شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
بازگشت گرد و غبار به کشور
آسمان بسیاری از استان‌های کشور در روز زمین پاک، تیره و تار شد



شهروند| گرد و غبار آسمان کشور را در روز زمین پاک، تیره و تار کرد. ریزگردها دوباره به کشور هجوم آوردند و آسمان استان‌های غربی و جنوب غربی کشور را پوشاندند. از صبح دیروز، پدیده گرد و غبار در استان‌های ایلام، مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، خوزستان، کرمانشاه، لرستان موجب کاهش دید افقی و اختلال در زندگی روزمره و رفت و آمد مردم شد.  مدیرکل هواشناسی استان ایلام دراین‌باره با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که آسمان استان تا 48 ساعت آینده با توجه به وزش باد، درحالت شبه‌پایدار همراه با گردوغبار خواهد بود، گفت:  گردوغبار که از ساعات اولیه دیروز استان را فرا گرفته، باعث کاهش دید افقی در برخی شهرستان‌ها شده است.
یوسف شیخ‌الملوکی به ایرنا، گفت: «این پدیده در نتیجه تشکیل توده گرد و غبار که محل آن کانون صحراهای عربستان و عراق است به دلیل وزش باد وارد استان شده است.» در این میان ساکنان شهرستان‌های دهلران و مهران بیش از سایر مناطق استان با این پدیده و مشکلات عدیده آن مواجه هستند.
آذربایجان شرقی یکی از استان‌هایی بود که از دیروز زیر سایه گردوغبار رفت. به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان، دیروز هوای تبریز در وضع اضطرار قرار داشت. حمید قاسمی، نبود پوشش گیاهی مناسب، وزش باد تند محلی و نفوذ پدیده گردوغبار فرا منطقه‌ای را از عوامل آلودگی هوای تبریز برشمرد.  هر چند که گردوغبار دیروز آسمان بسیاری از استان‌های غربی کشور را تیره کرد اما ارومیه دیروز، دومین روز هوای ناپاک خود را پشت‌سر گذاشت. سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به این‌که هوای ارومیه برای دومین روز متوالی در وضع خطرناک قرار گرفت، گفت:  طبق گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در ارومیه، میزان متوسط یک ساعت اخیر گردوغبار در شهر 778 میکروگرم بر مترمکعب و پنج برابر حد استاندارد است.
سعید موسوی به ایرنا گفت: میزان غبار محیطی در هوای شهرهای سردشت و پیرانشهر نیز سه برابر حد استاندارد است. منشأ این گرد و غبار داخلی و خارجی است. گردوغبار کشور عراق مهم‌ترین آلاینده خارجی هوای استان هستند.
هجوم ریزگردها به آسمان بام ایران
ریزگردها دیروز، آسمان بام ایران را هم تحت‌تأثیر خود قرار دادند. این درحالی بود که به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری، به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا و وجود رودخانه‌های فراوان و جنگلهای بلوط، ورود ریزگردها به استان شایع نیست اما خشکسالی‌های اخیر، زمینه‌ساز ورود ریزگردها به بام ایران شده است.
شهرام احمدی به ایرنا گفت: با افزایش دامنه نفوذ ریزگردها در استان، میزان ذرات معلق در هوای استان از مرز هشدار گذشت. این ریزگردها که منشأ آن از کشورهای عراق و عربستان است از جنوب و غرب کشور وارد استان شده است.  گردوغبار دیروز هوای زنجان را هم ناسالم کرد. در اهواز غلظت گردوغبار به سه برابر حد مجاز رسید و میهمان همیشگی به آسمان این شهر و استان خوزستان بازگشت. در این‌باره، شهریار عسکری رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان به ایرنا گفت:  میزان غلظت گردوغبار در اهواز 425 میکروگرم بر متر مکعب رسید که سه برابر حد مجاز بود. همچنین دیروز، آلودگی هوای اراک از حد مجاز فراتر رفت و هوای این کلانشهر در شرایط هشدار قرار گرفت. هوای کرمانشاه هم در این روز در وضع هشدار بود و هوای لرستان ناسالم گزارش شد. در کنار هوای ناسالم و غبار آلودی که بسیاری از شهرهای کشور داشتند،دیروز آسمان پایتخت هم غبارآلود بود.غباری که می گفتند عربی است و تا تهران آمده است. 


تعداد بازدید :  347