شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
وزیر بهداشت:
25‌میلیون ایرانی اضافه وزن دارند

شهروند| اضافه وزن 25‌میلیون ایرانی و مرگ نیمی از افراد به خاطر ابتلا به فشار خون نگرانی‌های وزیر بهداشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران در روز گذشته بود. حسن‌هاشمی، در چهارمین روز از هفته سلامت، روز پرکاری داشت، او صبح جمعه به بوستان جوانمردان رفت و در مراسم نمادین پیاده روی خانوادگی شرکت کرد، بعد از آن هم به سمت انقلاب حرکت کرد و پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، سخنرانی کرد. او گزارشی از یکسال فعالیت در نظام سلامت ارایه داد. چاقی 25‌میلیون ایرانی دغدغه‌اش است و از بالا بودن میزان ابتلا به فشار خون در کشور هم اعلام نگرانی کرد.«فشار خون علت مرگ نیمی از ایرانی‌هاست درحالی‌که ۵۰‌درصد مردم نمی‌دانند فشار خون دارند. چرا ما فشار خون می‌گیریم، چون مصرف نمک ما دو تا سه برابر مصرف نمک دنیاست و میزان روغنی که استفاده می‌کنیم بالاست و باعث سکته می‌شود.»
 او بیکاری و اشتغال را دو عامل موثر در سلامت توصیف کرد: «بعد از تصادفات علل مرگ نزاع‌ها در داخل و خارج از خانه است و موضوع اشتغال و اعتیاد نیز خیلی مهم است. کشاورزی و صنعت بر سلامت مردم اثرگذار است و در دهه‌های گذشته کمتر شاهدیم که طرح‌هایی که به اجرا در می‌آید پیوست سلامت داشته باشد و سیاست‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تأکید شده طرح‌های بزرگ ملی پیوست سلامت داشته باشد.» او انتقادهایی هم داشت. «ما مسکن مهر می‌سازیم اما فکر درمانگاه و مرکز بهداشت نمی‌کنیم در هیچ اتوبانی پایگاه اورژانس پیش‌بینی نمی‌کنیم و مجوزی برای استخدام پرسنل نداریم چرا که آن روزی که می‌خواستیم اتوبان تولید کنیم پیوست سلامت نداشت.»
هاشمی به شرایط عسلویه هم اشاره کرد.«افزود: عسلویه خیلی افتخارآمیز است اما مردم آنجا نیز باید نفس راحت بکشند و از امکانات بهداشتی برخوردار باشند.» او به وضع دارو پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت هم اشاره کرد. «وقتی شروع کردیم با بحران دارو مواجه بودیم اما امروز دارو است اما به لحاظ پوشش بیمه و دسترسی افزایش پیدا کرده است، با کمبود 300 قلم دارو مواجه بودیم که الان به 27 قلم رسیده است.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «درحال حاضر 9‌میلیون نفر از ایرانی‌ها بیمه شده‌اند و امیدواریم دفترچه‌های بیمه‌ سال‌به‌سال اعتبار بیشتری پیدا کند و بیمه باید به منزله پول نقد باشد. یکی از برنامه‌هایی که شروع شد و خیلی مهم است و در مشهد آغاز کردیم این است که یک‌میلیون و 200‌هزار نفر از محروم‌ترین اقشار جامعه و روستاها بود که در حاشیه شهرها قرار داشتند و آنها را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادیم.» به گفته ‌هاشمی، ما 10‌میلیون حاشیه‌نشین داریم که در 6 ماه آینده تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار می‌گیرند و یکی از کارهای مهم زیر پوشش بردن افراد حاشیه شهرها است و خوشحال هستیم که از مشهد شروع شد و گسترش می‌یابد. او ادامه داد: «‌سال گذشته 20‌میلیون نفر تحت درمان قرار گرفتند و در شهرهای زیر 20‌هزار نفر در مراکز بهداشتی آنها نیز پزشک وجود دارد و امیدواریم کمبودها را جبران کنیم.» او به ترویج زایمان طبیعی هم اشاره کرد. «‌سال گذشته 350‌هزار نفر بدون هزینه زایمان طبیعی داشتند که یکی دیگر از اهداف بود، متاسفانه آمار سزارین در ایران بالاترین است که هدف کاهش 5‌درصدی سالانه است و زایمان طبیعی باعث افزایش طول عمر مادر می‌شود.»

 


تعداد بازدید :  125