد جو و روندی مثبت تحت‌تأثیر شوک روانی پایدار نخواهد بود و بازار دوباره به روند عادی خود بازخواهد گشت.
وی ادامه داد: بنابراین شاید تعبیر صحیح‌تر از شرایط بازار به جای ریزش، بازگشت به شرایط عادی باشد. طبیعی است که این‌گونه رشد‌ها پایدار نبوده و افزایش قیمت و رونق حقیقی نیازمند رفع مشکلات اصولی و پایه‌ای و همچنین برطرف شدن ریسک‌های بازار است. خوشبختانه ریسک‌های سیستماتیک بازار تا حدودی در اواخر‌ سال گذشته و امسال رفع شده است با این حال یکی از ریسک‌های مهم بازار که هنوز بر آن سایه انداخته است، نرخ سود بانکی است که انتظار می‌رود این مسأله با توجه به کاهش نرخ تورم برطرف شود.
او بیان کرد: درحال حاضر به نظر می‌رسد جای نگرانی در شرایط بازار وجود نداشته و بازار درحال تصحیح واکنش‌های خود به اخبار و غربال کردن داده‌هاست تا به تعادل منطقی و متناسب برسد.
گیوکی یادآور شد: به‌طورکلی در بلندمدت با رفع تحریم‌ها و محدودیت‌ها، هزینه تمام شده تولید کاهش می‌یابد و شاهد رشد محصولات، درآمد و سودآوری شرکت‌ها خواهیم بود که در نتیجه افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت. تصمیم عاقلانه و در نظر گرفتن جمیع موارد برای سرمایه‌گذاری در بورس ضروری است و تصمیمات لحظه‌ای و احساسی نمی‌تواند منجر به کسب بازده مطلوب شود.
تالار شیشه‌ای در هفته‌ای که گذشت
محمدرضا گیوکی گفت: شاخص کل در اولین روز معاملاتی هفته گذشته با 661 واحد کاهش به70.022 واحد رسيد. بيشترين تأثير منفی بر شاخص را نماد تاپیکو و بیشترین تأثیر مثبت را نماد شبندر بر جاي گذاشتند و شاخص فرابورس نیز با 9.60 واحد کاهش به 763.90 واحد رسید که«نماد جم» بیشترین تأثير منفی را بر ايفكس بر جاي گذاشت.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در شروع معاملات اول هفته شاهد عرضه‌های سنگین در بسیاری از نمادهای بازار بودیم و جوی منفی بر بازار حاکم بود، خودرویی‌ها معاملاتی منفی داشتند و نماد خودرو در چند روز متوالی پر حجم و در آستانه منفی معامله شد و به صف فروش رسید اما در اواخر هفته نسبتا شرایطی آرام و مثبت بر این گروه حاکم شد. وی با اشاره به تحولات گروه بانکی در بورس تصریح کرد: در این گروه شاهد عرضه‌های سنگین نماد بانک‌ها بودیم و در میان آنها سهام بانک تجارت بالاترین حجم معامله را تجربه کرد. از سوی دیگر دراین نماد شاهد عرضه سنگین به‌خصوص از جانب حقوقی‌ها بودیم و نسبتا همسو با روند بازار معاملات این گروه نیز متعادل شد.


تعداد بازدید :  247