شماره ۵۴۶ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار ‌دیپلماسی

کاخ سفید:  پرونده رضائیان ارتباطی با مذاکرات ندارد
سخنگوی کاخ سفید گفت: پرونده خبرنگار واشنگتن‌پست در ایران ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ما با تهران ندارد. به گزارش ایسنا، ‌جاش‌ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به این سوال که چرا کاخ‌سفید تاکنون آزادی جیسون رضائیان‌، خبرنگار واشنگتن‌پست را به‌عنوان یکی از شروط مذاکرات هسته‌ای با ایران مطرح نکرده است، ‌گفت:  تلاش‌ها برای ایجاد حمایت از یک توافق هسته‌ای بسیار پیچیده است.
سخنگوی کاخ‌سفید ادامه داد:  ما نمی‌خواهیم تلاش‌های کاخ‌سفید برای آزادی خبرنگار واشنگتن‌پست را به مذاکرات آمریکا با ایران به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش ارتباط دهیم. ارنست همچنین اتهامات مطرح شده علیه رضائیان را نامعقول توصیف کرد و لغو فوری آنها را خواستار شد. به گزارش سی‌ان‌ان، جیسون رضائیان یک شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل است که‌ سال گذشته به همراه همسرش در تهران بازداشت شد.  همسر رضائیان مدتی پس از بازداشت آزاد شد اما وی هنوز در حبس به سر می‌برد. سخنگوی کاخ‌سفید در ادامه تاکید کرد:  مذاکرات هسته‌ای با تهران موجب حل دیگر نگرانی‌های ما درخصوص فعالیت‌های این کشور شامل لحن تهدیدآمیزش علیه اسراییل یا نگرانی‌های آمریکا نسبت به بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران نمی‌شود. وی اظهار کرد:  این تلاش‌ها برای ایجاد حمایت قوی جامعه بین‌الملل از راه‌حل دیپلماتیک یا توافق با ایران بسیار پیچیده است، بنابراین ما تلاش می‌کنیم که درحال حاضر روی این مسأله متمرکز شویم.

عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنا: در طرح نظارت بر توافق هسته‌ای، رأی‌گیری کنگره درباره توافق با ایران نیامده است
عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با دفاع از طرح مصوب این کمیته درباره نظارت بر توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد که در این طرح رای‌گیری کنگره درباره توافق تصریح نشده است. بن کاردین جانشین رابرت منندز در کمیته روابط خارجی سنا، از طرح مصوب این کمیته درباره مذاکرات هسته‌ای ایران که پس از تعدیل‌هایی از سوی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به تصویب رسیده، دفاع کرد. بن‌کاردین عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مطلبی با عنوان «صدا و نظر کنگره درباره ایران» که در ستون نظرات «نیویورک تایمز» منتشر شده، از طرح مصوب این کمیته درباره مذاکرات دفاع کرد. سناتور آمریکایی گفت:  «در زمانی که اعضای کنگره در موضوعات کمی توافق می‌کنند، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای تقویت توانایی رئیس‌جمهوری اوباما برای مذاکره با ایران به‌ هم پیوستند. یک توافق دیپلماتیک قوی بهترین فرصت برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. «لایحه بازنگری توافق هسته‌ای ایران 2015» که به اتفاق آرا در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شد، راهی رو به جلو و مستقیم برای پیش بردن مسیر ایجاد می‌کند». سناتور هم‌حزبی اوباما همچنین نوشت:  «کنگره عضو و بخشی از مذاکرات هسته‌ای نیست و به هیچ وجه این لایحه (نظارت بر توافق) این واقعیت را تغییر نمی‌دهد. این لایحه فقط فرآیند تلاش‌های کنگره را ترسیم می‌کند.

رئیس‌جمهوری آرژانتین کاملا از اتهامات در پرونده آمیا تبرئه شد
یک دادستان آرژانتینی اتهام‌های مطرح‌شده علیه رئیس‌جمهوری این کشور مبنی بر همدستی وی برای لاپوشانی گناه عاملان بمب‌گذاری 1994 آمیا را رد کرد و بدین ترتیب به پرونده‌ای که اختلافات شدید ایجاد کرده بود، پایان داد. به گزارش آسوشیتدپرس، خاویر‌دی‌لوسا، دادستان دادگاه استیناف اعلام کرد که مدارک کافی در تحقیقات آلبرتو نیسمان، دادستان متوفی آرژانتین برای بررسی نقش کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین در پرونده 1994 انفجار مرکز یهودیان وجود ندارد. این دادستان با اشاره به تصمیمات دادگاه‌های پیشین نوشت:  هیچ جرمی به وقوع نپیوسته است. این پرونده در ماه فوریه از سوی یک قاضی فدرال رد شده بود و پس از آن از سوی دادگاه عالی استیناف برای تجدیدنظر ارسال شد. تصمیم خاویر دی لوسا برای عدم ارسال این پرونده به مرحله بعد دادگاه استیناف بدین معنی است که پرونده ضد فرناندز به پایان راه خود رسیده است. جریان‌سازی‌ها علیه رئیس‌جمهوری کنونی آرژانتین از 3 ماه پیش آغاز شد و در روند دادرسی حامیان و مخالفان این پرونده یکدیگر را به سوءاستفاده از مرگ نیسمان متهم می‌کردند. جنازه نیسمان در 18 ژانویه در حمام منزلش پیدا شد. وی، فرناندز و سایر مقامات دولتی را به لاپوشانی پرونده انفجار آمیا و حمایت از عاملان آن متهم می‌کرد. فرناندز به شدت این انفجار را که 85 کشته برجای گذاشت، محکوم کرده و تمامی اتهامات را رد می‌کند. مرگ نیسمان هنوز حل نشده است و بازرسان درحال بررسی احتمال خودکشی یا قتل وی هستند. با این حال خانواده و دوستان نیسمان ایده خودکشی را به شدت رد می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  230