شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

بررسی مصوبه کمیته روابط خارجی به‌زودی در صحن سنا
مجلس سنای آمریکا ممکن است امروز طرح کمیته روابط خارجی درباره‌ نظارت کنگره بر مذاکرات هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهد. به گزارش رویترز، کمیته روابط خارجی سنا هفته گذشته طرح سناتور کورکر درباره نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای نهایی با ایران را با 19 رای موافق و بدون هیچ مخالفی تصویب کرد که یک مورد بی‌سابقه از اتحاد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود. قانون‌گذاران روز سه‌شنبه گفتند که سنا ممکن است روز چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری بررسی این طرح و گفت‌وگو درباره آن را آغاز کند. اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی متمم‌هایی را برای سخت‌تر کردن این لایحه پیشنهاد داده بودند، اما اغلب آنها توافق کردند که برای این‌که این لایحه در صحن سنا به تصویب برسد و مخالفت‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با آن کمتر شود این متمم‌ها را کنار بگذارند.

گفت‌وگوی مقامات وزارت خارجه ایران، عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم
نشست سه‌جانبه مقامات وزارت امور خارجه ایران، عراق و سوریه صبح دیروز در تهران برگزار شد. به گزارش ایسنا،‌ هدف از برگزاری این نشست بررسی راه‌حل سیاسی و یافتن سازوکارهای سیاسی مناسب برای تقویت روندهای سیاسی مبارزه با تروریسم و کمک به گسترش صلح، ثبات و امنیت در منطقه با محوریت این سه کشور است. در این نشست همچنین مسائل یمن و وضع فاجعه‌بار انسانی در این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بنا بر این گزارش در این نشست، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، فیصل مقداد، قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه و نذار خیرالله، معاون وزیر امور خارجه عراق حضور داشتند و دو طرف دیدگاه‌هایشان را درباره همکاری‌های سه‌جانبه درباره مبارزه با تروریسم بیان کردند.

لاوروف:  لغو تحریم‌های ایران به نفع ماست
وزیر امور خارجه روسیه گفت:  لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران به منافع ملی و اقتصاد روسیه کمک خواهدکرد. به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوت نیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه روس گفت:  دیپلماسی روسیه در لوزان کمک زیادی به حصول یک چارچوب برای دستیابی به توافق جامع بر سر مسائل مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران کرد. وی ادامه داد:  ما بر این باوریم که پیشرفت‌های بیشتر در این مسیر لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران و محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل به علاوه تمام تحریم‌ها و محدودیت‌های یکجانبه کاملا به نفع منافع ملی ماست. وی تاکیدکرد: لغو تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد روسیه نیز کمک می‌کند. وی همچنین گفت: کاهش تنش‌ها حول مسأله ایران به روابط اقتصادی و تجاری دو‌جانبه میان مسکو و تهران کمک خواهد کرد. وزیر امور خارجه روسیه در ادامه لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شد.

وزیر خارجه بحرین: خواهان روابط خوب با ایران هستیم
وزیر خارجه بحرین ضمن ابراز تمایل کشورش برای داشتن رابطه با ایران اعلام کرد که در نشست قریب‌الوقوع سران عرب با باراک اوباما در کمپ دیوید، تمامی جوانب مربوط به توافق آتی میان آمریکا و ایران درخصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران بررسی خواهد شد. به گزارش ایسنا، خالد‌بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین عنوان داشت: منطقه خاورمیانه در آستانه‌ مرحله‌ای مهم قرار دارد و مدت‌هاست که برای این نشست قریب‌الوقوع تمهیداتی فراهم شده است؛ چرا که توافق هسته‌ای اهمیت بسیاری دارد. وی افزود: ما از هر توافقی که به نفع کشورهای حوزه خلیج فارس و تحکیم امنیت و ثبات آنها باشد و منطقه را از شبح جنگ دور کند، استقبال می‌کنیم. وزیرخارجه بحرین خاطرنشان کرد:  ما خواهان این هستیم که روابط خوبی با ایران داشته باشیم، به‌ویژه این‌که ایران یک کشور همسایه است.

آمریکا خواستار جزییات توافق اطلاعاتی میان ایران و استرالیا شد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از استرالیا خواست جزییات توافق امنیتی با ایران را در اختیار آمریکا قرار دهد. به گزارش فارس، آمریکا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره توافق اطلاعاتی استرالیا و ایران است. «ماری‌هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت لازم است جزییات بیشتری درباره توافق اطلاعاتی میان ایران و استرالیا بداند. «ماری‌هارف» در پاسخ به سوالی درباره توافق اخیر استرالیا گفت: ما گزارشاتی را دیدیم و در تلاشیم اطلاعات بیشتری درباره واقعیت آن به دست آوریم. یک روزنامه استرالیایی هم به نقل از «هارف» نوشت آمریکا جزییات بیشتری دراین‌باره می‌خواهد. بیشاپ که روز شنبه و یکشنبه هفته جاری به ایران سفر کرده بود، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دکتر روحانی ریاست‌جمهوری و علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران دیدار و در میان مسائل گوناگون درباره مبارزه با داعش گفت‌وگو کرد. این توافق غیررسمی امنیتی برای همکاری‌های دو کشور و مبارزه با داعش صورت گرفت.


تعداد بازدید :  295