شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
قفسه

هفت پله
اگر دوست داريد كتابي درباره شناخت رفتارهاي هيجاني، عاطفي و فكري در دوره نوجواني را مرور كنيد مي‌توانيد يك كتاب را انتخاب كنيد و بخوانيد و به ديگران هم توصيه كنيد. اين كتاب هفت پله، مژگان بابامرندی است.  
کتاب هفت‌پله شامل 6داستان کوتاه است که از میان آنها می‌توان به «پدرم صف را دوست ندارد، همه چیز یک راز بود، کلاغ آواز خواند و روباه و کلاغ اشاره کرد. چهار داستان این کتاب مربوط به دنیای نوجوانی است و شخصیت‌های اصلی آنها نوجوانان هستند.
در این داستان‌ها به توصیف تضاد‌های رفتاری، عاطفی و هیجانی دوره نوجوانی و چگونگی حل این تعارض‌ها پرداخته شده است.  دو داستان آخر، مربوط به یک کلاغ است که با تخیل و ارایه بدیعی از نویسنده همراه است. داستان اول این مجموعه با عنوان «چرا هفت پله تمام نمی‌شد»، داستان دختر نوجوانی به نام شیدا است که از زبان سوم شخص روایت می‌شود. شیدا نوجوانی است شوخ طبع، شلوغ، بذله‌گو، نافرمان، خوددار و درپی جلب توجه دیگران و اثبات توانایی‌های خود، درست مانند بیشتر نوجوانان همسن و سالش. او بی‌خیال است و با قوانین و مقررات مدرسه مخالفت می‌کند و آنها را زیر پا می‌گذارد. سرکلاس نظم را رعایت نمی‌کند و معلم‌ها را مسخره می‌کند. خانم نوشی معلمی است که شیدا، او را به‌خاطر نحوه تلفظ کردن حرف «ج و ش» در کلمات مورد تمسخر قرار می‌دهد. وقتی خانم نوشی بر اثر حادثه‌ای جان خود را از دست می‌دهد، شخصیت و روحیات شیدا ناگهان تغییر می‌کند و گرفتار ناراحتی و عذاب وجدان سختی می‌شود...   


کامو و موسسه‌ی بابل
عشق و تنهايي و مرگ سه مسأله اساسي زندگي ما است.  هر چند كه براي بعضي از مردم جهان فقط مرگ و زندگي و نفس كشيدن بيهوده اساسي‌ترين كارهاي زندگي است. اما آن چه كه شيريني زندگي را گاهي صدچندان مي‌كند كتاب‌هايي است كه نويسندگان آنها درباره مسائل انساني نوشته‌اند يا درباره سرنوشت انسان‌ها از آن سخن گفته‌اند.  کامو و موسسه‌ی بابل، نویسنده: دانیل پناک، مترجم: نیلوفر اکبری.
درون مایه رمان «کامو و موسسه‌ی بابل»، عشق، تنهایی و مرگ در ساختاری مبهم و در عین حال ماجراجویانه است.  مادر «کامو» از او می‌خواهد که زبان انگلیسی را یاد بگیرد و کامو هیچ علاقه‌ای به این کار ندارد. اما، پس از مدتی مجبور به یادگیری انگلیسی می‌شود. او باید این کار را از طریق یک موسسه به نام «بابل» انجام دهد. بابل، موسسه‌ای است که در آن افراد از کشور‌های مختلف با هم نامه‌نگاری می‌کنند و از طریق این ارتباط زبان می‌آموزند. کامو اولین نامه خود را با قصد لجبازی با مادرش و با لحنی تند می‌نویسد تا خواننده نامه از پاسخ دادن به آن اجتناب کند. او نامه را به‌طور اتفاقی به یکی از آدرس‌ها که در لیست موسسه موجود است می‌فرستد و در کمال ناباوری پس از مدتی جواب نامه‌اش را دریافت می‌کند. نامه از طرف دختری به نام «کاترین». در طول داستان اتفاقاتی روی می‌دهد که باعث ادامه یافتن ارتباط و نامه‌نگاری کامو و کاترین است. داستان از زبان دوست صمیمی کامو روایت می‌شود که نامه‌های کاترین را برای او ترجمه می‌کند.


تعداد بازدید :  224