شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
با تشكيل زنجيره انساني صورت گرفت
اعتراض بچه‌ها به نابودي زمين

شهروند| «داشتن آسمان آبی و زمین پاک حق ماست.» فلکه دوم صادقیه دیروز میزبان، دوستداران زمین بود که در روز جهانی زمین گرد هم آمده بودند تا رهگذران را به تفکیک پسماندهای ‌تر و خشک دعوت کنند. دختران دبستانی‌ها با توزیع کیسه‌های «زیست تخریب‌پذیر» در میان رهگذرانی که دیروز صبح از میدان دوم صادقیه می‌گذشتند، آرزوی داشتن زمینی پاک را فریاد زدند. آنها از رهگذران می‌خواستند تا با تفکیک پسماندهای ‌تر و خشک از مبداء به ساختن زمین پاک کمک کنند.
به گزارش ایسنا، حسین جعفری در حاشیه تشکیل زنجیره انسانی در روز زمین پاک در فلکه دوم صادقیه گفت: دانش‌آموزان دو مدرسه دخترانه از منطقه 5 با همکاری پلیس راهور در میدان دوم صادقیه با تشکیل زنجیره انسانی و توزیع کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر بین رهگذران اعتراض خود را نسبت به آلودگی‌های زمین اعلام کردند و از مردم خواستند برای زمین پاک تلاش کنند.
او مشارکت دادن دانش‌آموزان در رویدادهای زیست‌محیطی را از اهداف این طرح دانست و افزود: ترویج و تبلیغ کارزار آسمان آبی و زمین پاک با شعار همدلی با طبیعت برای زمین پاک، ارتقاي حس مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان در حوزه محیط‌زیست شهری و افزایش حساسیت عمومی نسبت به مسائل زیست محیطی از اهداف دیگر این طرح است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان این‌که طرح‌های این چنینی می‌تواند بر بزرگسالان تأثیر داشته باشد، افزود: تشکیل زنجیره انسانی توسط دانش‌آموزان باعث تأثیرگذاری بر گروه همسالان و ایجاد حس تعلق و سودمندی در شهر می‌شود. همچنین توجه عمومی نسبت به این رویداد نامتعارف در شهر با محتوای زیست‌محیطی جلب می‌شود.
او ادامه داد: پاکسازی بوستان لاله با کمک سمن‌های زیست محیطی و کوهستان دربند و بوستان استقلال در صادقیه ازجمله برنامه‌های شهرداری تهران در هفته زمین پاک است. همچنین اختتامیه جشنواره زیست‌محیطی مشکات در روز شنبه برگزار می‌شود.
دیروز، به مناسبت روز جهانی زمین در سایر شهرهای کشور هم دانش‌آموزان گرد هم آمدند تا قدمی در راه زمین پاک بردارند. دانش‌آموزان دبستان دخترانه شاهدسازی، در کنار اعضای انجمن مهرورزان زمین پاک و سمن‌های مازندران هم در این روز از میدان ساعت ساری تا میدان شهرداری راهپیمایی کردند و در پایان این راهپیمایی از شهردار ساری خواستند که پادگان شهر به فضای سبز شهری تبدیل شود.
در گیلان هم، روز زمین‌پاک در نزدیکی محل دفن زباله‌ها در دره سراوان گرامی داشته شد. مراسمی که دانش‌آموزان دبستانی گیلان حضور قابل توجهی در آن داشتند. دره سراوان، مدت‌هاست که به معضلی زیست‌محیطی در استان تبدیل شده و پسماندهای شهری گیلان در آن دپو می‌شود. سال‌هاست شیرابه‌های دفن زباله‌های سراوان که خود رودخانه‌ای متعفن را تشکیل داده‌اند، علاوه بر آلودگی خاک، آب‌های زیرزمینی را هم آلوده می‌کنند، اما هنوز قدمی برای حل این معضل برداشته نشده است. بر همین اساس، گرامیداشت روز جهانی زمین با عنوان زمین پاک، در نزدیکی این دره برگزار شد.

 


تعداد بازدید :  197