شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
ابتکارات داوطلبانه بین‌المللی
چرخ زباله‌کشی‌ام را نونوار کن

ماندانو  هنرمند گرافیتی‌کار

من کارم نقاشی روی دیوار است و از فعالان این حوزه‌ام. آثار هنری من مضمون اجتماعی، محیط‌زیستی و سیاسی دارند. از‌ سال ۲۰۰۷ شروع کردم به نقاشی این چرخ‌ها برای پیام‌رسانی شهری. اما این بار به منظور جلب توجه مردم به این چرخ‌دستی‌ها؛ با افزودن تصاویر هنری و خنده‌دار، این حرکت جلب‌توجه بیشتری کرد، تا این برچینندگان مورد توجه قرار گیرند و عزت نفس بیشتری یابند. همچنین باعث شد آنها در خیابان و رسانه‌ها مشهور شوند.
درواقع من پریدم وسط دنیایشان و هرگز کارم را متوقف نکردم. بیش از ۲۰۰ تا از این چرخ‌دستی‌ها را طرح زدم و برای نمایش کارم به نمایشگاه‌ها و سفر‌های دور دنیا دعوت شده‌ام. سپس فهمیدم که برچینندگان در عین نامرئی بودنشان تنها مختص برزیل نیستند. در آرژانتین و شیلی نیز هستند و در بولیوی، آفریقای‌جنوبی، ترکیه و حتی در کشور‌های پیشرفته مانند آمریکا و ژاپن و این زمانی بود که من متوجه شدم نیاز به این دارم که افراد بیشتری به من برای این موضوع بپیوندند، زیرا چالش بزرگی است. سپس، من جنبش مشترک به‌نام «چرخ زباله‌کش‌ام را نو نوار کن» را
( Pimp My Carroça ) ایجاد کردم که بنیاد بزرگی است. «چرخ زباله‌کش‌ام را نو نوار کن» رویدادی بزرگ برای کمک به زباله جمع‌کن‌ها و گاری‌شان است. زباله جمع‌کن‌ها توسط افراد متخصص رفاه اجتماعی و بهداشت یاری می‌شوند، افرادی مانند پزشکان، دندانپزشکان و حتی ماساژورهای کف پا و خیلی متخصصان دیگر. البته لباس‌های ایمنی، دستکش، بارانی و عینک آفتابی نیز دریافت می‌کنند، تا کیفیت شهر را بهتر ببینند و گاری‌های آنها از سوی داوطلبان بی‌نظیر ما بازسازی و تعمیر می‌شود. آنها اقلام ایمنی را نیز دریافت می‌کنند: نوارهای شبرنگ، بوق و آینه. سپس توسط یک نقاش خیابانی رنگ‌آمیزی می‌شوند، و درنهایت تبدیل به بخشی از یک نمایشگاه بزرگ هنری متحرک فوق‌العاده می‌شوند.
«چرخ زباله‌کش‌ام را نونوار کن» به خیابان‌های سائو پائولو، ریو دو ژانیرو و کوریتیبا برده شدند. اما برای تقاضای دیگر شهرها، ازجمله شهرهایی خارج از برزیل، ما « Pimpx » را که الهام گرفته از « TEDx» بود ایجاد کردیم و این نسخه ساده‌شده‌ای از «چرخ زباله‌کش‌ام را نونوار کن» است که توسط مردم بنا می‌شود، بنابراین هر کسی می‌تواند به آن ملحق شود.
طی دو سال، بیش از ۱۷۰ زباله جمع‌کن، ۲۰۰داوطلب و هنرمند خیابانی و بیش از 1000فرد اهدا‌کننده درگیر جنبش «چرخ زباله‌کش‌ام را نونوار کن» شدند که فعالیت‌های آنها در مدارس محلی برای بازیافت زباله‌ها تدریس شد.
خُب زباله جمع‌کن‌ها نادیده گرفته‌شدن را کنار گذاشتند و تبدیل به افرادی فوق‌العاده با ارزش و محترم شدند. زیرا در «چرخ زباله‌کش‌ام را نونوار کن» شان آنها قادر هستند تا با تبعیض مقابله کنند، درآمدشان را  افزایش دهند و با جامعه تعامل داشته باشند.
خب حالا می‌خواهم شما را برای دیدن و تصدیق زباله جمع‌کن‌ها و دیگر قهرمانان بزرگ شهرتان که نامرئی هستند به چالش بکشم. تلاش کنید که جهان را به‌عنوان یکپارچه ببینید، بدون مرز یا سرحد. باور داشته یا نداشته باشید، بیش از ۲۰‌میلیون زباله جمع‌کن در سراسر جهان هستند. بنابراین دفعه دیگر که یکی از آنها را می‌بینید، آنها را به‌عنوان یک بخش حیاتی از جامعه‌مان ببینید.


تعداد بازدید :  195