شماره ۵۴۸ | ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
هنرمندی ماهر در اجرای قطعات دشوار

سینا سرلک خواننده

کیوان ساکت، هنرمندی است که در سبک کاری خود به‌ویژه در عرصه نوازندگی، زحمات زیادی کشیده و توانسته به مدارج بالایی دست یابد. من در برهه‌ای از زمان طی سال‌های گذشته از هنرجویان او بودم و در آن سال‌ها توانستم از نحوه آموزش او در موسیقی، مسائل زیادی را دریابم. بعد از فراگیری از محضر او درقالب فعالیت‌های مشترک با یکدیگر همکاری خوبی را تجربه کردیم که این همکاری از گذشته تا امروز نیز ادامه دارد.
به‌عنوان مثال، در سال‌های اخیر در کنار کیوان ساکت با ارکستر ملل، کنسرت‌هایی را اجرا کردیم، علاوه‌بر این در گروه «وزیری» به سرپرستی او تا امروز چندین کنسرت برگزار کرده‌ایم که همگی خروجی مطلوب و راضی‌کننده‌ای داشته است. علاوه‌بر این،‌ سال‌گذشته آلبومی با عنوان «می‌رسد باران؟» به آهنگسازی او و خوانندگی من منتشر شد که توانست با اقبال خوبی نزد مخاطبان و دوستداران عرصه موسیقی مواجه شود.
آلبوم «کی می‌رسد باران؟» در نوع خود آلبوم متفاوتی تلقی می‌شود. فارغ از آهنگسازی زیبای کیوان ساکت در این آلبوم، هرمز ناصر شریفی، شاعر معاصر بخشی از شعرهای خود را در این آلبوم دکلمه کرد که باعث شد زیبایی این اثر دوچندان شود. درمجموع می‌توان گفت، آلبوم «کی می‌رسد باران؟» اثری است که با دیگر آلبوم‌هایی که تا امروز منتشر شده از جهات مختلف تفاوت زیادی دارد و خوشبختانه بعد از انتشار نیز توانست موردپسند آن گروه از علاقه‌مندان حوزه موسیقی که طرفدار این نوع کارها هستند  قرار بگیرد.
کیوان ساکت در زمره هنرمندانی قرار دارد که از سبک و سیاق منحصربه‌فردی در عرصه نوازندگی برخوردار است و همین مسأله او را در وادی موسیقی، از منظر آهنگسازی و نوازندگی از دیگران متمایز کرده است. او یکی از معدود هنرمندانی است که به مدد سازهای ایرانی، قطعات کلاسیک را اجرا می‌کند که این امر در نوع خود بدیع و کم‌نظیر است. زیرا اجرای قطعات کلاسیک جهان به‌وسیله سازهای ایرانی و به‌واسطه حجم بالای این قطعات، امری دشوار است که هر هنرمندی از عهده آن برنمی‌آید. با این حال او توانسته است به‌خوبی این کار را انجام دهد و در این حیطه به اشراف و مهارت و چیره‌دستی برسد. صرف‌نظر از فعالیت‌های عملی که ساکت در عرصه‌های نوازندگی و آهنگسازی انجام داده، تالیفات او در حیطه کتاب‌های آموزشی برای تار و سه‌تار را نمی‌توان نادیده گرفت. آثار تالیفی او فارغ از این‌که به پربارکردن کارنامه نظری موسیقی معاصر کمک می‌کنند، توانسته‌اند در راهنمایی و در مسیر صحیح قراردادن هنرجویان موسیقی نیز تأثیر بسزایی داشته باشند. ساکت یکی از معدود هنرمندانی است که مهربانی و متانت خاص او باعث شده تا دیگر هنرمندان عرصه موسیقی با او فعالیت مستمری داشته باشند. کما این‌که خود من ازجمله افرادی هستم که همیشه از مشارکت و همکاری با او استقبال کرده‌‌ام.

 


 


تعداد بازدید :  199