شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
ضمن تأیید تماس تلفنی جان کری و ظریف:
افخم: پیام ویژه‌ای درباره یمن از سوی آمریکا نداشتیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:  همکاری‌های میان ایران و آمریکا تنها پیرامون مذاکرات هسته‌ای است. وی همچنین ضمن تأیید تماس تلفنی میان جان کری و جواد ظریف، وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت: « در آستانه مذاکرات هسته‌ای و با توجه به برخی موضوعات مطرح شده در بحث هسته‌ای این گفت‌وگو صورت گرفته است.» پیشتر از این برخی رسانه‌ها عنوان کرده بود که در این تماس تلفنی، درخصوص موضوع یمن رایزنی‌هایی میان وزرای امور خارجه دو کشور انجام شده است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که به‌طور مشخص تماس تلفنی اخیر آقای ظریف و کری دررابطه با موضوع یمن بوده است یا مسأله هسته‌ای؟ با بیان این‌که در حوزه مذاکرات هسته‌ای هر از گاهی این تماس‌ها بوده است اما این‌که در حاشیه این تماس‌ها بحث‌هایی در رابطه با موضوعات منطقه‌ای صورت گرفته است یا خیر؟ باید بگویم که به‌طور قطع نمی‌توانم تأیید کنم مذاکرات تلفنی اخیر درباره‌ موضوع یمن بوده است یا خیر.
 افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اوباما در گفت‌وگویی اعلام کرده است که پیام‌های صریح و روشن به ایران درباره یمن داده است، گفت: حدود 30 روز است که حملات هوایی در یمن آغاز شده و قبل از آن هم موضوع یمن مطرح بوده است. این‌که در حاشیه مذاکرات گفت‌وگوها و تبادل‌نظرهایی در رابطه با موضوعات منطقه‌ای صورت گرفته است و آمریکایی‌ها آنها را به حساب پیام می‌گذارند بحث دیگری است. اما این‌که پیام ویژه‌ای در رابطه با موضوع یمن در کار بوده باشد این‌طور نیست.
مرضیه افخم در نشست خبری صبح روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع همکاری‌ها میان ایران و آمریکا خاطرنشان کرد:  بارها با شروع مذاکرات اعلام کردیم که همکاری‌های ایران و آمریکا تنها پیرامون مذاکرات هسته‌ای است و متناسب با تحولات منطقه گفت‌وگوهایی انجام می‌شود که برخی از آنها اجتناب‌ناپذیر هستند.
افخم با اشاره به سفر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به وین گفت:  مذاکرات از امروز تا چهارشنبه پیش‌بینی شده است. دو روز اول مذاکرات با نماینده اتحادیه اروپاست و پس از آن با 1+5 انجام می‌شود. نگارش متن موضوعی است که هیأت‌ها روی آن در مذاکرات کار می‌کنند و مساله‌ای که به‌طور جدی برای ما مطرح است بحث تحریم‌هاست که در صدر موضوعات قرار دارد. ما گفته‌ایم همزمان با روز اجرای توافق، کلیه تحریم‌ها باید لغو شود و تکرار یک سویه ادعاها از سوی برخی طرف‌ها برای آنها مشروعیت نمی‌آورد. همچنین توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 است و یک عضو نمی‌تواند نظر خود را به‌عنوان جمع‌بندی توافق به دیگران القا کند. وی ادامه داد: مذاکرات از این پس به خاطر کمبود زمان و اهمیت موضوعات در کلیات و جزییات فشرده و حساس است.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود مقام معظم رهبری دستور به انتشار فکت شیت ایرانی داده بودند اما این اتفاق نیفتاده است؟‌ گفت: این‌که در سطح مسئولان عالی چه بحث‌هایی بوده است جزییاتش را ندارم اما به‌طور قطع هیچ‌گونه اقدامی خلاف دستورات مسئولان عالی در چارچوب مذاکرات هسته‌ای صورت نگرفته و بحث انتشار فکت شیت متناسب با روند مذاکرات و صلاحدید مسئولان انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: ‌ اگر رسانه‌ها و افکارعمومی توجه کنند مفاد فکت شیت به‌طور مکرر از سوی مسئولان تیم مذاکره‌کننده اعلام شده و هیچ تردیدی در رعایت خطوط قرمز و توافقی که ایران بر مبنای آن خطوط خواهان آن است ایجاد نشده است. افخم گفت: آنچه آقایان صالحی، ظریف و عراقچی و روانچی بعد از مذاکرات سوییس در جاهای مختلف بیان کردند محور فکت شیت ایرانی است و تأکید داریم که انتشار این فکت شیت باید متناسب با صلاحدید و روند مذاکرات باشد.
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید چرا آقای ظریف درباره جنایت سعودی در جده درباره رابطه با دو نوجوان ایرانی سکوت کرده است و حرفی نمی‌زنند، گفت:  وقتی وزارت خارجه اعلام موضع می‌کند به این معنی است که مجموعه دستگاه وزارت خارجه اعلام موضع کرده است و این‌طور نیست که در هر مورد که بنده صحبت می‌کنم یک بار هم وزیر امور خارجه صحبت کند. اعلام مواضع بعد از مشورت‌ها که بعضاً آقای ظریف در آنها ورود دارند صورت می‌گیرد. در موارد خاصی هم برداشت ما این است که حتماً باید شخص وزیر اظهارنظر کنند.


تعداد بازدید :  217