شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش محرمانه وزير كشور در صحن علني مجلس
رحماني‌فضلي این هفته برای ارایه اسناد مربوط به «پول‌های کثیف» به بهارستان می‌رود

فرشید غضنفرپور| رحمانی‌فضلی این هفته به مجلس می‌رود. صحن علنی بهارستان مشتاق شنیدن حرف‌های او درباره «پول‌های کثیف» است. وزیر کشور گفته علاوه بر حرف، سند هم دارد و «آمادگی کامل» دارد تا در این زمینه به نمایندگان توضیح بدهد.
ماجرا از آن‌جا آغاز شد که وزیر کشور که همزمان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر هم هست در یکی از برنامه‌های مربوط به مبارزه با موادمخدر و در جمع فرماندهان نیروی انتظامی و مسئولان مبارزه با قاچاق موادمخدر درباره ورود پول‌های کثیف ناشی از قاچاق موادمخدر به حوزه‌های مختلف ازجمله قدرت و انتخابات هشدار داد. اظهارات رحمانی‌فضلی به موجی جدید برای حمله رسانه‌ها و برخی از نمایندگان مجلس به وی بدل شد و حتی علی لاریجانی رئیس مجلس که زمانی از رحمانی‌فضلی به‌عنوان متحد سیاسی او نام می‌برد در اظهاراتی نسبتاً تند از سخنان رحمانی‌فضلی به شدت انتقاد کرد. هرچند رحمانی‌فضلی تلاش کرد تا با لحنی آرام پاسخ منتقدان و ازجمله علی لاريجانی رئیس مجلس را بدهد اما همه مردان دولت یازدهم اهل برخورد آرام با موضوع پول‌های آلوده نبودند. راهی که رحمانی‌فضلی گشود توسط اکبر ترکان با شدت بیشتری ادامه یافت.   حالا پس از گذشت حدود یک‌ماه از اظهارات رحمانی‌فضلی به نظر می‌رسد انتقادها اندکی فروکش کرده است. رحمانی‌فضلی درخواست جلسه غیرعلنی کرد، منتقدانش می‌گویند موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد و وزیر باید در صحن علنی گزارش بدهد. همان‌طور که انتظار می‌رفت منتقدان پیروز شدند، سخنگوی هیأت‌رئیسه گفته است در یکی از روزهای یکشنبه یا چهارشنبه هفته جاری وزیر به صحن علنی می‌آید. خبر خوب برای وزیر کشور این است که برخی از منتقدان سابق اظهاراتش حالا او را تأیید می‌کنند.
روانه شدن پول کثیف به جریان انتخابات
 ممکن است
عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به «شهروند» می‌گوید: اصلاً خود قانون درباره پول‌های کثیف پیش‌بینی داشته و در قانون انتخابات درباره خرید و فروش رأی مصوباتی وجود دارد.
این نماینده مجلس می‌گوید: وقتی قانون درباره ابطال آرای باطله نظر می‌دهد از آرایی سخن می‌گوید که از طریق خرید و فروش بدست آمده‌اند. مناطقی در کشور و شهرستان‌ها وجود دارند که با 2 یا 3‌هزار رأی نماینده انتخاب شود و اين تعداد رأی را می‌شود به راحتی خرید و فروش کرد. یوسفیان‌ملا در ادامه تصریح کرده است: مسلماً هیچ انسان مسلمانی پول زحمت کشیده را خرج خرید رأی در انتخابات نمی‌کند و این پول‌های بادآورده هستند که روانه بازار خرید و فروش رأی می‌شوند.
این نماینده مجلس می‌گوید از اظهارات وزیر کشور درباره پول‌های کثیف تعجب نکرده اما نمی‌تواند تأیید کند که یک عده قاچاقچی دور هم بنشینند و برای فرستادن مثلاً 30 نماینده به مجلس تصمیم بگیرند. یوسفیان‌ملا البته خاطرنشان می‌کند که این اتفاق به صورت موردی می‌تواند رخ بدهد و ممکن است در حوزه‌هایی حتی یک قاچاقچی در انتخابات و برای رأی آوردن یک نامزد انتخاباتی سرمایه‌گذاری کند تا بعداً بتواند از نفوذ و ارتباطات او استفاده کند.
یوسفیان‌ملا درباره دلایل مخالفت برخی از نمایندگان با اظهارات وزیر کشور می‌گوید: اظهارات آقای وزیر به گونه‌ای بود که نمایندگان و ازجمله خود من تصور کردیم او همین الان افرادی را می‌شناسد که با پول قاچاق وارد مجلس شده‌اند. ما فکر می‌کردیم حرف‌های او مخاطبی دارد و هنگامی که وزیر کشور چنین مسائلی را مطرح می‌کند ممکن است در برخی از حوزه‌ها از این اظهارات سوءاستفاده شود که البته بعداً متوجه شدیم ایشان به صورت کلی درباره این موضوع هشدار داده‌اند.
نماینده مردم آمل که زمانی به‌عنوان بازرس ویژه انتخابات و مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه نیز فعالیت کرده درباره تجربیات مشابه خودش می‌گوید: من در یک دوره، انتخابات 5 شهر ایران را ابطال کردم و این تصمیم را به دلیل تخلفاتی که در آن حوزه‌ها مشاهده کرده بودم گرفتم.
