شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از جنجال‌های اخیر در لیگ دسته اول فوتبال
رویاهای طلایی، واقعیات مسی
حراست وزارت ورزش: تبانی اثبات شود متخلفان زندانی می‌شوند

شهروند| از زمان حرفه‌ای شدن لیگ و نامیده شدن سطح اول لیگی ایران به نام لیگ‌برتر، دسته پایین‌تر این رقابت‌ها یعنی لیگ یک همواره محل مناقشه بوده است؛ از تبانی تیم‌ها تا سوت‌های مشکوک و زیر سوال رفتن صعود و سقوط برخی تیم‌ها. این اتفاق حتی قبل از شروع لیگ برتر وجود داشته، قطعا ادامه دارد و نمی‌توان به اصلاح امور، حداقل در کوتاه مدت امیدوار بود!
ماجرای امسال هم متفاوت از سالیان قبلی نیست و این بار صحبت از یک تیم صنعتی است؛ تیمی که گفته شده با انواع واقسام حمایت‌ها از داوران گرفته تا عواملی بیرونی، گلیم پرخاک خود را از آب بیرون کشیده تیم مورد اشاره از ابتدای فصل مورد انتقاد قرار داشت.
شنیده‌های عجیب
به گفته شاهدان عینی، تیم متمول و صنعتی بردهای پرتعداد خود را به مشکوک‌ترین شکل ممکن به‌دست می‌آورد. گاهی بازیکنان این تیم از خطای منجر به اخراج و پنالتی مشکوک داور نهایت بهره را بردند، زمانی تیم‌ها بی‌دلیل 9 نفره شدند و برخی اوقات هم 5 بازیکن حریف به طرز مشکوکی حاضر به بازی با تیمی چنین پرسروصدا نشدند. به قول بهروان، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، برخی تیم‌ها پس از انجام یک بازی خوب، هفته بعد ناگهان با ترکیبی دیگر و ضعف سوال برانگیز به تیمی دیگر می‌بازند. بازیکنان این‌گونه تیم‌ها به کمیته انضباطی رفته و دلیل بازی نکردن را مشکلات مالی عنوان کرده اند! موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید در نظر سنجی اخیر از 28 مربی شاغل در لیگ برتر، 96.5‌درصد رای دهنده وجود تبانی را تأیید کرده‌اند و 3‌درصد از پیشنهاد تبانی از سوی افراد مختلف به خودشان گفته‌اند. به‌هرحال پس از این همه سروصدا با جرقه‌ای که در برنامه نود 2 شب پیش زده شد، ناگهان دست‌ها رو شد!
تهدید بازیکن
تقریبا از روز قبل از بازی تیم متهم با نساجی مازندران بود که اعتراض مازنی‌ها به هم‌هتل بودن تیم داوری با تیم مس کرمان رسانه‌ای شد. آن زمان بعضی‌ها گفتند این اتفاق هیچ مشکلی ندارد و گروهی هم با استناد به ماده و قانون و آوردن نقل قول از داوران معتبر ایران، ماجرا را زیر سوال بردند. اتفاق جدید در بازی با فولاد نوین رخ داد؛جایی که مسئولان تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر مدعی شدند قبل از بازی از سوی تیم رقیب، پیامی تهدیدآمیز برای یکی از بازیکنان تیم جنوبی ارسال شده است. این قصه برای اولین بار در برنامه 90 گفته شد و در ادامه اسم تیم هم لو رفت: مس کرمان با مربیگری اکبر میثاقیان!
زندان در صورت محرز شدن جرم
در این شرایط، علی حسنی خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش از تنبیه شدید متخلفان در صورت محرز شدن جرم خبرداد: «اگر جرمی ثابت شود تردید نکنید که ما پرونده آنها را به مراجع قضایی می‌فرستیم و حتی امکان دارد افراد متخلف، زندانی شوند. ما به ورزش ورود کرده‌ایم تا ریشه ناپاکی‌ها را بخشکانیم.» «حجت‌الاسلام علیپور» رئیس کمیته صیانت از اخلاق حرفه‌ای فوتبال، تأکید کرد شکایت پرتعدادی از باشگاه مس کرمان صورت گرفته و اعضای فدراسیون و کمیته اخلاق درحال بررسی پرونده تیم متخلف هستند. او از کم شدن تخلفات به خاطرشرایط ویژه اخیر حرف زد: «خوشبختانه امسال با تمهیداتی که انجام شده، برخلاف سابق مربیان و داوران کمتر فرصت هنجارشکنی به دست می‌آورند.» به گفته علیپور، پیش از این 3 شکایت مس کرمان به دست کمیته انضباطی رسیده بود و اخیرا 2 نامه دیگر هم اضافه شده است.
رویاهای مسی
مس کرمان حتی با وجود نظارت شدید هم در گروه اول لیگ دسته اول، تنها نساجی تحت مدیریت صادق درودگر را نزدیک خود می‌بیند؛ درودگری که افتادن رقیب از برج عاج را ناشی از نظارت ویژه و سخت‌گیری‌های بیشتر می‌داند. به هرحال هنوز مدت زمان زیادی از محرز شدن تبانی شهرداری تبریز صعود کرده به لیگ برتر و سقوط آنها به سطوح پایین‌تر نگذشته و حالا چه سرنوشتی در انتظار مس است؛ هرچند که هنوز هیچ چیز اثبات نشده است. در این شرایط مدیرعامل مس از تیمش دفاع کرد: «در بازی اخیر داور 2 پنالتی به ضرر ما گرفت و گل خورده ما در دقیقه 83 شکل گرفت. ما هم می‌توانیم چنین مسائلی را بیان کنیم و بگوییم اتفاقاتی رخ داده است اما عقلانی نیست. شک نکنید مس کرمان پاک‌ترین تیم حاضر در لیگ دسته اول است. در برنامه 90 یک مدیرعامل روی خط آمد و گفت از باشگاه مس با بازیکن من تماس گرفته‌اند تا عملکرد خوبی در میدان نداشته باشند. اصلاً این موضوع منطقی و عقلانی است؟! من شماره‌ای که با بازیکن تماس گرفته شده را از مدیرعامل آن تیم گرفتم. جالب است که هم‌اکنون وقتی به آن شماره ایرانسل تماس می‌گیریم، در دسترس نیست!» با این وضع و در شرایطی که واقعا معلوم نیست حق با کیست، باید آرزوی فوتبال سالم در لیگ یک را تا آخرعمر به‌عنوان یک آرمان و نه واقعیت با خود به دوش بکشیم!

