شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
عراقچی:
نگارش متن توافق خوب پیش می‌رود

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه که برای مذاکره درخصوص نگارش متن توافق نهایی هسته‌ای به وین سفر کرده است، روز گذشته از روند نگارش متن توافقنامه ابراز رضایت کرد. عراقچی درباره این روند گفت: «در ابتدای کار نگارش متن هستیم و این روند تا رسیدن به جمع‌بندی درباره چگونگی شروع کار و چارچوب‌ها، کمی کند است، اما در مجموع کار نگارش خوب پیش می‌رود.»
معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که نگارش متن با چه موضوعی آغاز شده است، گفت: اولویت ما در این دور از مذاکرات، بحث‌های مربوط به تحریم‌ها و روشن شدن ابعاد و جزییات آن و شروع نگارش توافق‌ها در این زمینه است و اکنون مشغول همین کار هستیم. این عضو ارشد مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: مشغول نگارش متن توافق و بحث درباره جزییات هستیم. او با بیان این‌که این بحث‌ها ابعاد مختلفی دارد، گفت: در این مرحله، سوالات مختلفی درباره لغو تحریم‌ها مطرح است که درباره همه آنها درحال بحث و گفت‌وگو هستیم و باید پس از جمع‌بندی نوشته شود. کار ادامه دارد و با پیشرفت در این حوزه، اطلاع‌رسانی خواهد شد. معاون وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درباره ابهاماتی که آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند هم گفت‌وگو شد، گفت: دراین‌باره هم طرف آمریکایی و هم اروپایی، روشنگری‌های بسیار خوبی کردند و همچنین درباره قانونی که در کنگره آمریکا درحال تصویب است بحث‌های بسیار مفیدی داشتیم. وی گفت: مذاکرات هسته‌ای این دوره وین، بعد از ظهر جمعه به وقت محلی با نشست نمایندگان 1+5 با ایران پایان یافت. عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در وین همچنین درباره برنامه‌های صبح امروز نشست‌های هسته‌ای وین گفت: قرار است در کنار مشورت‌های داخلی، با تعدادی از نمایندگان 1+5 به‌ویژه نمایندگان چین و روسیه به‌طور دوجانبه دیدار کنیم. ممکن است با طرف‌های اروپایی نیز به‌طور جداگانه دیدار کنیم.
به‌رغم ابراز رضايت عراقچی از روند نگارش متن، خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از چند دیپلمات مذاکره‌کننده غربی از رویکرد متفاوت شش کشور عضو گروه 1+5 در رابطه با نحوه بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران در صورتی که ایران به تعهدات خود پایبند نباشد خبر داد. خبرگزاری ایتارتاس روسیه با اعلام این خبر تأکید کرد که منابع حاضر در مذاکره همچنین از اختلاف دیدگاه کشورهای 1+5 در مورد نحوه برداشته شدن تحریم‌ها خبر دادند. این درحالی است که در گزارشی که توسط سایت رسمی دولت آمریکا اخیرا منتشر شده است ضمن تأکید بر لزوم دستیابی به یک مکانیزم مشخص برای برداشته شدن تحریم‌ها آمده است اگر موضوع مهمی از اجرا نشدن توافق از طریق این روند (مکانیسم مورد توافق) قابل حل شدن نباشد در نتیجه همه تحریم‌های پیشین سازمان ملل دوباره بازگردانده خواهد شد.
علاوه بر این سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه نیز تأکید کرد که هم‌اکنون موضوع روند و میزان برداشته شدن تحریم‌های هنوز مهم‌ترین مسأله مورد اختلاف مذاکره‌کنندگان 1+5 و ایران است. به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه دراین‌باره به خبرگزاری اسپوتنیک نیوز روسیه، گفت: همه اختلافات در تفاهمی که در لوزان به دست آمد حل نشده است و برای مثال موضوع روند و میزان برداشته شدن تحریم‌ها هنوز هم از موضوعات مورد اختلاف اصلی است. او تصریح کرد: همه طرف‌های مذاکره‌کننده باید اطمینان حاصل کنند که این دور از مذاکرات وارد مرحله جدید شود و دیگر در مورد موضوعاتی که در لوزان در مورد آن تفاهم شد بحثی صورت نگیرد در این صورت است که شانس دستیابی به نتیجه دلخواه تا آخر ژوئن نیز افزایش خواهد یافت.
ریابکوف همچنین ضمن تأکید بر لزوم افزایش سرعت عمل در مذاکرات، گفت: همه توافقاتی که در لوزان به دست آمد باید در قالب یک توافق الزام‌آور نه از لحاظ قانونی بلکه از لحاظ سیاسی در آید؛ زمان زیادی باقی نمانده است و دو طرف باید سرعت عمل خود را افزایش دهند. معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در صورتی که ایران پس از توافق به تعهدات خود پایبند نماند نباید بدون مجوز اولیه از شورای امنیت صورت گیرد. وی تصریح کرد: در یکی از بندهای ماده هفت شورای امنیت در رابطه با بحث تحریم آمده است که هرگونه صدور تحریم‌ و ادامه تحریم‌های پیشین باید با مجوز شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد.

 


تعداد بازدید :  127