شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز فیلسوف عقل‌گرا
291‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم آوریل 1724 میلادی، ایمانوئل کانت، چهره محوری فلسفه جدید در کونیگسبرگ، مرکز پروس شرقی، در خانواده‌ای متوسط و مسیحی به دنیا آمد. کانت تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی ابتدایی مدرن را در هم آمیخت و تا به امروز تأثیر مهم او در مابعدالطبیعه، معرفت‌شناسی، اخلاق، فلسفه سیاسی، زیبایی‌شناسی و دیگر حوزه‌ها ادامه دارد. ایده بنیادین «فلسفه نقدی» کانت به‌ویژه در نقدهای سه‌گانه او «نقد عقل محض»، «نقد عقل عملی» و «خودآیینی انسان» است. کانت استدلال می‌کند که فهم انسان، منشأ قوانین عمومی طبیعت است که تشکیل‌دهنده همه تجربه ماست.

تولد بنیانگذار شوروی
145‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم آوریل 1870 میلادی، ولادیمیر لنین، لیدر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، در شهر کوچک سیمبرسک (اولیانوفسک) در خانواده‌ای مرفه و تحصیل‌کرده به دنیا آمد. او را ولودیا خطاب می‌کردند که مخفف ولاديمیر است. نام اصلی او ولادیمیر ایلیچ اولیانوف بود ولی در دنیا به اسم لنین مشهور شد. اندیشه‌های لنین در نزد بسیاری از اندیشه‌وران به‌عنوان «مارکسیسم دوران امپریالیسم یا آخرین مرحله سرمایه‌داری» به شهرت رسید و به‌عنوان شالوده نظری و ستون ایدئولوژیک بسیاری از احزاب و جنبش‌های کمونیستی جهان مورد استفاده قرار گرفت.

قتل سرتیپ افشار طوس
61‌سال پیش، برابر با دوم اردیبهشت 1332 خورشیدی، سرتیپ محمود افشارطوس، رئیس شهربانی کل کشور که از سوی دکتر محمد مصدق به این سمت منصوب شده بود، به تحریک دربار، به دست عده‌ای از افسران بازنشسته ارتش به طرز فجیعی به قتل رسید. افشارطوس اول اردیبهشت ۱۳۳۲خورشیدی در خیابان خانقاه مفقود و با تلاش بسیار جنازه او را ۶ اردیبهشت در غار تلو در تپه‌های لشکرک در شمال تهران پیدا کردند. پیکر سرتیپ افشار طوس در قبرستان قدیمی شمیران (محل فعلی بیمارستان شهدای تجریش) به خاک سپرده شد.


تعداد بازدید :  243