شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
نگاهی به شانس قهرمانی 6 مدعی در 4 هفته پایانی لیگ‌برتر فوتبال
رالی سرنوشت

شهروند| در فاصله تنها 4 هفته مانده به پایان فصل جاری لیگ برتر، نزدیکی تیم‌های در کورس قهرمانی، احتمال تکرار اتفاق نادر هفته پایانی فصل گذشته را بسیار بالا جلوه می‌دهد؛ مدعی بودن 4 تیم در هفته آخر.  تراکتورسازی در بهترین بازه زمانی ممکن به صدرجدول رسیده و در 4 هفته پایانی به ترتیب در تهران با پیکان رده پانزدهمی و در خطر سقوط، گسترش فولاد (آنها هم در خطر افتادن هستند!)، استقلال (یکی از مدعیان سابق قهرمانی) و نفت تهران (احتمالا فینال لیگ!) بازی می‌کند. اگر گسترش در هفته آینده بقای خود را قطعی نکند، قطعا در دربی تبريز، یقه تراکتورسازی را می‌گیرد. پس با این اوصاف تراکتور برای کسب اولین قهرمانی تاریخ خود در لیگ، کار دشواری پیش رو دارد. علاوه بر صدرنشین، 5 تیم دیگر هم تا این هفته روی کاغذ شانس قهرمانی دارند و در این میان پدیده که دچار مشکلات مالی زیادی شده و در خطر ورشکستگی است با بازی مقابل 4 تیم از 6 مدعی درسرنوشت قهرمانی تأثیر زیادی خواهد داشت.
کار راحت‌تر سپاهان
سپاهان اما برای جبران یک‌سال قهرمان نشدن پس از ثبت رکورد 3 قهرمانی متوالی، ابتدا راه‌آهن آشوب‌زده و سپس استقلال خوزستان درحال سقوط را در پیش دارد. 2 بازی پایانی آنها در خانه نفت مسجدسلیمان ( که احتمالا تا آن زمان سقوطش قطعی خواهد شد) و سایپا، تیم میانه جدولی بی‌تفاوت انجام می‌شود. 12 امتیاز کامل و 2 اشتباه از 2 بالای دستی (تراکتور و نفت تهران) یعنی پنجمین قهرمانی سپاهان در لیگ!
نفتی   نشوید!
نفت بی‌تماشاگر و کماکان آسیایی برای این‌که مانند فصل قبل در هفته ماقبل پایانی صدرنشین نشود و در هفته پایانی جام را از دست ندهد، باید هر 4 بازی بعدی را ببرد. مانع اول، ملوان تازه‌جان گرفته است که البته برتری خانگی مقابل آنها دشوار به نظر می‌رسد. بازی هفته بیست و هشتم با پدیده که نه شوق صعود دارد و نه دلهره سقوط، می‌تواند رهاوردی به شیرینی 3 امتیاز را برای سرمربی فصل آینده استقلال تهران در پی داشته باشد. قبل از نبرد فینال‌گونه لیگ مقابل تراکتور در تبریز، مانعی به نام صبای قم بی آزار مقابل این تیم قرار دارد پس 3 امتیاز، اگر با درخشش در تبریز توام شد، شاید چندمین قهرمانی یک تیم بی‌طرفدار درلیگ ایران شکل بگیرد.
فولاد گرم
اما می‌رسیم به ضلع چهارم مدعیان قهرمانی یعنی فولاد یا همان مدافع عنوان قهرمانی. سازنده‌ترین تیم فوتبال ایران در رده چهارم، امید چندانی برای قهرمانی ندارد. آنها در هفته بیست و هفتم، ذوب‌آهن، تیم خوب این روزهای لیگ را که برخلاف چند‌ سال گذشته دغذغه سقوط ندارد، مقابل خود می‌بینند. نبرد هفته بیست‌وهشتم با ملوان فیروز کریمی از دشواری‌های خاص خود برخوردار است. بازی با پدیده در هفته بیست‌ونهم به دلایل ذکرشده در مورد تیم مشهدی چندان حساس نیست و بالاخره بازی هفته پایانی صبای قم می‌تواند به افزایش اندوخته تیم جنوبی بینجامد.
2 تیم کم امید
استقلال تهران که تا چند هفته قبل مدعی قهرمانی بود، حالا فقط روی کاغذ از شانس قهرمانی برخوردار است وگرنه در فاصله 7 امتیازی با صدر، کار تقریبا محال در پیش دارد. آنها قبل از دربی هفته پایانی با پرسپولیس، پدیده، صبای قم و تراکتورسازی را پیش رو دارند. با توجه به وضع فعلی تیم در آخرین روزهای مربیگری قلعه‌نوعی، گرفتن 12 امتیاز و از دست رفتن بخشی زیادی از امتیازات 4 تیم بالای دست از محال هم محال‌تر است! ذوب‌آهن به‌عنوان آخرین تیم از 6 ضلعی مدعی قهرمانی، ابتدا در خانه فولاد مدعی به میدان می‌رود، سپس در اصفهان، نفت مسجد سلیمان را در پیش دارد، هفته بیست و نهم، ملوان را در نصف جهان ملاقات می‌کند و هفته آخر، پنجه در پنجه پدیده می‌اندازد.

استقلال همچنان امیدوار است
حمله سپاهان به صدر
رقابت‌های هفته بیست‌وهفتم لیگ‌برتر فوتبال روز جمعه آغاز می‌شود و سپاهان این شانس را دارد که حداقل تا روز یکشنبه به صدرجدول صعود کند. شاگردان حسین فرکی که دو برد ارزشمند مقابل تراکتورسازی و پرسپولیس به‌دست آورده، روز جمعه در برابر راه‌آهنی قرار می‌گیرد که برای بقا در لیگ نیاز به پیروزی دارد. سپاهان هم برای داغ‌تر کردن مسابقات باید 3 امتیاز را مال خود کند. در دیگر بازی مهم استقلال میزبان پدیده مشهد است. استقلالی که از قهرمانی لیگ فاصله زیادی گرفته و حالا امیدوار است با برد مقابل تیم بحران‌زده مشهدی رگه‌های امید خود برای قهرمانی را زنده نگه دارد و البته برای کسب سهمیه آسیایی شانس خود را افزایش دهد. دو بازی مهم هم در قعرجدول برگزار می‌شود که می‌تواند در تعیین سرنوشت تیم‌های سقوط‌کننده نقش بسزایی داشته باشد.
برنامه کامل هفته ‌بیست‌وهفتم
جمعه، 4 اردیبهشت‌: سپاهان - راه‌آهن، گسترش‌فولاد - صبا، نفت مسجدسلیمان - استقلال خوزستان (ساعت 18) و استقلال – پدیده (ساعت 19:45)/ یکشنبه، 6 اردیبهشت‌: پیکان – تراکتورسازی (ساعت 17)، سایپا – پرسپولیس (ساعت 17:30)، فولاد - ذوب‌آهن و نفت – ملوان (ساعت 18)

 


تعداد بازدید :  147