پدیده‌ای به نام فولادنوین

شهروند| برای این‌که صرفا نیمه خالی لیوان را نبینیم، می‌توانیم جهت نگاهمان را از کرمان به سمت اهواز بچرخانیم و با پدیده‌ای به نام «فولاد نوین اهواز» آشنا شویم. درست در روزهایی که باشگاه فولاد به خاطر قهرمانی همه تیم‌های پایه‌اش در رده‌های سنی لیگ کشوری و حضور تیم بزرگسالان در کورس قهرمانی لیگ برتر خبرساز شده، تیم دوم باشگاه قبل از پایان رسمی لیگ یک به‌عنوان اولین تیم جواز صعود به لیگ برتر را به‌دست آورد. در جزییات مشکلی وجود ندارد اما یک اصل کلی، می‌لنگد: «نام تیم». طبق قانون اگر 2 تیم دارای یک هیأت‌مدیره یا مدیرعامل واحد یا برخی از اعضای هیأت‌مدیره آن یکسان باشند یا سهام باشگاه بین هیأت‌مدیره یکسان تقسیم شده و یا از یک منبع مالی مشترک استفاده کنند از حضور همزمان آنها در لیگ برتر ممانعت می‌شود زیرا هر مجموعه تنها می‌تواند یک تیم در این رقابت‌ها داشته باشد. با توجه به حضور فولاد درلیگ برتر، فولاد نوین تنها یک راه پیش رو دارد؛ جداسازی مدیریت. استفاده از منابع مالی یا اسپانسر دیگر می‌تواند راهکاری برای حل این مشکل باشد. ضمن این‌که نباید فراموش کرد فولاد خوزستان و فولادنوین، هر 2 از یک پیراهن و البسه استفاده می‌کنند و محل تمرین و برگزاری اردوهای آنها هم یکسان است. البته کوروش موسوی، سرمربی تیم تازه لیگ برتری شده این مشکلات را چندان بزرگ نمی‌داند: «باشگاه فولادنوین دارای هیأت‌مدیره، ‌مدیرعامل و حتی پروانه ثبت جداگانه از مجموعه فولاد خوزستان است و تنها ایراد موجود بر سر راه لیگ برتری شدن فولاد نوین وجود منابع مالی مشترک دو باشگاه با یکدیگر است که از طریق کارخانه صنعتی فولاد خوزستان تأمین می‌شود.»


تعداد بازدید :  210