شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
کمیته امداد و حمايت از خانواده زندانيان

بدون پیشداوری سایت کمیته امداد را باز می‌کنیم. ما خواهان اطلاعاتی درخصوص نحوه کمک‌رسانی به خانواده زندانیان هستیم. آنچه می‌بینیم را با هم مرور می‌کنیم:  
تعاريف و مفاهيم: خانوار
زنداني مورد حمايت: خانوار نيازمندي است كه سرپرست آن بنا به دلايلي زنداني شده و افراد خانواده وي تحت‎‌پوشش سازمان‌هاي حمايتي قرار گرفته و از مزايا و مراقبت‌هاي اجتماعي بهره‏مند مي‎شوند.
محكومان نيازمند: به افرادي گفته مي‌شود كه خطايي به عمد مرتكب نشده و سابقه محكوميت قضايي نيز نداشته وليكن به موجب احكام قضايي محكوم به پرداخت جريمه يا ديه محكوم شده‌اند و طبق ضوابط مربوطه استحقاق كمك و رفع محكوميت را دارا هستند.
حمايت خانواده زندانيان
وجود خطا و جرم در جامعه حكايت از خطري است كه جامعه را بيمار خواهد كرد و زندگي‌كردن در اين جامعه بسي دشوار خواهد بود. زندگي سالم به جامعه سالم نياز دارد، بايستي چنين تلقي شود كه افراد خطاكار و مجرم بيمارند و قابل درمان، لذا براساس تدابيري مي‌توان ‌آنها را اصلاح كرد و به راه آورد، از تدابير متعارف در اصلاح منحرف‌، بازداشت و زنداني کردن خطاكاران است. حال اگر چنانچه فرد زنداني قبل از بازداشت سرپرستي خانواده را نيز عهده‌دار بوده، در رابطه با افراد خانواده او چه تدبيري بايد انديشيد؟
در نظام جمهوري اسلامي ايران، دولت خدمتگزار در اين رابطه علاوه‌بر اصلاح و تربيت فرد زنداني، به منظور جلوگيري از انحطاط و از هم‌پاشيدگي كانون گرم خانواده فرد زنداني اقدام به رسيدگي و حمايت از خانواده او کرده ‌است.
بر اين اساس در ‌سال 1375 بنا به تصميم هيات محترم دولت جمهوري اسلامي ايران وظيفه حمايت از خانواده زندانيان به كميته ‌امداد امام خميني (ره‌) واگذار شد. كميته امداد نيز در پي اين واگذاري، پس از تنظيم و ابلاغ آیين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مربوطه، كار حمايت از افراد مشمول را آغاز كرد.
اطلاعات خانوار زندانيان مورد حمايت:  
در پايان‌ سال 89 تعداد29944خانوار زنداني موردحمايت كميته ‌امداد بوده كه20712خانوار (2/69درصد) در مناطق شهري و 9232 خانوار (8/30درصد) در مناطق روستايي ساكن بوده‌اند. جمعيت خانواده زندانيان موردحمايت در اين ‌سال تعداد84851 نفرشامل:57050نفر (2/67درصد) شهري و 27801 نفر (8/32درصد) روستايي بوده است‌. از مجموع افراد فوق تعداد 27597 نفر (5/32درصد) مرد و تعداد 57254 نفر (5/67درصد) زن بوده‌اند.
از تعداد 29944 خانوار زنداني مورد حمايت، تعداد 3922 خانوار يك نفره، تعداد 9218خانوار 2 نفره، تعداد 9241 خانوار 3 نفره، تعداد 4689خانوار 4 نفره، تعداد 1883 خانوار 5 نفره، تعداد 675 خانوار 6 نفره، تعداد 224 خانوار 7نفره و تعداد 92 خانوار 8 نفره و بيشتر بوده‌اند. شايان ذكر است مددجويان خانواده زندانيان جزو آمار مددجويان موردحمايت طرح مددجويي نيز منظور شده‌اند.
طي ‌سال 89 تعداد 12896 خانوار با جمعيت 37704 نفر بنا به دليل آزادي سرپرست آنها از زندان و دلايل ديگر از مورد حمايت امداد خارج شده‌اند.
در اين‌ سال مبلغ 256 ميليارد ريال كمك‌هاي مختلف به‌صورت نقد و كالا به مددجويان خانواده زندانيان پرداخت شده است.
از مجموع 256 ميليارد ريال مذكور، 8/76‌درصد بابت مستمري‌، 4/4‌درصد بابت هزينه‌هاي فرهنگي‌، 1/4‌درصد بابت هزينه‌هاي درماني، 7/1‌درصد بابت هزينه‌هاي ازدواج و تهيه جهيزيه‌، 5/1‌درصد بابت هزينه اجاره مسكن‌، 6/5‌ درصد بابت خودكفايي و 0/6‌درصد مابقي بابت ساير هزينه‌ها از جمله عمران مسكن مددجويي، خدمات مددكاري و مشاوره، جبران خسارت و... پرداخت شده است‌.

كودكان‌كار در كتابخانه ملي
جمعيت امداد دانشجويي امام علي(ع) با همكاري كتابخانه ملي ايران برنامه فرهنگي «صحبت خوبان» ويژه كودكان‌كار و بي‌سرپرست را برگزار كرد. اين برنامه هر ماه در دو نوبت در كتابخانه ملي ايران برگزار خواهد شد.
در اولين مرحله از اين برنامه فرهنگي،كودكان‌كار و بي‌سرپرست با حضور در تالار تخصصي كودك و نوجوان كتابخانه ملي ضمن شاهنامه‌خواني با داستان‌ها و شخصيت‌هاي حماسي شاهنامه فردوسي آشنا شدند.


تعداد بازدید :  136