شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
استاد حوزه و دانشگاه:
نتیجه مذاکرات آرایش انتخاباتی را تغییر می‌دهد



شهروند| نزدیک به  11 ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است. انتخاباتی که نسبت به دوره گذشته توافق‌های زیادی دارد. یکی از تفاوت‌ها نیز به میزان فعالیت‌های گروه‌های سیاسی برای انتخابات باز می‌گردد که تا کنون در حد حرف و سخن میان گروه‌های سیاسی باقی مانده است. اما آنچه می‌تواند تکلیف فعالیت‌های انتخاباتی را مشخص کند، «توافق هسته‌ای» است. توافقی که بیشتر تحلیل‌های تحلیلگران در عرصه‌های مختلف را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. حجت‌الاسلام محسن غرویان، از روحانیون حامی دولت و استاد حوزه و دانشگاه، نیز با تأیید این مطلب به «شهروند» گفت که پس از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای، آرایش اصلی برای انتخابات شکل می‌گیرد. مشروح این گفت و گو نیز در پی می‌آید.
آقای غرویان برخی بر این باورند که با توجه به زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی هنوز گروه‌ها و احزاب سیاسی فعالیت‌های خود را به صورت جامع و عملی آغاز نکرده‌اند. نظر شما در این راستا چیست؟
در مورد این مسأله به چند نکته اشاره دارم. اول این‌که امسال‌سال انتخابات است و در اواخر‌سال گذشته زمانی که بخشی از فعالان سیاسی برای انتخابات فعال شده بودند، تعطیلات نوروز پیش می‌آمد و رسما در این میان وقفه‌ای در فعالیت‌ها ایجاد که حتی این باعث تأخیر در فعالیت‌ها هم شد.
مساله دیگر هم بحث حساس مذاکرات هسته‌ای است که مدتی است ذهن فعالان سیاسی جامعه را به خود مشغول کرده است و نتایج این مذاکرات نقش زیادی در فعالیت‌های انتخاباتی احزاب و گرو‌ه‌‌ها دارد. از نوع و روش تبلیغات گرفته تا اعلام موضع و فعالیت‌های گروهی کاندیداهای مختلف.
یعنی شما فکر می‌کنید که فعالان و یا احزاب منتظر اعلام نتیجه نهایی مذاکرات هستند؟
بخش عمده‌ای از آنها بله. از این جهت شاید هنوز هم برخی فعالان سیاسی منتظر هستند که ببینند مذاکرات به توافق هسته‌ای جامع می‌انجامد یا نمی‌انجامد و براساس آن آرایش سیاسی گروه‌ها و احزاب شکل بگیرد.
به نظر شما در آرایش سیاسی انتخاباتی چه تغییراتی شکل می‌گیرد؟
اگر توافق جامع هسته‌ای شکل بگیرد یک پیروزی بسیار بزرگ، چشمگیر و مردمی برای دولت آقای روحانی و دیپلماسی خارجی آقای ظریف رقم خواهد خورد و با استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد. طبعا نمایندگان و کاندیداهایی که همسو با دولت باشند از این تفکر اعتدالی حمایت می‌کنند و بر همین اساس در بین مردم جایگاه بیشتری پیدا خواهند کرد و شانس رأی آوردن آنها در مجلس شورای اسلامی و خبرگان بیشتر خواهد شد. از این جهت نتیجه مذاکرات در آرایش سیاسی نمایندگان احزاب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
فکر می‌کنید که در فعالیت‌های اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان چه تغییری ایجاد خواهد شد؟
اول این‌که بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان گروهی فعالیت می‌کنند که افراطی‌اند. معتقدم این گروه‌های افراطی جایگاهی ندارند و درواقع بی‌علاقگی خود را به گروه‌های افراطی بیشتر نشان می‌دهند و شانس موفقیت بیشتر برای اعتدالگرایان است. به‌خصوص با توجه به تأکید رهبر انقلاب و حمایت ایشان از تیم مذاکره‌کننده و موافقت با اصل مذاکرات و توافق جامع هسته‌ای متوجه می‌شویم که گروه‌های افراطی جایگاهی در بین مردم و در نظر مسئولان بلند پایه ندارند. از طرفی اصلاح‌طلبان معتدل که در کنار دولت در حرکتند از شانس موفقیت بیشتری در انتخابات آینده برخوردارند.
درباره اصولگرایان هم معتقدم که اصولگرایان باید دو دسته شوند یک دسته افراطیون هستند که مدعی اصولگرایی هستند ولی خیلی افراط می‌کنند و از رهبری هم می‌خواهند جلوتر روند. همین گروه باعث شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر شدند که نگذاشتند وحدت اصلی شکل بگیرد. یک دسته هم اصولگرایان واقعی و اصیل هستند که به نظر من اتفاقا پس از اعلام نتیجه مذاکرات در جبهه اصولگرایی تغییرات زیادی خواهیم دید.
چه نوع تغییراتی؟
بعد از توافق همچنان در اصولگرایی دودستگی می‌شود چراکه عده‌ای در درون این جریان در مورد توافق اشکال مبنایی دارند. به‌طوری که به هیچ وجه راضی به مذاکره و توافق نیستند. بنابراین به نظر من توافق جامع هسته‌ای شکل بگیرد، اختلاف و شکاف بین اصولگرایان بیشتر خواهد شد چون آنهایی که مخالف مذاکرات بودند بر طبل مخالفت می‌کوبند و آنهایی که موافق بودند، با دولت همسویی خواهند داشت. به همین دلیل شکاف آنها حتی بیشتر هم خواهد شد.


تعداد بازدید :  225