شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در اجلاس سران کشورهای آسیایی – آفریقایی:
توافق نهایی باید تضمین‌کننده لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی باشد
ایران آماده مشارکت و همکاری با همسایگان عرب خود است

رئیس‌جمهوری با ارایه طرح «رویکرد همه‌جانبه برای ریشه‌کنی تروریسم» در اجلاس سران کشورهای آسیایی – آفریقایی تصریح کرد: مقابله با تروریسم باید جزو برنامه‌های این اجلاس و در راستای اصول و ارزش‌های باندونگ محسوب شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این اجلاس که روز چهارشنبه در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد، با تأکید بر این‌که «اصول و ارزش‌های باندونگ باید هنوز بر اریكه دیپلماسی جهانی بدرخشد»، تصریح کرد: بیایید نگذاریم فریاد باندونگ در دالان سیاست‌ورزی‌های منفعت‌طلبانه رنگ ببازد و اصول و ارزش‌های آن خدشه‌دار شود.
رئیس‌جمهوری افزود: گرامیداشت شصتمین سالگرد كنفرانس تاریخی باندونگ، و دهمین سالگرد مشاركت جدید راهبردی آسیایی ـ آفریقایی، درواقع فرصت مغتنمی است، تا به بنیانگذاران این حركت ارزشمند ادای احترام نماییم؛ حركتی كه در چارچوب آن جنبش عدم تعهد به بار نشست، و به شنیده شدن صدای كشورهای جنوب در تحولات بین‌المللی و ارتقای نقش آنها به‌عنوان نیرویی تاثیرگذار بر صلح، امنیت و توسعه بین‌المللی انجامید و برای نخستین‌بار مبارزه با نژادپرستی در برنامه جامعه بین‌الملل قرار گرفت.
روحانی با اشاره به این‌که تروریسم و افراطی‌گری در بخش‌های بسیاری از دو قاره آسیا و آفریقا گسترش یافته است، تصریح کرد: آنان به‌ویژه در عراق و سوریه، با توسل به وحشیانه‌ترین روش‌ها، هر روز زنان، مردان و کودکان بیگناه را قربانی مطامع شوم و ضدبشری خود نموده و زیرساخت‌های این کشورها را نابود می‌کنند. افراط‌گرایان در راستای تأمین اهداف نامشروع خود از حمایت‌های اطلاعاتی، تسلیحاتی و مالی برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند و این درحالی است كه حامیان آنان، از این واقعیت غافل هستند که استمرار بی‌ثباتی در مناطق آشوب‌زده، گسترش ناامنی در جهان و ازجمله كشورهای آنان را به دنبال خواهد داشت.
رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد خاطرنشان ساخت: از دو‌سال پیش كه شراره‌های افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم در تمامی جهان و به‌ویژه كشورهای آسیایی - آفریقایی سر بر می‌كشید و مشاهده می‌نمودم كه چگونه دامنه آن در اكثر نقاط جهان و قاره‌های كهن نیز می‌پیچد، كوشیدم تا با تصویب قطعنامه «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گرایی» در نشست ۲۰۱۳ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با حمایت و یاری شما یاران همراه، برای نیل به این مقصود، ساختاری بین‌المللی پدید آوریم.
رئیس‌جمهوری کشورمان با بیان این‌که مقابله با تروریسم باید جزو برنامه‌های این اجلاس و در راستای اصول و ارزش‌های باندونگ محسوب شود، اضافه کرد: با استفاده از فرصت این گردهمایی تاریخی كه اكثریت مردم جهان را نمایندگی می‌كند، طرح رویكردی همه‌جانبه برای ریشه‌كنی تروریسم را ارایه می‌كنم.
روحانی در توضیح نخستین بند طرح خود اظهار کرد: ما باید به نقطه‌ای برسیم كه برای آرامش جهانی و ایمنی خاطر، جان افراد از هر دین و مذهب و یا هر قوم و نژاد، در دیدگاه همگان، یكسان و برابر باشد. رئیس‌جمهوری گفته است: بزرگترین جفا به ادیان الهی، سوءاستفاده از نام دین برای توجیه آدمكشی است. باید حركت جهانی گسترده‌ای از سوی رهبران دینی و فرهنگی ملل برای مقابله با توجیه اعتقادی آدم‌كشی آغاز شود. روحانی همچنین گفته است: ریشه‌های فرهنگی - اقتصادی این پرخاشگری و میل به خشونت باید شناسایی شود و با تلاش صادقانه در حل معضلات اقتصادی، تأمین عدالت اجتماعی و مقابله با ترویج فرهنگ خشونت در میان جوانان، زمینه تحریك و سوءاستفاده تروریست‌ها از بین برده شود. به گفته حسن روحانی، باید با قطع كانال‌های تغذیه مالی، سیاسی و اطلاعاتی از توسعه تروریسم جلوگیری کرد. تا زمانی كه برخی دولت‌ها، رویكرد تروریسم خوب و تروریسم بد را دنبال می‌كنند، جریان تروریسم بین‌المللی، پیام قاطع جهانی در مبارزه با این جنایت را دریافت نکرد‌ه و هر روز با نامی دیگر و با حمایت دولتی دیگر، به حیات خود ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات میان ایران و 1+5 گفت: پایداری و مقاومت ملت ایران و سرعت رشد و توسعه فن‌آوری بومی و صلح‌آمیز هسته‌ای، سرانجام طرف مقابل را به میز مذاكره كشانید و تركیب  1+5 با آگاهی از اینكه تهدید، تحقیر و تحریم، صلح و امنیت نمی‌آفریند، روی به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران آورد. او گفت: مذاكراتی فشرده، پیچیده و طولانی كه اینك خرسندم اعلام نمایم كه این گفت‌وگوها، در مسیر تعاملات سازنده‌ای قرار دارد كه می‌تواند توافق نهایی را در بر داشته باشد.
روحانی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت و همکاری با همسایگان و ازجمله همسایگان عرب خود است. در این راستا ما بر صلح منطقه‌ای به منظور توقف کشتار و خونریزی در یمن و سایر کشورهای منطقه تأکید می‌کنیم، چرا که در نظم جدید بین‌المللی، همکاری و مشارکت امری انسانی است.


تعداد بازدید :  200