شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
عربستان حملات هوایی به یمن را متوقف کرد
اوباما: ایران بخشی از راه‌حل یمن باشد
ظریف: آماده‌ایم به آغاز گفت‌وگوهای یمن کمک کنیم

همانطور که معاون وزیرخارجه ایران روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرده بود، ائتلاف منطقه‌ای اعراب به رهبری عربستان‌سعودی شامگاه سه‌شنبه پایان حملات هوایی به یمن را اعلام کرد. این ائتلاف همچنین اعلام کرد که عملیات در یمن از فاز نظامی خارج شده و وارد فاز سیاسی شده است. عربستان‌سعودی نیز اعلام کرده که حملات هوایی‌اش به یمن موفقیت‌آمیز بوده است. تلویزیون العربیه که نزدیک به عربستان است در گزارشی گفته که ائتلاف منطقه‌ای به سرکردگی ریاض اکنون تمرکز خود را به مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم، کمک‌رسانی و راه‌حل سیاسی در قبال یمن معطوف کرده است. احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف گفته که از روز چهارشنبه عملیات جدیدی با نام «عملیات تجدید امید» آغاز خواهد شد که محور آن بر ایجاد مانع بر سر فعالیت‌های شبه‌نظامیان، حفاظت از شهروندان و حمایت از انتقال افراد و کمک‌رسانی است. وی همچنین اعلام کرد که پایان این عملیات به معنای اعلام آتش‌بس در یمن نیست و تحرکات جنبش انصارالله همچنان زیر نظر خواهد بود. وی همچنین گفت که «عبدربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن معتقد است که اهداف اساسی عملیات طوفان قاطع محقق شده و همه منابع تهدید از سوی جنبش انصارالله از بین رفته است. عسیری گفت که جنگنده‌های ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان در طول 26 روز عملیات دست‌کم 1415 پرواز عملیاتی اجرا کرده است.
اگرچه مقامات عربستانی از موفقیت آمیزبودن حملات‌شان به یمن خبر می‌دهند اما روز گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام عالی رتبه دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: دلیل تمایل عربستان به توقف تجاوز به یمن، ضررهای بسیار جانبی وارده به این کشور ناشی از بمباران‌هاست. این مقام آمریکایی به مذاکرات واشنگتن، ریاض و ابوظبی درباره ضرورت توقف حملات به یمن اشاره کرد. این روزنامه افزود:  عربستان به دلیل بمباران مناطق شهری ازجمله اردوگاه آوارگان یمنی که ده‌ها کشته بر جای گذاشت، همچنین بمباران انبار کمک‌های بشردوستانه امدادگران وابسته به سازمان «آکسفام» در یمن، تحت فشارهای بین‌المللی گسترده‌ای قرار گرفت.
روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به این‌که درگیری میان عربستان و جنبش مردمی انصارالله، بر آشفتگی‌ها در منطقه افزوده است، مطرح کرد:  آمریکا در حمایت از عربستان در تجاوز به یمن، ناوهای جنگی خود را به ساحل این کشور اعزام کرده است.  این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد که با وجود اعلام توقف حملات هوایی عربستان به یمن و برقراری آتش‌بس، هیچ علامتی مبنی‌بر عقب‌نشینی انصارالله از مناطق تحت‌کنترل خود ازجمله در صنعا و مناطق جنوبی این کشور به‌ویژه عدن وجود ندارد.
سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی از تجاوز عربستان به یمن، حملات هوایی کورکورانه آن به مناطق مسکونی و همچنین محاصره این کشور که منجربه کمبود غذا، آب، سوخت و دارو در یمن شده، انتقاد کردند. این روزنامه نسبت به این مسأله که آیا عربستان و ایران درباره توقف حملات به یمن، مذاکره کرده‌اند یا این‌که توقف حملات عربستان ممکن است منجربه مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در یمن شود، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
عربستان با همراهی 9 کشور عربی و آمریکا از ششم فروردین تجاوز هوایی و دریایی خود را به تاسیسات زیربنایی و خدماتی مردم یمن در حمایت از منصورهادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور آغاز کرد که تاکنون موجب کشته شدن صدها یمنی و زخمی شدن چندین‌هزار نفر دیگر شده است که در میان آنها صدها زن و کودک بی‌گناه دیده می‌شود.
در این‌سو باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، از ایران خواست تا بخشی از راه‌حل در یمن باشد، نه بخشی از مسأله». اگر رئیس‌جمهوری آمریکا در جمله لحنی دو پهلو داشت اما بخش نخست سخنان او نشان می‌دهد که آمریکا نیز پذیرفته است که مسأله یمن بدون حضور و همکاری ایران حل نخواهد شد. این درحالی است که دولت آمریکا تا چندی پیش به هیچ عنوان حاضر نبود که نقش ایران در آرام کردن منطقه را به رسمیت بشناسد.
ظریف آماده کمک به آغاز گفت‌وگو میان یمنی‌ها هستیم
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز بامداد چهارشنبه در پستی در توییتر خود، توقف حملات عربستان به یمن را «تحولی مثبت» ارزیابی کرد و گفت: ایران آماده است با  ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه و آغاز مذاکرات در یمن با هدف تشکیل دولتی فراگیر، کمک کند. وی همچنین تاکید کرد که اکنون نیاز به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و آغاز مذاکرات میان جناح‌های یمنی با هدف تشکیل دولت فراگیر در این کشور است. وزیر امورخارجه در این پیام تصریح کرد که ایران آماده است تا به آغاز این روند کمک کند. در این پیام آمده است: «تحولات مثبت یمن باید با کمک‌های انسان‌دوستانه فوری، مذاکرات درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر، پیگیری شود؛ آماده کمک هستیم.» محمدجواد ظریف هفته گذشته طرحی را به سازمان ملل ارایه کرد که متشکل از 4بند، شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، آغاز مذاکرات درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر بود. روز سه‌شنبه نیز حسین امیرعبدالهیان، معاون وزیر امورخارجه گفته بود با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته، خوش‌بین است که تا ساعاتی دیگر در یمن آتش‌بس برقرار شود.


تعداد بازدید :  217