شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
در نخستین روز مذاکرات هسته‌ای در وین:
عراقچی: درباره لایحه سنا از آمریکایی‌ها توضیح خواهیم خواست

نخستین دور مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 برای نگارش متن توافقنامه هسته‌ای درحالی در وین اترش آغاز شد که به نظر می‌رسد مسأله رفع تحریم‌های ایران و زمانبندی آن، ازجمله موضوعات محوری مذاکرات باشد. روز گذشته نیز رئیس‌جمهوری که به اندونزی سفر کرده در سخنانی صراحتا اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران باید همزمان با امضای توافقنامه لغو شوند.
روز گذشته نیز عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در گفت‌وگویی با خبرنگار صداوسیما از رفع تحریم‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات این دور از گفت‌وگوها یاد کرد و گفت: «اگر طرف مقابل اراده مناسب سیاسی از خود نشان دهد، ما می‌توانیم به توافق نهایی دست یابیم.»
سیدعباس عراقچی در بدو ورود به فرودگاه وین درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: بعد از مباحثی که در لوزان داشتیم و راه‌حل‌هایی که در مجموعه مذاکرات در لوزان به دست آمد، از امروز کار نگارش این راه‌حل‌ها با همه جزییاتش شروع خواهد شد که البته کار سختی است. رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: به مدت 3 روز در وین خواهیم بود و بعد درباره ادامه جلسات تصمیم‌گیری خواهد شد. وی تاکید کرد: از نظر ما اولویت در جلسات فعلی بحث تحریم‌هاست و باید بتوانیم راه‌حل‌هایی را که به دست آمده، دقیق‌تر و ابهامات و پرسش‌ها را کمتر کنیم. عراقچی با بیان این‌که امیدوار هستیم در فاصله‌ای که در اختیار داریم و حتی زودتر بتوانیم جمع‌بندی‌ها را انجام دهیم، در پاسخ به این سوال که آیا از امروز نگارش متن آغاز خواهد شد، گفت: این نحوه کار ما روی سند نهایی است و ممکن است از امروز شروع شود. وی تاکید کرد: تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق باید برداشته شود. معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها مدعی هستند تحریم‌ها باید بعد از راستی‌آزمایی و به صورت مرحله‌ای برداشته شود و در این‌باره تفاسیر مخصوص به خود مطرح کرده‌اند، گفت: آنچه توافق شده و از نظر ما مسلم است این‌که تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق باید برداشته شود.  
عراقچی در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌نویس لایحه موسوم به «مرور توافق هسته‌ای ایران» که اخیرا به تصویب کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا رسیده و آثار احتمالی آن بر مذاکرات، با تصریح بر این‌که این موضوع یک مسأله داخلی آمریکاست، نسبت به عواقب آن بر مذاکرات و ایجاد تردید جدی نسبت به حسن نیت طرف آمریکایی هشدار داد. وی تاکید کرد: «در حالی این هفته به مذاکرات بازخواهیم گشت که قطعا از هیأت نمایندگی آمریکا در مورد این موضوع توضیح خواهیم خواست و در مورد جزییات مرتبط با لغو تحریم‌ها از آنها اطلاعات دقیق و روشنی مطالبه خواهیم کرد.»
به گفته عراقچی، «اگرچه تصمیم کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا یک موضوع داخلی آمریکاست و دولت آمریکا را از تکالیفی که طبق توافق احتمالی برعهده خواهد گرفت، فارغ نخواهد کرد، ولی روشن است که امضای لایحه مزبور اصل بنیادین حسن‌نیت - را که لازمه هر مذاکره موفق و اجرای آن است - زیر سوال برده و تبعات و آثار منفی خواهد داشت».


تعداد بازدید :  287