شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
آیین‌نامه حقوق مسافران صدای ایرلاین‌ها را درآورد
ابلاغ قانون خسارت‌دهی برای تأخیر پروازهای بیش از 4 ساعت

شهروند| رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دیروز در نشستی از ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی خبر داد. براساس گفته علیرضا جهانگیریان مسافران ایرانی از این پس می‌توانند پس از 4 ساعت تأخیر پروازهای خود، خسارت دریافت کنند. او همچنین از مهلت دو هفته‌ای ایرلاین‌ها برای اجرای این آیین‌نامه خبر داده و گفته است آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی، دارای ضمانت قانونی و اجرایی است و در صورت تخلف از آن با ایرلاین‌ها برخورد قانونی می‌شود. این گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی در شرایطی انجام می‌شود که مدیرعامل برخی از ایرلاین‌ها ضمن اعتراض به محتوای این آیین‌نامه، از نهایی نشدن آن و وعده جهانگیری برای همکاری با شرکت‌های هوایی خبر می‌دهند. شرکت‌های هوایی معتقدند پرداخت خسارت براساس محتوای جهانی آیین‌نامه حقوق مسافران به ضرر ایرلاین‌های ایرانی است و این موضوع باید مورد تجدیدنظر واقع شود. ایرلاین‌ها معتقدند خرابی هواپیما و تعمیر آن مهم‌ترین علت تأخیر پروازهاست و شرکت‌های هوایی به دلیل تحریم‌ها و محدودیت واردات قطعات هواپیما در تأخیرهای چندساعته خود مرتکب قصور و کوتاهی نمی‌شوند!
پرداخت خسارت به مسافران برای تأخیر
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافر به شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه از روز یکشنبه هفته جاری به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است و شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند در طول دو هفته بعد از ابلاغ، این آیین‌نامه را اجرا کنند. علیرضا جهانگیریان با تأکید بر این‌که چارچوب تدوین‌شده در این آیین‌نامه بر اساس قوانین بین‌المللی است، توضیح داد: تأخیرهای پروازی در سه بخش تأخیرهای کمتر از دو ساعت، بین دو تا چهار ساعت و بیش از چهار ساعت تقسیم شده‌اند و براساس آیین‌نامه حقوق مسافر، ایرلاین‌ها باید متناسب با تأخیر خدماتی را به مسافران ارایه دهند.
او با ارایه توضیحات بیشتر گفت: طبق آیین‌نامه حقوق مسافر در تأخیرهای بیش از چهار ساعت شرکت‌های هواپیمایی باید بخشی از مبلغ بلیت را به مسافر برگردانند همچنین در صورتی که قبل از ۲۴ ساعت از زمان پرواز بلیت مسافران باطل شود شرکت هواپیمایی باید خسارتی را به مسافران پرداخت کند. همچنین این نکته قابل ذکر است که در صورت تأخیرهای ناشی از مسائل جوی و آب و هوا خسارتی به مسافر پرداخت نمی‌شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این آیین‌نامه را دارای ضمانت اجرایی دانست و گفت: اگر در اجرای این آیین‌نامه تخطی صورت گیرد و بازرسان سازمان هواپیمایی گزارش دهند از طرف این سازمان اقدامات بازدارنده انجام خواهد شد.
جهانگیریان همچنین تأکید کرده است به‌زودی متن این آیین‌نامه در سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار می‌گیرد و مسافران می‌توانند با مطالعه آن از جزییات حقوق خود در این آیین‌نامه آگاه شوند.
آیین‌نامه هنوز نهایی شده/ ایرلاین‌ها مخالفند!
اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در شرایطی است که ایرلاین‌ها هنوز به محتوای این آیین‌نامه اعتراض داشته و از تلاش‌هایشان برای تغییر محتوای آن خبر می‌دهند. رضا عبدالله‌پور مدیرعامل هواپیمایی تابان با بیان این‌که آیین‌نامه رعایت حقوق مسافران خیلی به نفع ایرلاین‌ها نیست، به تسنیم گفته است: این دستورالعمل خیلی به نفع ایرلاین‌ها نیست و باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. او همچنین تأکید کرده است: آقای دکتر (رئیس سازمان هواپیمایی کشوری) به ایرلاین‌ها وعده داده است در این رابطه به آنها کمک کند. عبدالله‌پور همچنین در واکنشی عجیب به خبر جهانگیریان، اصرار داشته که آیین‌نامه هنوز نهایی نشده و به این زودی‌ها نیز نهایی نمی‌شود.
بلیت هواپیما فعلا گران نمی‌شود
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره آینده نرخ بلیت‌های هواپیما نیز گفته است: فعلا تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها نداریم گرچه نرخ بلیت هواپیما نیز متأثر از شرایط اقتصادی است و هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما باید با تصویب شورایعالی هواپیمایی باشد اما فعلا هیچ طرحی برای افزیش قیمت بلیت وجود ندارد.
جهانگیریان تأکید می‌کند: سقف نرخ بلیت‌ها در مسیرهای مختلف در  سایت سازمان هواپیمای کشوری اعلام شده و از مسافران درخواست می‌کنیم که به هیچ وجه بلیت هواپیما را با قیمت بیش از نرخ‌های مصوب خریداری نکنند.
او همچنین می‌گوید: عمده گرانفروشی بلیت هواپیما از طرف سایت‌ها و مجموعه‌هایی است که از سازمان هواپیمایی مجوز ندارند که در صورت شناسایی با آنها برخورد خواهد شد.
در سقوط آنتونوف 140 تعمدی وجود نداشت
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه از رشد 11‌درصدی حمل مسافر از طریق خطوط هوایی خبر داد و گفت: طی 10‌سال گذشته حمل مسافر توسط شرکت‌های هوایی سالانه به‌طور متوسط با 8‌درصد رشد همراه بوده اما در‌ سال 93 این بخش به رشد استثنایی11‌درصد رسیده است. جهانگیریان به حادثه سقوط آنتونوف 140 نیز گریزی زد و اعلام کرد: در بحث سقوط آنتونوف 140، سازمان هواپیمایی شفاف‌ترین و سریع‌ترین عملکرد را در مقایسه با سوانح قبلی داشته است و در کمتر از 4 ماه گزارش سانحه سقوط آنتونوف 140 به اطلاع افکار عمومی رسید. همچنین گزارش بررسی سانحه تا آبان پارسال به قوای 3گانه ارسال شد. معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هیچ ابهام یا تطویل عمدی در سانحه مذکور وجود نداشته است.


تعداد بازدید :  102