شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز شرلی تمپل
87‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم آوریل 1928 میلادی، شرلی جین تمپل، مشهورترین بازیگران خردسال تاریخ سینما در شهر سانتامونیکا به دنیا آمد. تمپل با چهره شیرین و موهای فرفری خود یکی از محبوب‌ترین «کودک‌ستاره‌»های تاریخ‌ هالیوود بود. او اولین‌بار در 3سالگی در فیلمی بازی کرد و در 6سالگی موفق به کسب جایزه اسکار افتخاری نوجوانان شد. تمپل تا امروز جوان‌ترین فردی است که جایزه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) را دریافت کرده است. شرلی تمپل
 ١٠ فوریه ٢٠١۴ در خانه خود در وودساید کالیفرنیا در ٨۵سالگی درگذشت.

درگذشت ساتیا جیت رای
23‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم آوریل 1992 میلادی، ساتیا جیت‌ رای، فیلمساز مشهور سینمای هند درگذشت. رای در مدت فعالیت سینمایی‌اش ۳۷ فیلم (شامل فیلم بلند سینمایی، فیلم مستند و فیلم کوتاه) ساخت و جوایز متعددی در جشنواره‌های هندی و بین‌المللی دریافت کرد. او نخستین فیلمش، «پاتر پانچالی» را در‌ سال ۱۹۵۵ براساس یک رمان بنگالی (به همین نام) ساخت که با استقبال منتقدان روبه‌رو شد و جوایزی مانند بهترین مستند انسانی جشنواره کن را برای او به همراه آورد.

مرگ بوریس یلتسین
8‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم آوریل 2007 میلادی، بوریس نیکولایویچ یلتسین، نخستین رئیس‌جمهوری روسیه بعد از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، بر اثر بیماری قلبی در 76سالگی درگذشت. یلتسین در فروپاشی شوروی نقش موثری داشت. او در‌ سال ۱۹۹۳ به تانک‌های ارتش دستور داد تا پارلمان کشور را که در کنترل کمونیست‌های تندرو بود مورد حمله قرار دهند. یلتسین در ‌سال ۱۹۹۶ برای دومین‌بار به ریاست‌جمهوری، جمهوری فدراتیو روسیه انتخاب شد. او در تاریخ ۳۱ دسامبر‌ سال ۱۹۹۹ میلادی از قدرت کناره‌گیری کرد و قدرت را به نخست‌وزیر وقت ولادیمیر پوتین سپرد.


تعداد بازدید :  346