شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
اشرف بروجردی:
وزارت کشور پای مجوزی که به حزب «اتحاد ملت ایران» داده بایستد

شهروند| حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور از موافقت ماده 10 احزاب با تشکیل حزب اتحاد ملت ایران خبر داد و گفت: این تصمیم در پی تکمیل استعلامات و نظریات کارشناسان اتخاذ شده است. با این وجود از همان زمان که خبر درخواست مجوز این حزب مطرح شد تا زمانی که به این حزب مجوز فعالیت داده شد مخالفت‌ها و حملات سنگینی از سوی رسانه‌های اصولگرا متوجه مجموعه حزب اتحاد ملت ایران شد. منتقدان این تصمیم وزارت کشور می‌گویند اعضای این حزب بازمانده‌های «حزب مشارکت هستند و نباید به آنان فرصت و اجازه فعالیت دوباره داده شود. اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما معتقد است مخالفت‌ها با این حزب تنها ریشه سیاسی دارد و مخالفان منافع شخص خود را در خطر می‌بینند. او تأکید می‌کند چنانچه وزارت کشور از مجوزی که داده عقب‌نشینی کند مرتکب قانون‌شکنی آشکاری شده است.
حزب اتحاد ملت ایران در آستانه تشکیل و مجوز گرفتن از وزارت کشور با مخالفت‌های بسیاری مواجه شده است. فکر می‌کنید این مخالفت‌ها چه دلایلی به لحاظ سیاسی دارند و چرا تا این حد شدت گرفته‌اند؟
مخالفت‌ها عمدتاً به این دلیل است که الان فصل انتخابات است و از آنجایی که اصولگرایان پایگاه اجتماعی ضعیفی دارند و دریافته‌اند که جامعه اقبالی به آنها ندارد با حذف نیروهایی که منتسب به اصلاح‌طلب‌ها هستند تحت هر عنوانی سعی می‌کنند جا پای خودشان را محکم کنند و بتوانند حرکت سیاسی را ساماندهی کنند. افرادی که تحت عنوان حزب اتحاد ملت ایران و یا هر حزب دیگری مجوز می‌گیرند سوابقشان و هویتشان به‌وسیله وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی بررسی می‌شود و بعد درباره آنها اعلام نظر می‌کنند. حالا اگر مجوز قانونی صادر شد و بازهم نسبت به آن مخالفتی وجود داشت این شائبه به‌وجود می‌آید که مخالفت‌ها دلیل سیاسی دارد و مخالفان می‌خواهند از این طریق رقیب خود را حذف کنند. مخالفان اعطای مجوز به حزب اتحاد ملت ایران باید به یاد داشته باشند که دستگاه‌های صادرکننده مجوز برای احزاب را قانون معین کرده و قوانین درنهایت تنها مرجع ما برای دادرسی است. من فکر می‌کنم با همه این موارد افرادی که مخالفت می‌کنند طبعاً منافع شخصی خود را در خطر دیده‌اند اما این مخالفت‌ها را به دلیل مسائل انقلاب و ارزش‌ها معرفی می‌کنند. راه بازگرداندن این افراد به مدار قانونگرایی هم این است که دولت در برابر فشارها مقاومت کند و هرگز اجازه ندهد که زیاده‌خواهان به راحتی به مطالبات فراقانونی خود برسند. بنابراین بهترین راهکار این است که وزارت کشور پای مجوز خود بایستد و جلوی بدعت‌های غیرقانونی را بگیرد.
با توجه به سابقه دوساله دولت در مسائل سیاست داخلی و نیز فرجام دعواهای سیاسی‌اش با منتقدان فکر می‌کنید درنهایت وزارت کشور پای مجوزی که داده می‌ایستد و یا این‌که در مقابل منتقدان در مجلس و دیگر ارگان‌ها عقب‌نشینی می‌کند؟
من فکر می‌کنم اگر عقب‌نشینی کند قانون‌شکنی کرده است. زیرا کمیسیون ماده 10 احزاب که این مجوز را صادر کرده دو نفر از اعضای اصلی‌اش نمایندگان مجلس هستند، دو نفر از قوه قضائیه، یک نفر از وزارت اطلاعات است و یک نفر از خانه احزاب حضور دارند. بنابراین کسانی که آن‌جا هستند بیشتر سبقه سیاسی دارند و از اتفاق بیشتر هم منتسب به جناح اصولگرا هستند. یکی از اعضای اصلی این مجموعه آقای زاکانی است و اگر اعطای این مجوز تخلف بوده یکی از کسانی که باید در برابر این تخلف پاسخگو باشد همین آقای زاکانی است.
فکر می‌کنید احزاب جدیدالتاسیسی مانند ندای ایرانیان و یا حزب اتحاد ملت ایران چه تفاوت ماهوی و استراتژیکی با احزاب اصلاح‌طلب سلف خود در سال‌های گذشته دارند؟
این‌ها نسل جدید هستند و رویکردها و باورهای جدیدی دارند. این‌که منتسب به یک حزب قدیمی باشند دلیل نمی‌شود که همانند همان احزاب گذشته هم فکر کنند. در مجموع وقتی چند نفر وارد یک مجموعه جدید و مجزا از مجموعه پیشین شدند باید بپذیریم که احتمالاً رویکردی متفاوت از گذشته در‌پیش خواهند گرفت. نه این‌که با استدلال‌های گذشته مدام افراد را تا آخر عمر محکوم و محروم کنیم.


تعداد بازدید :  239