شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
راهپیمایی هزاران تن از مردم آفریقای جنوبی در اعتراض به بیگانه‌ستیزی

هزاران نفر از مردم آفریقای جنوبی با راهپیمایی در خیابان‌های ژوهانسبورگ و در دست گرفتن پلاکارد‌ها و سردادن شعار،‌ حمایت خود از اتباع خارجی را به نمایش گذاشتند. این راهپیمایی به دنبال موجی از خشونت علیه مهاجران که در هفته‌های اخیر در سراسر آفریقای جنوبی به وقوع پیوسته ‌است برگزار شد.
به گزارش الجزیره، صف شرکت کنندگان در این تظاهرات که بزرگ‌ترین نمایش همبستگی شهروندان آفریقایی با اتباع خارجی به شمار می‌رود، به 5 کیلومتر می‌رسید. از آغاز خشونت‌ها علیه اتباع خارجی در آفریقای جنوبی بیش از 3 هفته می‌گذرد و در این مدت دست‌کم 8 نفر جان باخته‌اند و هزاران تن دیگر آواره شده‌اند.
به گفته سازمان‌دهندگان این تظاهرات، هدف از برگزاری این راهپیمایی همبستگی مردم با یکدیگر و تقبیح بیگانه‌هراسی است.
«مارک هِیوود»، مدیر اجرایی یک سازمان خیریه در این‌باره گفت: «ما می‌‌خواهیم به قاره آفریقا و آفریقای جنوبی نشان دهیم که مخالف بیگانه‌ستیزی هستیم و راه خود را از عاملان خشونت علیه اتباع خارجی جدا می‌کنیم و برای برقراری عدالت اجتماعی و عزت انسانی به پا می‌خیزیم».
وجهه بین‌المللی آفریقای جنوبی به دنبال خشونت‌های اخیر مخدوش شده‌ است و شماری از کشور‌های آفریقایی نیز خواستار اقدام قاطعانه مقامات این کشور شدند.
در همین راستا، ارتش آفریقای جنوبی در هفته گذشته شماری از نیرو‌های خود را در مناطق پرتنش در اطراف ژوهانسبورگ، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور مستقر کرد تا از بروز خشونت‌های بیشتر جلوگیری کند.
این درحالی است که بسیاری از مردم آفریقای جنوبی با انتقاد از این اقدام ارتش، آن را عملی ریاکارانه در جهت حفظ منافع تجاری این کشور در قاره آفریقا می‌دانند.
شماری دیگر از مردم نیز از حضور سربازان در مناطق غیرنظامی ابراز نگرانی‌کرده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر با استقبال از استقرار این نیرو‌ها آن را دلیلی بر اثبات تعهد دولت به سرکوب خشونت‌ها می‌دانند.
اما به نظر می‌رسد در ژوهانسبورگ و به دنبال راهپیمایی هزاران نفر از مردم این شهر، خشونت‌ها به تدریج در میانه فریاد صلح‌طلبی و وحدت آفریقایی‌ها محو می‌شود.

 


تعداد بازدید :  189