شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

یک مقام وزارت خارجه اتهام‌های سفیر عربستان در آمریکا را رد کرد
یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه اتهام‌های سفیر عربستان در آمریکا را رد کرد و گفت: مشکلات در یمن را کشورهایی به وجود آورده‌اند که با عملیات نظامی زیرساخت‌های آن کشور را ویران کردند. به گزارش ایرنا، وی با محکوم کردن تداوم حملات هوایی از سوی عربستان‌سعودی در یمن بار دیگر خواستار توقف کامل عملیات نظامی شد و تأکید کرد: آنچه یمن در شرایط حاضر به آن نیاز دارد ارسال فوری کمک‌های انسانی و آغاز گفت‌وگوهای یمنی- یمنی است. این مقام مسئول در وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ارایه هر گونه کمکی که برای تسهیل گفت‌وگوها لازم باشد دریغ نخواهد کرد.

شروط جمهوریخواهان آمریکا
برای تأیید توافق هسته‌ای با ایران
جمهوریخواهان کنگره اخیرا از شروطی جدید برای تأیید توافق هسته‌ای ایران و آمریکا خبر دادند. به گزارش عصر ایران در تازه‌ترین بهانه‌گیری‌ها و شرط و شروط‌های جمهوریخواهان کنگره برای تأیید توافق هسته‌ای با ایران، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه روز چهارشنبه اعلام کرد کنگره نباید توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کند مگر این‌که بازرسی از مراکز نظامی این کشور جزو بندهای توافق نهایی باشد. ایران به صراحت و بارها اعلام کرده است که بازرسی‌ها از مراکز نظامی را نمی‌پذیرد.
سناتور گراهام با اشاره به این‌که بازرسی از مراکز نظامی در توافق نهایی یکی از هشت شرط او برای رأی مثبت به لایحه توافق نهایی با ایران در کنگره است، افزود: «اگر با یک رأی دو حزبی بالا موفق شویم توافق نهایی را در کنگره رد کنیم آن وقت دولت (دولت اوباما) مجبور خواهد شد برای یک توافق بهتر با ایران تلاش کند. به گفته گراهام، محدود کردن غنی‌سازی به تأمین سوخت نیروگاه بوشهر، سازوکار شفاف برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت تخلف ایران، تعطیلی همه سایت‌های ایران به جز نطنز، راستی‌آزمایی تعهدات ایران پیش از لغو تحریم‌ها، ممنوعیت کامل ایران از توسعه و تحقیق، خارج کردن تمامی ذخایر اورانیوم ایران و گواهی اوباما به کنگره درخصوص عدم حمایت ایران از تروریسم از دیگر شروط جمهوریخواهان است.

مخالفت کاخ‌سفید با وارد کردن مسأله زندانیان آمریکایی
 به مذاکرات هسته‌ای
کاخ‌سفید مذاکرات هسته‌ای با ایران را به زندانیان آمریکایی مرتبط نمی‌کند. به گزارش «انتخاب»، با وجود فشارهای فزاینده برای استفاده از مذاکرات هسته‌ای برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، کاخ‌سفید بار دیگر با ارتباط دادن این دو موضوع به هم مخالفت کرده است. حداقل سه آمریکایی در ایران زندانی هستند، ازجمله امیر حکمتی که تفنگدار سابق آمریکا بوده و در اوت 2011 زمانیکه برای دیدن مادربزرگ و اقوامش به ایران آمده بود به اتهام جاسوسی برای سازمان سیا بازداشت شد.
برخی از نمایندگان کنگره به دولت آمریکا فشار می‌آورند تا از مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان اهرمی برای نرم شدن ایران در برخی موارد مثل آزادی زندانیان آمریکایی استفاده کنند. سناتور روی بلانت گفت دولت اوباما در مواردی مثل زمانبندی مربوط به برداشتن تحریم‌ها تسلیم خواسته ایران شده است. او گفت: «از زمان اعلام توافق بر سر چارچوب به نظر می‌رسد مذاکرات بیشتر در جهت ایران ادامه خواهد داشت. ابتدا گفته شد هیچ تحریمی تا زمانی که پایبندی ایران مشخص نشود برداشته نشود.

درحاشیه نشست بین‌المللی صلح در استانبول
وزیر دفاع کشورمان با همتایان ترک و لبنانی خود دیدار کرد
سردار سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، عصر روز پنجشنبه در استانبول با همتایان ترکیه‌ای و لبنانی خود و رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، وزیر دفاع کشورمان که برای شرکت در مراسم بین‌المللی صلح به مناسبت یکصدمین سالروز جنگ «چاناق قلعه» (گالیپولی) در استانبول به‌سر می‌برد، در حاشیه این مراسم با وزرای دفاع ترکیه، لبنان و رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. عصمت یلماز وزیر دفاع ترکیه در این دیدار با اشاره به این‌که ایران و ترکیه دو کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه هستند، آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها در زمینه صنایع دفاعی را اعلام کرد. در این دیدار وزیر دفاع کشورمان نیز آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه مناسبات اعلام کرد. در دیدار سردار دهقان با وزرای دفاع لبنان و رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان نیز مناسبات و همکاری‌های دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.


تعداد بازدید :  238