شیوه تبلیغات انتخاباتی پرخرج در ایران فسادآور است
سیدمحمود میرلوحی معاون پارلمانی وزارت کشور دولت اصلاحات اما درباره اظهارات وزیر کشور و انتقادات به وجود آمده پس از آن به «شهروند» می‌گوید که ترجیح می‌دهیم مسائلی که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال تدوین و تصویب است پیگیری شود زیرا فکر می‌کنیم در این صورت بهتر می‌توان آسيب‌های ناشی از پول‌های کثیف را در انتخابات مدیریت کرد. او می‌گوید: موضوع منابع مالی در انتخابات همواره مورد بررسی و بحث بوده و در یک مورد می‌توان به مسأله معاون اول دولت سابق اشاره کرده که مدعی شد به 170 نماینده مجلس برای راهیابی به قوه مقننه کمک مالی کرده که البته به این مسأله از یک جایی به بعد چندان هم پرداخته نشد.
میرلوحی افزود: شیوه تبلیغات انتخاباتی در ایران یکی از پرخرج‌ترین‌ها در جهان است که خب همین موضوع فسادآور است و گزارش وزیر کشور اگر به جزییات و زوایای موضوع بپردازد می‌تواند در پیشگیری از موضوع کمک کند. هرچند در نهایت باید گفت نبود احزاب هم می‌تواند در فسادآور بودن تبلیغات انتخاباتی نقش داشته باشد زیرا افراد به تنهایی و به صورت پراکنده عمل می‌کنند و ممکن است به هر طریقی برای جبران مخارج تبلیغاتی خود متوسل شوند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مواضع مخالفان وزیر پس از جلسه علنی در هفته آینده نیز می‌گوید: بستگی به اسنادی دارد که وزیر از آنها استفاده کند، در هر حال موضوع منابع مالی در انتخابات مساله‌ای است که کلیت نظام هم در پی حل‌وفصل آن برآمده و مجمع تشخیص مصلحت هم در همین راستا مصوباتی داشته و البته بازهم موضوع را بررسی می‌کند. بنابراین فکر نمی‌کنم که بتوان اظهارات و ادعاهای وزیر را به‌طورکلی انکار کرد. با توجه به اظهاراتی که اکبر ترکان در آخرین روزهای ‌سال 93 مطرح کرده به نظر می‌رسد دولت در مجموع به اطلاعاتی دست یافته که از تحرکات جدید حامیان دولت سابق در آستانه انتخابات مجلس حکایت دارد. در این زمینه به گونه‌ای کم سابقه اعضای مختلف دولت در حمایت از یک موضوع خاص (در حوزه سیاست داخلی و نه سیاست خارجی) سخنانی را مطرح کرده‌اند. ازجمله این اظهارات می‌توان به مصاحبه هفته گذشته مصطفی پورمحمدی در گفت وگوی ویژه خبری اشاره کرد که ضمن تأیید اظهارات رحمانی‌فضلی گفت: گزارش این موارد را پیش از این خدمت مقام معظم رهبری هم ارایه کرده است.
فارغ از جنجال مخالفان دست وزیر کشور چندان خالی هم نمی‌تواند باشد، سکوت طولانی‌مدت دولت در حوزه سیاست داخلی که انتقاداتی را هم در این زمینه برانگیخته است به احتمال فراوان سرانجام درخصوص فعالیت‌های انتخاباتی (نامشروع) رقیب خواهد شکست. منصوری‌آرانی نماینده کاشان در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «نمی‌تواند چیزی در میان نباشد، وقتی مجموع دریافتی‌های یک نماینده در طول 4‌سال 200‌میلیون تومان می‌شود که تازه باید مخارج فراوان نمایندگی را هم به آن اضافه کرد چطور می‌شود که عده‌ای میلیاردها تومان برای نماینده شدن خرج می‌کنند. این موضوع غیرمنطقی است و من فکر می‌کنم باید سخنان وزیر کشور را در این‌باره شنید. منصوری‌آرانی حتی دست مخالفان و منتقدان دولت را در زمینه افشاگری‌های احتمالی وزیر کشور بسته‌تر از دولت می‌داند و می‌گوید: خطبای نماز جمعه در شهرستان‌ها و تهران سال‌هاست درباره اسراف و هزینه‌های فراوان در انتخابات هشدار داده‌اند، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به قضیه ورود کرده بنابراین موضوع به این سادگی‌ها نیست و نظام عزم جدی برای برخورد با این موارد را دارد. فارغ از این گمانه‌زنی‌ها نباید فراموش کرد که وزیر کشور اینک هم از سوی منتقدان و هم از سوی هواداران دولت هدف انتقادات فراوانی قرار گرفته است، بلاتکلیفی پرونده اسیدپاشی  روی زنان اصفهانی و نیز مطول شدن مجازات مسببان حمله به علی مطهری نماینده تهران در شیراز حالا از رحمانی‌فضلی چهره‌ای محافظه‌کار به نمایش گذاشته که حتی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نیز عملکرد وزارتخانه متبوعش را مورد سوال قرار می‌دهد. اگر در این هفته هم وزیر کشور دست خالی به مجلس برود و تنها به بیان نکاتی کلی در مورد لزوم سلامت انتخابات بسنده کند آنگاه باید در کنار حملات منتقدان خود را برای استقبال سرد هواداران دولت نیز آماده کند.


تعداد بازدید :  262