شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
«پيشگيري» هدف‌گذاري درست طرح تحول نظام سلامت در بخش دهان و دندان

عبدالرحمان رستميان نايب‌رئيس كميسيون بهداشت‌و‌درمان مجلس

يكي از نكاتي كه در صحبت‌هاي وزير بهداشت درخصوص طرح تحول نظام سلامت در بخش دهان و دندان به درستي مورد تاكيد قرار گرفت، پيشگيري از پوسيدگي دندان و ترميم آن در بين كودكان دبستاني است. واقعيت اين است كه شاخص پوسيدگي دندان در كشور ما به نسبت ساير كشورها بسيار بالا و نگران‌كننده است. بسياري از كشورهاي پيش رو در حوزه پزشكي و سلامت عمومي توانسته‌اند با استفاده از روش‌هاي مشاركتي اين شاخص را تا حد بسيار مطلوبي
 كاهش دهند.  ارتقای مشاركت عمومي با افزايش سطح آگاهي مردم درخصوص بهداشت دهان و دندان يكي از محوري‌ترين برنامه‌هايي است كه خوشبختانه در طرح تحول نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته است. به ‌عبارت ديگر هدف‌گذاري درستي درخصوص بهداشت دهان و دندان در طرح تحول نظام سلامت انجام شده است. در ايران دانشكده‌هاي دندانپزشكي زيادي وجود دارند و هر سال نيز به تعداد آنها افزوده مي‌شود، درحالي كه در برخي كشورهاي توسعه‌يافته شاهد حذف و تعطيلي اين مراكز آموزشي هستيم چراكه هزينه‌هاي درماني در اين حوزه بسيار سنگين است، از همين‌رو سياست‌گذاري‌هاي كلان دولت‌ها در بخش بهداشت و درمان دهان و دندان بيشتر بر سطح اول درمان- پيشگيري و آموزش- متمركز است.  به‌طور كلي مجموعه اقدامات انجام گرفته براي كاهش آسيب‌هاي جدي به دندان كه بيشتر بر پايه آموزش و پيشگيري استوار است هزينه‌هاي به مراتب كمتري را به نظام درماني و بهداشتي كشور وارد خواهد كرد. از اين رو مي‌توان گفت اقدام  وزارت بهداشت درخصوص اولويت دادن به پيشگيري و نه درمان، در سنين كودكي موثرترين و عملي‌ترين كار ممكن در اين حوزه است. تربيت نيروهاي بهداشت كار دهان و دندان در چارچوب ادغام خدمات بهداشتي و درماني به ويژه در مناطق محروم يكي ديگر از راهكارهاي بهبود شرايط در اين حوزه است كه در جزئيات مطرح شده از سوي وزير بهداشت در قالب راه‌اندازي كلينيك‌هاي دندانپزشكي روستايي مطرح شد.
 البته بحث نيروهاي بهداشت كار كه به نوعي واسطه بين دندانپزشك و بيماران است، چند ‌سال پيش نيز مطرح بود، ولي به دليل عدم پيگيري و نظارت دقيق اين طرح راه به‌ جايي نبرد.  از طرف ديگر عدم نگاه اينچنيني در درازمدت باعث شده كه در حال حاضر بخش قابل توجهي از جمعيت كشور به ويژه در سنين بالاي 40‌سال با خرابي و پوسيدگي‌هاي شديد دندان مواجه باشند كه اين موضوع در كنار هزينه‌هاي بالاي درمان و ترميم باعث شده كه بسياري از بيماران كشيدن دندان را به مداواي آن ترجيح دهند كه اين كار غلطي است.  مردم را نبايد از نعمت دندان طبيعي محروم كرد. به همين منظور كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم‌راستا با محورهاي طرح تحول نظام سلامت بودجه‌اي را براي بخش پيشگيري در بخش دهان‌ و‌ دندان تصويب كرده است. در كنار اين اقدامات مي‌توان با اعمال نظارت‌هاي دقيق‌تر بر نحوه ارایه خدمات درماني دراين بخش با تخلفات و اقدامات خارج از قانون كلينيك‌هاي دندانپزشكي برخورد كرد. همان‌طور كه در طرح تحول در گروه پزشكي وزير محترم با جديت با پديده مذموم زيرميزي مقابله كرد و اكنون با گذشت قريب به يك‌سال ديگر از مجموعه‌هاي فاسد خبري نيست، كنترل و نظارت دقيق بر مراكز درماني دندانپزشكي مي‌تواند تا حد قابل توجهي ميزان تخلفات را كاهش دهد.


تعداد بازدید :  184