شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
سوال غلامرضا انصاری از محمدباقر قالیباف به جریان افتاد
واگذاری زمین 16‌میلیارد تومانی به عضو شورا برای فعالیت خیریه



میراث خبر| هفته گذشته غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران در جلسه شورا از واگذاری «زمین خیابان پیروزی نبش خیابان طبرسی» به «اشخاص حقیقی» خبر داد. این زمین براساس پیش‌بینی‌های شهرداری باید تبدیل به مجتمع ایستگاهی مترو می‌شد اما به گفته انصاری پروژه در نظر گرفته شده برای این مکان اجرا نشده است. اطلاعاتی که به دست CHN رسیده نشان می‌دهد در واقع این زمین به یکی از اعضای شورای شهر تهران واگذار شده است.
اعتراض انصاری به واگذاری این زمین به اشخاص حقیقی در نهایت در جلسه غیرعلنی یکشنبه این هفته بررسی شد و زمانی که برای اعضای شورا مشخص شد یکی از همکاران‌شان برای دریافت این زمین به شهرداری فشار آورده است، انصاری به صورت رسمی از شهردار تهران سوال به معنای پارلمانی مطرح کرد و محمدباقر قالیباف باید یکشنبه هفته آینده برای پاسخ به این سوال به شورای شهر تهران برود. زمین خیابان پیروزی ابتدا توسط شرکت متروی تهران خریداری شد تا در آن مجتمع ایستگاهی ساخته شود. مجتمع‌های ایستگاهی اغلب در کنار ایستگاه‌های مترو ساخته می‌شوند و کاربری اداری تجاری دارند تا شرکت مترو با اجاره‌دادن یا فروش واحدهای تجاری آن کسب درآمد کند. بر همین اساس زمین 2هزار و 500 متری پیروزی خریداری شد و برای تغییر کاربری به کمیسیون ماده 5 فرستاده شد. کمیسیون ماده 5 کاربری این زمین را به اداری و تجاری تغییر داد و قرار شد این زمین در 5 طبقه روی زمین، یک طبقه همکف و 5 طبقه زیر زمین ساخته شود. براساس جدول سطح کاربری این زمین، قرار بود این مجتمع در 11‌هزار و 847 متر ساخته شود که 3‌هزار و 700 متر آن کاربری اداری و تجاری داشت.
بعدها یک عضو شورای شهر تهران که در رأی‌گیری‌های اخیر هیأت‌رئیسه شورا تأثیر چشمگیری داشت و توانست با رأی خود ترکیب هیأت‌رئیسه شورا را به نفع اصولگرایان تغییر دهد از شرکت مترو درخواست می‌کند این زمین را به او واگذار کند. مدیرعامل مترو درباره خواسته این عضو شورا مقاومت می‌کند اما بعدها تحت فشار مجبور می‌شود این زمین را به شهرداری تهران برگرداند. در این شهرداری تهران سخاوتمندانه تصمیم می‌گیرد این زمین را به این عضو شورای شهر واگذار کند.
زمین خیابان پیروزی با کاربری اداری و تجاری براساس قیمت‌گذاری کارشناسان مترو بیش از 16‌میلیارد تومان ارزش دارد اما این عضو شورای شهر از شهرداری می‌خواهد کاربری این زمین را تغییر دهد که بر این اساس قیمت آن به کمتر از 4‌میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند. این عضو شورای شهر تهران در نهایت به شهرداری اعلام می‌کند که برخی نزدیکا‌نش قصد ساخت دارالایتام و حسینیه در این زمین را دارند و بر همین اساس گویا قرار است این زمین به صورت خیریه به این عضو شورای شهر واگذار شود.
این زمین توسط کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری داده شده است و تا زمانی که این کمیسیون رأی دیگری درباره این زمین صادر نکند همچنان کاربری آن اداری و تجاری است در صورتی که این عضو فقط از شهرداری خواسته که این زمین را تغییر کاربری دهد. این به معنای آن است که بعد از واگذاری زمین به این عضو شورا کاربری آن همچنان اداری و تجاری و قیمت آن بیش از 16‌میلیارد خواهد ماند.
زمینی که می‌توانست با ساخت این مجتمع ایستگاهی صدها ‌میلیارد تومان برای شهر درآمدزایی کند حالا برای فعالیت‌های خیریه یک عضو شورا اختصاص پیدا کرده است. شهردار تهران هفته آینده به شورای شهر تهران می‌آید تا درباره شیوه واگذاری این زمین به اعضای شورا توضیح دهد. باید دید این‌بار هم اعضای شورای شهر مانند بسیاری دیگر از موضوعات از کنار این بخشش سخاوتمندانه به همکارشان خواهند گذشت یا این‌که پاسخ روشنی دریافت خواهند کرد؟


تعداد بازدید :  310