شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

«ابو علا العفری» موقتا سرکرده داعش شد
نشریه نیوزویک در گزارشی عنوان کرد که پس از جراحات شدید «ابوبکر البغدادی» در عملیات ارتش عراق، هم‌اکنون «ابو علا العفری» معاون وی، به صورت موقت سرکردگی داعش را برعهده گرفته است. به گزارش مهر، پس از آسیب‌دیدگی شدید ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش، در عملیات گسترده ارتش عراق، هم‌اکنون «ابو علا العفری» جانشین وی شده است. براساس این گزارش، العفری در‌سال ۱۹۹۸ و پیش از آن‌که به یکی از اعضای ارشد القاعده تبدیل شود، به افغانستان سفر کرد و در‌سال ۲۰۰۴ با القاعده بیعت کرد. «هشام الهاشمی» از مشاوران دولت عراق ضمن تأیید این خبر، گفت: براساس گزارش‌هایی که بدست ما رسیده است، العفری به صورت موقت به‌عنوان سرکرده ارشد داعش منصوب شده است. وی افزود: انتصاب العفری به‌عنوان سرکرده ارشد داعش پس از آسیب‌دیدگی شدید البغدادی صورت گرفت. به گفته الهاشمی، العفری متولد منطقه «الحضر» موصل در استان نینوا است و می‌توان گفت که نقش وی در گروه‌های تروریستی بسیار برجسته‌تر از ابوبکر البغدادی است. روزنامه انگلیسی «گاردین» پیش از این در گزارشی اعلام کرد که ابوبکر البغدادی به علت آسیب‌دیدگی شدید ناشی از حملات جنگنده‌های عراقی به مناطق غربی عراق دیگر قادر به اداره گروه تروریستی داعش نیست.

وزیر خارجه آمریکا:
نیرو‌های روسیه از اوکراین خارج شوند
وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه خواست تا نیروهای خود را از شرق اوکراین خارج کرده و به جدایی‌طلبان اوکراینی نیز فشار بیاورد تا آتش‌بس با دولت این کشور را بپذیرند. به گزارش رویترز، «جان کری» در تماس تلفنی با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود از مسکو خواست تا جدایی‌طلبان شرق اوکراین را برای پیروی از آتش‌بس فوریه‌ سال‌جاری میلادی با هدف پایان دادن به درگیری‌های این منطقه تحت فشار بگذارد. کری در جریان این تماس تلفنی به لاوروف گفت: آموزش یگان‌های «گارد ملی اوکراین» توسط آمریکا در غرب این کشور کاملا شفاف، دفاعی و با دعوت دولت کی‌یف صورت گرفته است. از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه درخصوص ورود 300 چترباز آمریکایی به غرب اوکراین ابراز نگرانی کرد و در بیانیه‌ای عنوان کرد: «ورود چتربازان آمریکایی به خاک اوکراین به معنی نخستین گام در راستای حمایت از این کشور با سلاح‌های پیشرفته بوده و پشتیبانی از جنگ‌طلبان اوکراینی می‌تواند منجر به خشونت‌های جدید شود».

پیشروی نیرو‌های عراقی در عملیات آزادسازی الانبار
نیرو‌های دولتی عراق با حمایت نیرو‌های عشایر، در ادامه عملیات آزادسازی استان الانبار موفق شدند 50‌درصد از شهر «الصوفیه» در شرق الرمادی و منطقه «الشرکه» و «الثیله» در مرکز این شهر را آزاد کنند و خطوط دفاعی داعش را در شهر الرمادی درهم بشکنند. به گزارش ایسنا، فرماندهی عملیات استان الانبار اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق توانستند کنترل 50‌درصد از منطقه الصوفیه در شرق الرمادی، مرکز استان الانبار را به دست بگیرند. یک منبع در فرماندهی عملیات الانبار اعلام کرد که نیروهای عراقی با حمایت عشایر پیشروی‌های خود را به شکل تدریجی در منطقه الصوفیه ادامه می‌دهند و تاکنون 50‌درصد آن را از دست داعش آزاد کرده‌اند و طی روزهای آینده آزادسازی این شهر به‌طور کامل انجام خواهد شد. درحالی‌که ارتش عراق عملیات خود را در شهر الرمادی ادامه می‌دهد، منابع نظامی از نزدیک بودن آغاز عملیات بزرگ برای آزادسازی الانبار از تصرف داعش خبر دادند. وزارت کشور عراق نیز اعلام کردکه نیروهای امنیتی این کشور موفق شدند مواد منفجره و بمب‌های کارگذاشته شده در 40منزل و یک مسجد در شهر الرمادی را خنثی‌سازی کنند و هم‌اکنون برای پاکسازی حدفاصل بین بیمارستان «المدینه» و پل «الحوز» درحال پیشروی هستند.

تلاش نخست‌وزیر پاکستان
برای دلجویی از مقامات سعودی
نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با مقامات عربستان «همبستگی» کشورش را با ریاض در دفاع از آنچه تمامیت ارضی این کشورعربی خوانده شد، اعلام ‌کرد. درحالی‌که روابط میان اسلام‌آباد و ریاض پس از مخالفت پارلمان پاکستان با اعزام نیرو به منظور کمک به حملات هوایی عربستان علیه یمن رو به تیرگی نهاده بود، روز پنجشنبه نواز شریف در صدر هیاتی بلندپایه ازجمله ژنرال راحیل شریف، رئیس ستاد ارتش و خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان برای سفری یک روزه وارد ریاض، پایتخت عربستان‌سعودی شد. شریف و تیم همراه در این سفر با ملک سلمان، پادشاه عربستان و دیگر مقام‌های ارشد دولتی این کشور ملاقات کردند. به گفته یک مقام رسمی پاکستان، «اعلام همبستگی پاکستان با عربستان سعودی، مطابق با تعهدات قبلی اسلام‌آباد در دفاع از تمامیت ارضی عربستان» مهم‌ترین محور گفت‌وگوی هیأت پاکستانی با مقامات سعودی بوده است.


تعداد بازدید :  187